Igår såg jag en rätt så kass film: Never Back Down. Handlingen bestod kort utav en kille som i början muckade med Elakingen, en kille i samma ålder (typ 18) men som var jättebra på karate och utöver det skolans coolaste kille och jätterik. Självklart så fick Godingen stryk, väldigt hårt. Men då började han träna och träna och träna och träna tills han typ året efter eller nåt var bra nog att slå Elakingen, vilket han gjorde.
Det jag tänkte mest på var att han inte hade en chans i början då Elakingen bra Väldigt Bra i Karate och Godingen förmodligen Kass.
Men när han själv kom upp i Väldigt Bra så hade han en god chans. Jag tycker det är en bra mekanism, att man egentligen inte har någon chans emot en Mästare om man är Lärling. Om man tar Eons färdighetsskalor så sträcker de sig ju vanligen ifrån 5-18 (eventuellt mer om man kör rätt så episkt. Vad jag vill är att en som har 12 i Slåss inte ska ha så mycket chans emot en som har 16 i Slåss. Men jag upplever det som att för stor del av spelandet upptas av slumpen, och därför så har man alltid en hyfsad chans.
Eh. Helt enkelt. Tips på att fixa ett system som inte har så mycket slump i sig? Ska man använda sig utav låga skalor för tärningsutfall (använda en t6 istället för en t20..)? Eller sitter ni på något system som simulerar detta på ett bra sätt?
tack
Det jag tänkte mest på var att han inte hade en chans i början då Elakingen bra Väldigt Bra i Karate och Godingen förmodligen Kass.
Men när han själv kom upp i Väldigt Bra så hade han en god chans. Jag tycker det är en bra mekanism, att man egentligen inte har någon chans emot en Mästare om man är Lärling. Om man tar Eons färdighetsskalor så sträcker de sig ju vanligen ifrån 5-18 (eventuellt mer om man kör rätt så episkt. Vad jag vill är att en som har 12 i Slåss inte ska ha så mycket chans emot en som har 16 i Slåss. Men jag upplever det som att för stor del av spelandet upptas av slumpen, och därför så har man alltid en hyfsad chans.
Eh. Helt enkelt. Tips på att fixa ett system som inte har så mycket slump i sig? Ska man använda sig utav låga skalor för tärningsutfall (använda en t6 istället för en t20..)? Eller sitter ni på något system som simulerar detta på ett bra sätt?
tack