Nekromanti Slutlänkat för Mekanurg

Rising

Vila i frid
Re: En öppen fråga

Jag vänder mig inte emot någon särskilds länkar. Men ibland skrivs länkinlägg väldigt slarvigt och (anser jag) respektlöst. Du kan läsa mer om det i de diskussionstrådar kring fenomenet vi har haft uppe tidigare, såsom här och här. (Hey, nu såg jag att det var du som uppfann [länk]-markeringen, så du kände nog redan till detta.)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Länkinlägg & Regler

Först beslutar man en ny regel, sedan klagar man på de som bryter mot den. Man kan inte klaga på de som bryter en regel som bara är under arbete som en möjlig framtida regel.
Poängen som du har missat är att Mekanurg är moderator och känner till diskussionerna kring regeln och vad som har beslutats. Det handlar inte om användare som bestraffas för att de bryter mot en regel som inte de har möjlighet att känna till.

(Yyy har naturligtvis den slutgiltiga autkoriteten i denna fråga och det här svaret är bara ägnat åt att klargöra frågan ur min synvinkel. Ta det inte alltför officiellt.)

/Dimfrost

Ram

Skev

Jag vänder mig inte emot någon särskilds länkar.
Sant, mycket slarvigt av mig. Borde kanske avpersonifiera det hela...

Men ibland skrivs länkinlägg väldigt slarvigt och (anser jag) respektlöst. Du kan läsa mer om det i de diskussionstrådar kring fenomenet vi har haft uppe tidigare, såsom här och här. (Hey, nu såg jag att det var du som uppfann [länk]-markeringen, så du kände nog redan till detta.)
Ok, men vad är problemet egentligen? Om du nu tycker att en länk är slarvigt skriven eller otillräckligt beskriven så kan du väl strunta i den?

Troberg

Sinister eater

Poängen som du har missat är att Mekanurg är moderator och känner till diskussionerna kring regeln och vad som har beslutats. Det handlar inte om användare som bestraffas för att de bryter mot en regel som inte de har möjlighet att känna till.
För mig är det enkelt. Är det en officiell regel eller inte? Har regeln inte gjorts officiell så betraktar jag i alla fall det som att den inte trätt i kraft, även för de som känner till att den diskuteras.

Troberg

Sinister eater
Vad jag vill ha i ett länkinlägg

Egentligen är det bara en sak jag vill ha.

Jag vill ha en aning om vad som kommer att hända när jag klickar på länken. Kommer jag till en filmsnutt? Tidning? Goatse? NASA? Jag vill veta tillräckligt mycket för att veta ungefär vad som väntar så att jag vet om jag kan klicka på den i civiliserat sällskap.

I vissa fall är länken självförklarande, då behövs inte någonting. I andra fall kan en beskrivning behövas. I vissa fall, som tex de länkar som är föremål för den här tråden, så räcker postarens namn för att man ska veta att de är trevliga länkar.

Lägger man på ett för stort regelverk om vad som krävs så hamnar man i fenomenet som jag tror alla som gått genom ett införande av ISO9000 sett. Man gör checklistor där man listar allt som alla kan tänka sig vara bra i något specialfall, och man får så långa listor att ingen orkar bry sig.

Regler är bra, men håll dem på en rimlig nivå. Regler ska se till att det som är nödvändigt uppfylls, inte det som är bra och definitivt inte det som bara är praktiskt.

Dimfrost

Special Circumstances

Reglerna är så ludigt formulerade att inte varje möjligt övertramp formaliseras där. Mycket bakas in som "sunt förnuft" eller liknande. Däremot finns det uttryckliga policies för modererande. Därmed vet en moderator i högre grad exakt vad han ska akta sig för.

/Dimfrost, som hoppas att han inte får skit från Yyy för att han alls diskuterar det här

Troberg

Sinister eater

Därmed vet en moderator i högre grad exakt vad han ska akta sig för.
Fast det motsägs ju i rubriken till det här inlägget.

Hade det här varit en deckare och jag var en försvarsadvokat så skulle jag sagt "Get your stories straight.".

Rising

Vila i frid

Om du nu tycker att en länk är slarvigt skriven eller otillräckligt beskriven så kan du väl strunta i den?
Det finns olika sätt att svara på det. Välj en av dessa punkter, eller kombinera dem:

1. Ja, jag kan strunta i spam också, så tydligen har man ingen anledning att klaga på spam?

2. Exakt! Just därför har jag kommit att gilla ditt förslag om att [länk]-markera sina länkinlägg. DÅ kan forumiterna strunta i dem, precis som du skriver. Mycket riktigt så klagar jag inte på länkinlägg i sig (jag skriver själv många sådana) utan bara på länkinlägg som skrivs så dåligt att de är att betrakta som spam.

