Osbjer
Warrior
Som rubriken antyder tänkte jag här bjuda in till om ni föredrar att man slumpar fram saker (egenskaper, värden, utrustning etc.) när man skapar en rollperson, eller om ni föredrar att man planerar och köper den.
/j
/j
Vad kännetecknar ett "välgjort poängsystem"?krank said:Välgjorda poängsystem gör det också mer troligt att alla rollpersoner i en grupp kommer att vara ungefär så kompetenta som de är tänkta att vara. Dels i förhållande till äventyret, dels i förhållande till varandra. med poäng väljer jag om jag vill spela en inkompetent drulle.
Enligt mig, ett välgjort poängsystem...osbjer said:Vad kännetecknar ett "välgjort poängsystem"?
Känns som att du tittar lite på eon också tbh =)krank said:...har inte alltför mycket matematik. Hör kanske samman med 1, men jag ogillar t.ex system där man sitter och ska spendera 1000+ poäng (Eclipse Phase, jag tittar på dig...). Samma sak med köpsystem som kräver avancerad matematik och formler för att avgöra vilket värde man får för vilka poäng.
Det kan jag inte riktigt göra, eftersom jag varken äger eller har spelat Eon.Laowai said:Känns som att du tittar lite på eon också tbh =)
Det lät som en kompetent spelledare som du saknar mycket förstår jag? Eller hennom kanske har utvecklats.När jag envisades med att få bestämma hur min höst skulle reagera på folk lät SL en elefant bajsa min rollperson i huvudet. Då gick jag därifrån.
Jag har knappt träffat honom sedan dess, och har inte varit spelare under vederbörande alls.Poseur said:Det lät som en kompetent spelledare som du saknar mycket förstår jag? Eller hennom kanske har utvecklats.
Jag personligen tycker att sådana system känns tråkiga. Det gör att om man vill ha lite mer än normalt i något så lär man drastiskt sänka andra. Typ vill man att ens karaktär ska ha en 7a så lär resten av allt få lida.Det jag funderar på är att låta kostnaden vara summan av alla tidigare värden inklusive det man vill köpa. Dvs att köpa värdet 3 skulle kosta 1 + 2 + 3 = 6 poäng. Det finns en formel, men jag skulle tro att en tabell är mer lämplig. Tanken är också att låta värdena vara i storleksordningen 1 - 10. Detta skulle var den enda "matematiken", inget multiplicerande eller växlande.
Det håller jag nog inte riktigt med om. När jag gör ett system vill jag att det ska passa spelet så bra som möjligt. Sedan kan spelet i sig ha en stor eller en liten målgrupp; men maximering av målgruppen tycker jag inte är så värst intressant.osbjer said:Men gör man ett system vill man att det ska passa så många som möjligt.
Helt klart mer än jag är bekväm med, men visst.osbjer said:Detta skulle var den enda "matematiken"
Tja, både M:UA och D&D4e har ju båda varianterna. Om det passar spelet säger jag: kör.osbjer said:Hur skulle ni ställa er till att ha flera olika sätt att generera en rollperson i reglerna?
"Ska"? Inte nödvändigtvis. Kan vara.osbjer said:Är det kanske så att sättet att generera sin rollperson ska vara en del av känslan för spelet i stort. Det jag menar är att har du kontroll över hur din rollperson utvecklas vid skapandet, signalerar det även att du har kontroll på vad som händer i spelet. Men om du istället slumpar fram rollpersonen, så kan vad som helst hända i spelet. I så fall vill man ju hålla sig till endast ett sätt att generera rollperson på.
Mycket positivt! Varför?Hur skulle ni ställa er till att ha flera olika sätt att generera en rollperson i reglerna? En köpvariant och en slumpvariant (och kanske något emellan).
Vi verkar snacka tradspel så: Nej, så uppfattar jag det inte alls. Jag uppfattar det som: Har du kontrollen över hur din rollperson utvecklas vid skapandet, signalerar det att du även har kontroll på det som ligger inom din rollperson i spelet.Det jag menar är att har du kontroll över hur din rollperson utvecklas vid skapandet, signalerar det även att du har kontroll på vad som händer i spelet.
Återigen - eftersom det verkar vara tradsnack just här - så kan inte vad som helst hända i spelet, utan bara inom rollpersonens ramar. Det är rollpersonens jag som i det här fallet blir mer oklara, till en början, och därmed mindre förutsägbara - inte själva spelet.Men om du istället slumpar fram rollpersonen, så kan vad som helst hända i spelet. I så fall vill man ju hålla sig till endast ett sätt att generera rollperson på.