Nekromanti Slump

antorax

Swordsman
Igår såg jag en rätt så kass film: Never Back Down. Handlingen bestod kort utav en kille som i början muckade med Elakingen, en kille i samma ålder (typ 18) men som var jättebra på karate och utöver det skolans coolaste kille och jätterik. Självklart så fick Godingen stryk, väldigt hårt. Men då började han träna och träna och träna och träna tills han typ året efter eller nåt var bra nog att slå Elakingen, vilket han gjorde.

Det jag tänkte mest på var att han inte hade en chans i början då Elakingen bra Väldigt Bra i Karate och Godingen förmodligen Kass.

Men när han själv kom upp i Väldigt Bra så hade han en god chans. Jag tycker det är en bra mekanism, att man egentligen inte har någon chans emot en Mästare om man är Lärling. Om man tar Eons färdighetsskalor så sträcker de sig ju vanligen ifrån 5-18 (eventuellt mer om man kör rätt så episkt. Vad jag vill är att en som har 12 i Slåss inte ska ha så mycket chans emot en som har 16 i Slåss. Men jag upplever det som att för stor del av spelandet upptas av slumpen, och därför så har man alltid en hyfsad chans.

Eh. Helt enkelt. Tips på att fixa ett system som inte har så mycket slump i sig? Ska man använda sig utav låga skalor för tärningsutfall (använda en t6 istället för en t20..)? Eller sitter ni på något system som simulerar detta på ett bra sätt?

tack

antorax

Swordsman
Jo, sant. Tack. Men tyvärr så gillar jag inte nivåer och det fokus som DnD har.

Eller. Det känns som hela karaktären blir bättre i allmänhet då, jag tänker mig mer mätt i färdigheter. För Ondingen kan vara Mycket Bra i att Slåss samtidigt som han Suger i Döda Med Magi. Och i DnD så borde han vara bra på båda, typ. Eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om ondingen är till exempel en fighter eller en ranger kommer han vara mycket bra på att slåss och inte alls kunna döda med magi. Om han är en wizard eller warlock kommer han må bäst av att undvika alla former av närstrid, men däremot döda med magi på håll.

Ram

Skev
Är du ute efter extremt liten chans eller ingen chans?

Om du vill ha Ingen chans så tycker jag att det bästa är att bygga in begränsningar i systemet. Till exempel så kan man bestämma att om den enes FV > 2x den andres FV så kan inte den med högre FV förlora.

Om man vill att chansen skall vara mycket liten så förordar jag klockkurvor eller viktade tätningar. Därtill förordar jag en liten slumpräckvidd. Inga T20 eller T100 utan snarare 2T6 (liten klockkurva) eller en T20 med egen distrubition (en 1, två 2, fyra 3, sex 4, fyra 5, två 6 och en 7 t.ex). Detta gör att värdet av FV ökar relativt sett.

Andra system som jag gillar är system i stil med:
Man slår ett antal T10 motsvarande sin FV. Målet är att slå så högt som möjligt. Varje 10:a kan även användas för att eliminera den högsta tärningen hos motståndaren.

Bara några exempel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bortom är upplagt precis så. Det finns en liten slumpchans, men i mångt och mycket gäller principen att är du bra så lyckas du vanligen med handlingen om du ställs inför någon som är sämre. Med andra ord, en persons kunnande är betydligt viktigare än slumpen.

antorax

Swordsman
Hm.. Bortom har jag ingen koll på, men systemet låter ju lovande. Det är ju vad jag vill ha, det lillajag hört.

antorax

Swordsman
2t6

Har vart inne på 2t6 innan, iom dess klockkurva eller vad det heter (fler 7:or än 1:or typ). Gäller bara å matcha färdighetsvärden till det.

Tips?

Krille

Super Moderator
T10-systemet (i bland annat Västmark och Skymningshem: Andra Imperiet) fungerar så. Ett slag utgörs till ungefär en tredjedel slump (T10), en tredjedel talang (attributen på skalan -4 till +4) och en tredjedel träning (färdigheterna på skalan +0 till +8). Skadan av dem beror till väldigt stor del på hur skickliga kämparna är, inte bara på grund av hur liten del slumpen är i slagen, utan även på grund av att vapenverkan till mycket stor del avgörs av färdighetsslagen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du får lite mer information här, nu när jag är mindre stressad. :gremsmile:

I grunden är regelmotorn rätt traditionell. Själva systemet är rätt minimalistiskt tänkt och har fyra egenskaper (Ego, kropp, uppmärksamhet och utstrålning) och 18 stycken, bredare färdigheten. Du kombinerar egenskap och färdighet mot en svårighetsgrad för att lyckas. Får du lika med eller högre så lyckas du. Får du 1-2 under resultatet så är det ett marginellt misslyckande, vilket innebär att du misslyckas med handlingen som du vill göra men ändå lyckas med den på något sätt (hoppar du mellan två hustak till exempel så kommer du över, men kanske blir hängande vid takkanten och får dra dig upp).

Systemet är byggt på ett sådant sätt att en person som har ett högt värde väldigt sällan kan förlora över en som har lågt värde. Är du en karatemästare så kan inte en medelsvensson få in en lyckträff och sänka dig. Först då han fått tillräckligt mycket erfarenhet så kan han ge karatemästaren en chans (även om frågan då är om han fortfarande skulle kunna kallas medelsvensson). Slumpen kommer med andra ord främst in då två personer har ett jämbördigt kunnande.

Krille

Super Moderator
Re: 2t6

Ska man vara petig är 3T6 rätt nära en klockkurva, medan 2T6 bara har en pyramidformad fördelning.

Kropotkin

Warrior
Re: 2t6

Krille said:
Ska man vara petig är 3T6 rätt nära en klockkurva, medan 2T6 bara har en pyramidformad fördelning.
Om det nu skall besserwissas med centrala gränsvärdessatsen är det la lika väl att vi kör med sisådär 30t6 direkt så är problemet löst. :gremtongue: