Nekromanti Slarv Riotminds?

Calydon

Veteran
Re: Tidigare utgåvor...

Vad jag har hört så finns det i nån gammal version av Drakar & Demoner ( 4:an eller tidigare) ett stycke som är saxat från mutant, där det nämns om metropoliser typ.

Hasse

Hero
Det var inte bättre förr.

Håller med dig och vill tillägga att det fanns en massa fel i tidiga DoD oxå.

Att vi diskuterar DoD version 6! är väl ett bevis på det och utöver dessa versioner finns EDD och DoD 2.1. Vill minnas att det i varje nummer av Sinkadus, i dess begynnelse, på insändarsidorna fanns en massa regelfrågor.

Sedan kan man väl iofs tycka att korrekturläsningen och regelfelsökningen borde varit bättre innan spelet gick i tryck men det är ju Riotminds inte ensamma om att slarva med. Så de som är missnöjda med detta bör rikta samma kritik till andra rollspelsföretag oxå.

DoD 6 är mycket bra trots missarna, låt inte träden skymma skogen så att säga.

Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-02-06 20:48.</EM></FONT></P>

Vindhand

Myrmidon
Det är ett steg i.a.f...

...ett irrande spel är bättre än ett dött. Om man inte ser enbart till reglerna (som är ruskigt lätta att ersätta med sin favoritutgåva av dito) tycker jag att det är ett steg framåt. Jag gillade dock inte Chronopia alls så det är ju en bidragande orsak... Allt som inte fortsätter på demonpunk-linjen är en förbättring i mina ögon och en satsning på sagostämning är jättebra...

NecTech

Swordsman
Re: Bra sagt!!

Håller helt med.....
Jag har återigen försökt med att spela lite DoD6....Men jag kan bara inte tycka att det är bra på NÅGOT sätt......

Jag kan fortfarande inte acceptera att man INTE kan ha högre FV i sina färdigheter än vad kan har i Grundegenskaperna.....Ok under skapandet av gubben...Men att inte kunna höja sen????

Värdelöst!!!!!

Nåväl....Det är bra att det finns äldra versioner av DoD...

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

NecTech

Swordsman
Re: Det var inte bättre förr.

Det är väl skillnad på reglerfrågor och rena missar juh.....
Regelfrågorna i sinkadus var ofta sådan som: -Kan man döda en döds ängel

Visst...Det finns jättemissar i tidigare upplagor av DoD......Men att dom skulle vara sämre än DoD6 är knappast troligt.....Jag menar, jag känner massor med folk som spelar rollspel. Dessa har säkert spelat i mer än 10 år...och INGEN tycker att DoD6 är bra....Det är just dom inkonsekventa reglerna som stör mig mest av allt....

Jaja....Det blir nog bra det...Jag tror dock på Riotminds värld...Den kan bli spännande!

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Nexus_UBBT

Veteran

Hur långt 'förr' tänker vi oss nu? Jag har nämligen ad&d och där finns det inga regelmissar(vad jag upptäckt)

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."

Rosen

Myrmidon

<I>Visst...Det finns jättemissar i tidigare upplagor av DoD......Men att dom skulle vara sämre än DoD6 är knappast troligt.....</I>

Jag tycker då hittills inte att jag har vare sig fler eller värre fel än vad som <I>brukar</I> finnas i en förstautgåva av ett spel...

<I>jag känner massor med folk som spelar rollspel. Dessa har säkert spelat i mer än 10 år...och INGEN tycker att DoD6 är bra....</I>

Generationen som är uppväxta på EDD eller DoD'91 <I>brukar</I> vara dem som är envisast i att sabla ner 6:an, och oftast av andra skäl än faktamässiga. Då lyssnar jag faktiskt hellre på vad folk som spelat i 3 år (eller i 20) tycker om det.

<I>Det är just dom inkonsekventa reglerna som stör mig mest av allt....</I>

Allvarligt talat så misstänker jag att det stör dig för att du har bestämt dig för att det ska störa dig. Brukar inte Mutant Rymd vara allmänt nersablat för just den saken? Det står uppskrivet som ett av dina favoritspel.

Khelataars regler formligen <I>kryllar</I> av missar, skrivfel och logiska hål, och det är mitt favoritspel för det.

--
Åke

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Det är ett steg i.a.f...

...ett irrande spel är bättre än ett dött.

Helt rätt enligt mig. Jag tycker dock inte att DoD6 irrar, även om det finns slarvfel i regelboken. Jag tycker att DoD6 är jättebra, och mina gamla rollspelspolare gillar det också, vilket jag inte trodde att de skulle göra. Jag hade väntat mig att dom skulle vara vrålkritiska, men jag hade fel. En vecka senare hade vi två regelböcker att frossa i:)

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Hasse

Hero

"Generationen som är uppväxta på EDD eller DoD'91 brukar vara dem som är envisast i att sabla ner 6:an, och oftast av andra skäl än faktamässiga."

EDD-generationen får väl jag räkna mig till men jag klagar inte på DoD 6 tvärtom, Fast jag hade ett långt upphåll i mitt rolspelande tills för några år sedan så det kanske är därför.

Att man får rätta till missar, ologiska fel i regelboken är något som för mig hör till rollspelandet, det borde dock inte behöva vara så. Vad jag försöker säga är att man inte skall stirra sig blind på detaljerna utan se till helheten. Lyft blicken från boken och blicka istället ut över den vision av rollspel som rollspelmakaren/na försökt skapa. Gillar man sedan inte denna vision så må det vara hänt det finns andra rollspel med andra visioner som säkert passar bättre i sådana fall.

"Jag tycker då hittills inte att jag har vare sig fler eller värre fel än vad som brukar finnas i en förstautgåva av ett spel..."

Instämmer helt, det var det jag försökta säga med mitt inlägg, inte att det var sämre förr, vilket det uppfattades som.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Archer

Swashbuckler
Re: Då måste jag vara udda...

...för jag har spelat i mer än 10 år, närmare 17-18, och jag tycker faktiskt att DoD6 är bättre än DoD'91 och Chronopia. Om man ser till stämningen och upplägget så tycker jag att det är klart i klass med EDD och DoD2.1, vilka var mycket bra. Dessutom så har de vågat att göra om spelet ganska radikalt. Det råder splittrade åsikter om hurvida detta är bra eller inte, och jag vill inte starta något krig om detta igen. Men personligen så tycker jag att DoD6 är helt suveränt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)