Som jag tidigare har antytt, så sluter jag mig i första hand till Feliats uppfattning. Däremot gillar jag idén om ryssinvasion - den passar med mina fördomar, och jag skulle gärna se en film där stockholm sprängdes, givet att kreml hade sitt krigshögkvarter där, och strök med på kuppen. I en mindre extrem variant, så skulle en film kunna handla om hur dagens sociopolitiska splittring slår över i anarki, och hur staden blir ett av de första offren.
Huvudpersonen är en dygdig journalist, som inser att hans kår går i maktens ledband, och börjar rapportera om vad som "verkligen" sker (i detta fall verkligen, sanningen verkligen). Han avslöjar snabbt korruptionen inom finansdepartementet vilket leder till regeringens fall; riksrevisionens kort därefter; om partistyrda poliser, vilka utför mord på sap:s order (vilket sänker den nya majoritetens regering, och sätter rena kommunister vid makten, i koalition med miljöpartiet och en fp-falang). Denna regerings lagförslag leder till storskalig emigration med braindrain som följd, splittrade familjer, och mer våldsamheter. Extremgrupperna paraderar taktfast på gatorna. Allt eftersom journalisten avslöjar fler missdådare, och får dem straffade, ökar hans trovärdighet, och samhällets undergrävs. Här kan starka scener placeras in om hur hans auktoritet avstyr en massvåldtäkt i samband med ett bråk mellan demonstrationståg, och hur han kallas att vittna, när en expolitiker döms till spöstraff för förskingring, medan denne åberopar praxis i sin klass, den goda saken, och pengarnas användande till något hjärtknipande ändamål..
Tillslut inser han (lämpligen genom någon av de sista goda människornas villiga död för någon symbol) att för att sverige skall leva, måste stockholm dö, och använder sin auktoritet till att få franska kärnvapen att spränga stockholm, mitt under en rättegång. Sista scenen är när en huvudförhandling avbryts av ett starkt ljus från ett öppet fönster, varefter man klipper över till hur han själv har lämnat journalistiken och sitter som kommunalråd i antibes, eller liknande plats.
Jag vet att detta är på samma tema, och lite väl överlastat, men personligen skulle jag nog gilla den!