Nekromanti SL fular sig: kvinnor finns inte

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Själv undrar jag lite hur ofta man dyker in i andra diskussioner bara för att berätta hur onödigt man tycker att ämnet är. "Meh, en tråd om takhöjd i Mundana, fan vilket larvigt ämne, nu tar jag och berättar hur onödigt det är att diskutera det, för det vill säkert de i tråden veta att jag tycker".
Heh, är det inte precis det du gör här och här?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Okej, nu gör vi så här: denna tråd är enbart till för konstruktiv diskussion av hur man löser ursprungsproblemet. Diskussion av huruvida det är ett problem eller inte, eller vad det är som gjort att tråden gått åt helvete kan tas någon annanstans, eller inte alls.

Poseur

Swashbuckler
Egentligen tror jag inte det hela handlar så mycket som ett genus-problem hur er SL ser på spelvärlden. Jag tror snarare det är ett problem att ni som spelare inte får vara med och bestämma hur spelupplevelsen ska vara.
Er SL verkar tro sig ha enväldig koll och styre över spelvärlden men ni spelare verkar tycka annorlunda. Så jag tror det egentligen handlar om att sätta sig ner med SL och alla spelare och förklara vad de tycker spelet ska innehålla och spelvärlden. Där just kvinnliga SLP's är en del.

Som SL lär man ju faktiskt kompromissa med spelarna och ge efter vad de vill ha och tycker borde finnas med i spelet. Gör inte SL det, så är det väl bara att sluta ha honom som SL, och låta han bli spelare ett tag.

/Poseur tror sig vara något bättre på spåren

Radioaktiv

Hero
Det är inga problem alls. Finns två som gör det, den ena är en muterad kvinnlig katt och den andra en kvinnlig människomutant.

Problemet ligger som sagt i att han inte själv lägger in några, som att de helt enkelt inte existerar. 17 slp senare, och inte en enda kvinna.

Han improvar ju det mesta, det är mer än halva kampanjens grej även om han har en grundplot. Och det första som kommer upp i hans huvud är... män. Och so it goes on.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Poseur said:
/Poseur har faktiskt för sig att just tak-höjd i Mundana har diskuterats?
Det var ett verkligt exempel, ja =)

!Paxen

Swashbuckler
Radioaktiv said:
Det är inga problem alls. Finns två som gör det, den ena är en muterad kvinnlig katt och den andra en kvinnlig människomutant.

Problemet ligger som sagt i att han inte själv lägger in några, som att de helt enkelt inte existerar. 17 slp senare, och inte en enda kvinna.

Han improvar ju det mesta, det är mer än halva kampanjens grej även om han har en grundplot. Och det första som kommer upp i hans huvud är... män. Och so it goes on.
Antingen gör man som w176 föreslår och letar efter en man att flörta med, eller så gör ni så att ni söker efter en kvinna.

"SL: Då har ni kommit fram till staden. Vad vill ni göra först? Spelare: Jag vill träffa en kvinna. SL: Va..? Har ni inte fattat att alla kvinnor är döda!?

Men, seriöst. För att er SL ska fatta så måste ni antingen tala klarspråk med er SL, eller tvinga fram möten med kvinnor.

EDIT: Om ni tar ett snack med er SL och han säger att han inte vet hur kvinnor beter sig, och därför har svårt att skapa slp-kvinnor, säg till honom att skapa karaktärer utan kön först, och sen låta dom karaktärer som det inte gör någon skillnad vad dom är vara kvinnor. Enda risken är att det blir fler kvinnor än män, men det är väl inte dåligt?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Radioaktiv said:

Ge grabben en slumptabell!

När du presenterar en SLP, slå en åttasidig tärning:
1-3 Kvinna
4-6 Man
7-8 Obestämbart

Laowai

Hero
Det kan jag säga är ett problem som mina sl har de med. Tvingas de komma på en slp on the fly så är den garanterat man. Kvinnorna brukar väl istället vara mer välplanerade och ha vikt i äventyret.
Kanske ska be sl att ha mer planerade äventyr? Då kanske det är lättare att få honom att lägga in även kvinnliga SLP:er om ni lägger upp det hela lite snyggt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Radioaktiv said:
Och det första som kommer upp i hans huvud är... män.
Be honom ta ett par sekunder extra, och ta det andra som kommer upp i hans huvud?

