Re: Rör inte min hackkyckling
Ojdå, vad mycket klagomål du fick för den där frasen. Ingen som har lite konstruktiv hjälp på hur man egentligen kan ge subtila tips eller sköta besatthet?
Mmm. Men som jag skrev någonstans - ingen har haft mig som SL. Det är svårt att tolka saker ur sammanhanget. Men självklart finns det också bättre exempel
En mycket viktig poäng är dock att alla spelare är väldigt olika. Vissa spelare kan tolka de indirekta vinkarna - andra behöver en gormande sturmbandführer som skriker kommandon i falsett för att de ska förstå vad som händer.
Ett av de tråkigaste exempel jag har är när en spelare säger: "jag letar ammunition". Jag ger honom -5 på detta (Unisystem) och det misslyckas givetvis, för att sedan vara ur världen. Trodde jag. Spelaren gör det sedan till mönster att "leta extra noga" varje gång det blir hans tur, till dess jag säger "du kommer inte hitta någon förbaskad ammunition, din urbota korkade vapenfetischist och våldsromantiker, för det finns ingen att hitta!"
Inte ett skräckorienterat exempel, men en tydlig vink som ändå misstolkades. Och detta leder mig till följande: vissa spelgrupper kan anspela på sina egna känslor, eller använda sådana som SL diskret planterar. Men andra spelare måste ha det svart på vitt för att fatta någonting överhuvudtaget och inte bara undra vart de lagt hagelbössan. Ibland tolkar de inte ens det som är svart på vitt korrekt, som regelexemplet ovan.
Så min avslutning blir helt enkelt att spelledning, och framförallt SL-bestämmande, beror på spelgruppen ifråga. Inte lika mycket på handlingen, egentligen.
Exemplet jag gav tidigare ledde dessutom till flera intressanta situationer, eftersom personen som fick kommentaren mycket riktigt behöll boken för sig själv, och därför hade hela scenariot i sina egna händer.
Och återigen - rollspel går ut på att ha kul. Om inte annat kan dessa notiser fungera som hjälp ur återvändsgränder.