Satanicus
Veteran
Re: We are not amused!
"Varför inte? Vad för skada tar spelledaren om spelarna uttrycker sin åsikt? Om
det leder till att spelgruppen som helhet kommunicerar bättre och har mer kul så
ser jag inga som helst problem."
Spelarna får gärna uttrycka sin åsikt! Men jag emotsätter mig diskussioner!! I en diskussion argumenterar man för sin sak, och jag som spelledare ska inte behöva förklara mig av flera skäl t ex så kan det vara saker som påverkar karaktärerna, som spelarna inte bör veta om (för hur kul är det att veta att t ex gravitationen påverkas av en elak magiker som är ute efter er, men spela som att ni inte vet det)
"I grunden handlar det om att spelledande är ett serviceyrke. Det är spelledarens
jobb att presentera en trevlig miljö som spelarna kan rollspela i. Det är
spelledarens jobb att ta hänsyn till spelarnas rolltolkningar när denne
utvecklar och invecklar ståryn. Det är, kort sagt, spelledarens jobb att se till
att spelarna har kul. Om spelledaren inte klarar av att ta feedback från
spelarna på detta ämne så klarar spelledaren inte av sitt jobb."
Absolut! Jag håller med till fullo!! Men allt detta förmedlas genom kropps-språk, diskussioner spelarna emellan osv.. Om man känner personerna som man spelar med så vet man vad dom tycker och inte tycker om.. Annars får man fråga..
Som sagt var, reglerna "do what thou wilt" och "kunden är gud" gäller, vad än
spelledarfascister vill och tycker.
Nope..
"Böckerna ÄR INTE regler, SL är regler"
..och jag hoppas du öppnar dina andra sinnen för att ta in och läsa av folks sinnesstämning (inte bara genom diskussion)..
"Varför inte? Vad för skada tar spelledaren om spelarna uttrycker sin åsikt? Om
det leder till att spelgruppen som helhet kommunicerar bättre och har mer kul så
ser jag inga som helst problem."
Spelarna får gärna uttrycka sin åsikt! Men jag emotsätter mig diskussioner!! I en diskussion argumenterar man för sin sak, och jag som spelledare ska inte behöva förklara mig av flera skäl t ex så kan det vara saker som påverkar karaktärerna, som spelarna inte bör veta om (för hur kul är det att veta att t ex gravitationen påverkas av en elak magiker som är ute efter er, men spela som att ni inte vet det)
"I grunden handlar det om att spelledande är ett serviceyrke. Det är spelledarens
jobb att presentera en trevlig miljö som spelarna kan rollspela i. Det är
spelledarens jobb att ta hänsyn till spelarnas rolltolkningar när denne
utvecklar och invecklar ståryn. Det är, kort sagt, spelledarens jobb att se till
att spelarna har kul. Om spelledaren inte klarar av att ta feedback från
spelarna på detta ämne så klarar spelledaren inte av sitt jobb."
Absolut! Jag håller med till fullo!! Men allt detta förmedlas genom kropps-språk, diskussioner spelarna emellan osv.. Om man känner personerna som man spelar med så vet man vad dom tycker och inte tycker om.. Annars får man fråga..
Som sagt var, reglerna "do what thou wilt" och "kunden är gud" gäller, vad än
spelledarfascister vill och tycker.
Nope..
"Böckerna ÄR INTE regler, SL är regler"
..och jag hoppas du öppnar dina andra sinnen för att ta in och läsa av folks sinnesstämning (inte bara genom diskussion)..