Be honom singla slant för varje SLP? I ärlighetens namn borde det inte påverka SÅ mycket om man börjar med att improvisera fram en man och sedan precis innan den presenteras för spelgruppen byter kön.

Båda dessa förutsätter en SL som är intresserad av att göra något åt problemet. Som kan köpa att även om HAN kanske inte uppfattar det som ett problem, så FINNS det de som uppfattar det som ett problem.

Är SL inte intresserad av att sluta fucka upp din spelupplevelse, byt grupp eller SL. En spelledare som skiter i sina spelares upplevelser är inte en SL som ska ha några spelare.

Radioaktiv

Hero
Saken är den att vi faktiskt har en ganska bra diskussion med SL, men på just denna punkten så blir han både döv och blind. Han viftar bara bort det med att han inte ser det så, han föreställer sig inte karaktärerna så etc. Det gör jävligt ont att ha en SL som faktiskt är rätt okej med det mesta, men så failar han på en sådan vital punkt.

Problemet är lite att resten av gruppen inte är särskillt engagerade i denna fråga, så att säga. De rycker mest på axlarna och säger okej.

Poseur

Swashbuckler
Well jag som SL har haft, eller har, ett liknande problem men aningen mindre tror jag, när jag improviserar SLPs. Nämligen att mina manliga SLPs nästintill aldrig har någon ansiktsbehåring. Om jag inte tänker på det så blir alla män slätrakade i ansiktet. Men jag kom på mig själv med det för något år sedan och numer så existerar det en hel drös med skägg och mustascher i mina kampanjer. Men blir jag stressad med att komma på ett utseende så blir det nästan alltid utan skägg.
Ett tips är att ni säger åt er SL att förbereda några viktiga SLPs, som ni med stor sannolikhet kan träffa på och då göra några utav dem kvinnliga.

Men en annan sak, får ni som spelare påverka spelvärlden eller har SL ensamrätt på beskrivningar?
Om ni får påverka, så kan ni ju säga att ni går fram till den där kvinnan i urblekt uniform som står och skriker ut order åt resten av soldaterna. Eller liknande.

/Poseur

w176

Förlorad dotter
Laowai said:
w176 said:
Jag tror att problemet dels kan vara att han har svårt att se kvinnor i andra roller än horor... Vilket är en ganska skrämmande tanke.
om jag får fråga, vad fick dig att komma till den här slutsatsen? Om det är det med att rp skulle behöva gå till ett horhus för att se kvinnor är det väl mer OP som drar till med ett grovt exempel snarare än att hon säger att de bara har sett kvinnor i rollen av horor.
Att gissa sig till att det kan vara att han är obekväm att spela kvinnor däremot håller jag med om kan vara anledningen. Det är abledningen till att jag sällan (läs: endast en gång) spelar kvinnor.
Att säga att han är en kvinnohatare av OP's exempel är orättvist mot sln i fråga, speciellt som han inte är här för att försvara sig.
Uppriktigt talat så berodde det utalandet på slarvig läsning. Jag läste det inte så att de skulle gå till bordell bara för att undersöka det utan att de enda gången kvinnor figurerat i kampanjen är på ett bordell.

Dvs att vi hade haft fallet att kvinnor uteslutande hade synts på horhus.

Poseur

Swashbuckler
Saken är den att vi faktiskt har en ganska bra diskussion med SL, men på just denna punkten så blir han både döv och blind. Han viftar bara bort det med att han inte ser det så, han föreställer sig inte karaktärerna så etc. Det gör jävligt ont att ha en SL som faktiskt är rätt okej med det mesta, men så failar han på en sådan vital punkt.

