Genom att först göra den enkel, och sedan bygga på den allt eftersom.Måns;n328812 said:Hur skriver man en SLP som underlättar och uppmuntrar SL att använda den återkommande/långsiktigt på ett intressant vis?
Det innebär att SLPs är enkla att använda eftersom de antingen:
- Är enkel
- Är tidigare etablerad
(Eller snarare, hon hade hetat "Annika" i början. När en annan SLP beskriver en sjuksköterska på sjukhuset så hade jag kollat i listan och sett att namnet Annika var på tur, skrivit sjuksköterska, och kanske "när man vill ha någon som bryr sig" om det är hur SLPn beskrev henne, brevid namnet. Sedan när de träffar henne hade jag rullat på karaktärsdragslistan och skrivit ner bekräftelsebehov, så jag har något mer att utgå ifrån när jag ska rollspela henne.
Jag försöker inte lista ut i förväg vilka SLPs som kommer att bli stammisar, utan strösslar vilt i början och sedan märker man vilka som blir reguljära återvändare. Det brukar vara en mix av att jag gillar dem, spelarna gillar dem, att de har en sådan roll i relation till vad rollpersonerna hittar på och tur. Med tiden så får spelarna en relation till dem och börjar bry sig bortanför noteringen på rollformuläret. Men erfarenhet är att det inte finns några genvägar dit.Måns;n328812 said:Och hur kan man ge RP incitament att uppsöka den och bygga en intressant relation över tid?
Vissa personer kommer av sin roll i spelvärlden att vara viktiga, men jag brukar inte behandla dem mycket mer annorlunda för det. De kan tänkas ha mer bakgrund, men i övrigt så börjar de oftast som en rad i SLP listan (vilket är en namnlista med lite kommentarer efter, inga kommentarer innebär att namnet är ledigt) innan de kan promota sig in på ett A4 i persongalleriet vilket är reserverat för SLPs som inte ryms i listan för att de har återanvänts nog många gånger och därför har för mycket kommentarer på sig.