Problemet är lite att resten av gruppen inte är särskillt engagerade i denna fråga, så att säga. De rycker mest på axlarna och säger okej.
Det är ju riktigt synd det då. Men det kanske ligger någonting djupare i det hela än att han är oförmögen att gestalta kvinnor. Men liksom kan man inte prata om problemet och om man faktiskt stör sig på det såsom du gör så lär man ju faktiskt försöka få SL att inse att det skulle bli bättre ur ditt perspektiv och förmodligen från resten av spelarnas också att några intressanta SLPs är kvinnor. Oavsett hur förtryckta kvinnorna har varit i vår egen historia så finns det ju exceptionella undantag från normen med intressanta kvinnliga figurer.

Och fungerar det inte alls att prata med honom, och försöka få de andra spelarna att stötta dig så skulle jag rösta för att byta SL. Spela samma värld fast med kvinnor så att han kanske får se att det fungerar.

/Posuer

Sjunde inseglet

Swordsman
Min lösning på problemet är att ni ber er SL att prova på att låta er bestämma kön på spelledarpersonerna istället för tvärtom.

Han får gestalta dem, beskriva deras handlingar och utrustning och ni får säga vad de är för något!

Poängen blir att han inte behöver gestalta annorlunda för att spelledarpersonerna är tjejer. Jag ser faktiskt inte varför en muterad padda skulle gestaltas annorlunda beroende på om det är en han- eller honpadda.

När det kommer till motståndare så är det bara att låta dem vara som vanligt. Utgå från att kvinnliga krigare inte beter sig annorlunda än manliga krigare etc.

Efter ett tag kommer han nog att inse att han inte behöver anstränga sig mer för att gestalta kvinnor. Det är ju inte så att varje kvinnlig karaktär i spelvärlden automatiskt vill flirta med spelarnas rollpersoner. Och om såna grejer är jobbiga är det väl bara att bestämma att förförelse och liknande situationer löses med ett tärningsslag (lyckat får spelaren beskriva scenen, misslyckat beskriver SL hur rollpersonen misslyckas).

Ymir

Liten kantbaron
Fast jag skulle misstänka att han känner sig obekväm med själva faktumet att karaktären är en kvinna, därför att han då ofrånkomligen (nåja, nästan, det är ju det ni måste jobba bort) upplever pressen att gestalta den på något visst sätt (eller känner sig oforömögen att gestalta den), och då skulle nog en dylik lösning fungera dåligt.

Vitulv

Ymir said:
Fast jag skulle misstänka att han känner sig obekväm med själva faktumet att karaktären är en kvinna, därför att han då ofrånkomligen (nåja, nästan, det är ju det ni måste jobba bort) upplever pressen att gestalta den på något visst sätt (eller känner sig oforömögen att gestalta den), och då skulle nog en dylik lösning fungera dåligt.
Ja, alltså, det är så jag också misstänker att det är. Att han ogillar att gestalta kvinnor. De flesta i tråden verkar automatiskt anta att killen är sexist eller något annat lämpligt själsord. Är det någon som överhuvud taget försökt visualisera problemet ur nämnde spelledares perspektiv?

Nej, det är enklare att göra antaganden och peka finger.

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle väl hävda att ogilla att gestalta kvinnor tyder på -någon- slags problem med ens genussyn, men diskussionen om huruvida han är -sexist- eller ej är väl inte så relevant för det hela.

Alltså, för att på bukt med det här problemet tror jag att den här killen behöver konfronterare djupare issues i sin världsbild, sin självbild och i sin syn på rollspel, och det gör dessvärre att prognosen för att öht lyckas lösa det här problemet är ganska dålig.

Vitulv

Ymir said:
Jag skulle väl hävda att ogilla att gestalta kvinnor tyder på -någon- slags problem med ens genussyn, men diskussionen om huruvida han är -sexist- eller ej är väl inte så relevant för det hela.

Alltså, för att på bukt med det här problemet tror jag att den här killen behöver konfronterare djupare issues i sin världsbild, sin självbild och i sin syn på rollspel, och det gör dessvärre att prognosen för att öht lyckas lösa det här problemet är ganska dålig.
Varför skulle en ovilja att gestalta kvinnor tyda på problem med ens genussyn? Och vad är ens ett "problem" med genussyn?