3. Så där svarar jag aldrig de som tycker att jag skriver för långa inlägg. Jag tycker det vore dålig stil: "Orkar du inte läsa mina inlägg så kan du bara strunta i dem, mofo!" Självklart är jag mån om att mina inlägg skall vara så läsvänliga som möjligt. Detsamma tar jag för givet gäller för alla andra forumiter, därför ger jag tips på hur de skall kunna skriva inlägg som blir läsvänligare än spam.

Annars så redogör jag faktiskt ganska tydligt för vad problemet är i just de trådar som jag nyss länkat till. Om det är något av dessa resonemang du tycker är otydliga; peka på dem i så fall, så skall jag försöka berätta mer om dem.

Dimfrost

Special Circumstances

Okej. Jag lämnar åt Yyy att reda upp den här röran och vill framhäva att mina inlägg kanske behöver ignoreras för att regelläget ska framgå tydligast. Avsikten var bara att försöka reda ut saker och ting en aning.

/Dimfrost

Ram

Skev
Re: Vad jag vill ha i ett länkinlägg

Jag skulle vilja utveckla förslaget lite.

1. Eget forum. "Kuriosa", "Bakgrundsfakta" eller likande.
2. Kategoriserande Drop-list a'la Köpes och säljes-forumet med ~10 områden. Fantasy, Sci-fi, skräck, Historia, Vetenskap, Trams osv.
3. Tunnare regelverk. Låt en bra länk tala för sig själv.

och eventuellt om behovet uppstår:
4. Sätt möjligheten att starta trådar som ett privilegium som skall ansökas om och som kan tas bort.

Dimfrost

Special Circumstances

Skulle det kunna vara ett alternativ att skapa ett "kuriosa"-forum som man får länka ifrån på det sätt som Mekanurg gör?
Ett forum är till för diskussion. Den typen av länkar passar bättre på en blogg (som naturligtvis också inrymmer diskussion, men inte med samma fokus).

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

1. Eget forum. "Kuriosa", "Bakgrundsfakta" eller likande.
Bra idé, någon kanske har kommit på den redan?

2. Kategoriserande Drop-list a'la Köpes och säljes-forumet med ~10 områden. Fantasy, Sci-fi, skräck, Historia, Vetenskap, Trams osv.
Behöver inte vara listor, det är nästan bättre med fält. På så sätt uppmuntras man att fylla i, utan att tvingas passa in det i ett av listalternativen.

Ram

Skev

Som svar till 1 och delvis 2: Jag håller helt enkelt inte med om "spam"-jämförelsen så jag tror inte att vi kommer vidare med det spåret...

Vad gäller 3:an: Först, hoppas du inte tog illa upp. Ber om ursäkt i så fall. Å se'n får du 'shäkta (verkligen, jag gillar det du skriver), men du fortsätter att skriva skitlånga och raljerande inlägg trots "alla protester". :gremgrin: Mekanurg slutar med någonting som jag gillar pga. att några (som i ett fåtal, inte utpekande) inte gillar det och något ännu ej publicerat regelverk. Jag vill veta varför och se om det går att arbeta fram en lösning.

Ram

Skev

Bra idé, någon kanske har kommit på den redan?
Jo, jag vet, men bara för att någon kommit på det så behöver det inte vara fel... :gremgrin:

Behöver inte vara listor, det är nästan bättre med fält. På så sätt uppmuntras man att fylla i, utan att tvingas passa in det i ett av listalternativen.
Sant, men jag vill att det skall vara enkelt också. Ett alternativ till ett fält är att man skriver det direkt i ämnesfältet också och "spar ett fält", men jag vill att det skall vara kategoriserat, att man skall tvingas kategorisera, åtminstone grovt. En medelväg: Endera en kategori från en list eller ett fält skall ha fyllts i för att inlägget skall gå att posta? Tänkte föreslå det först, men det är lite knöligare att koda så jag höll på det lite...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är det verkligen rimligt att starta ett forum...

...som är till för att en användare som inte vill skriva mer innehållsrika länkinlägg? Låter dessutom som om det i princip bara skulle bli ett ännu mer Off Topic OT-forum och det kan man fråga sig om vi verkligen behöver. Här finns ett länkregister och den som känner sig manad att diskutera dessa länkar kan säkert klistra in dem i ett inlägg.

En annan möjlighet är att man fortsätter lägga in länkar precis som förr men även bifogar en liten förklaring eller fundering kring vart länken leder och vart den handlar om. Ingen har krävt en avhandling. Är detta för höga krav att ställa på användare och moderatorer här på wrnu?

Ram

Skev
Re: Är det verkligen rimligt att starta ett forum...

...som är till för att en användare som inte vill skriva mer innehållsrika länkinlägg? Låter dessutom som om det i princip bara skulle bli ett ännu mer Off Topic OT-forum och det kan man fråga sig om vi verkligen behöver. Här finns ett länkregister och den som känner sig manad att diskutera dessa länkar kan säkert klistra in dem i ett inlägg.

En annan möjlighet är att man fortsätter lägga in länkar precis som förr men även bifogar en liten förklaring eller fundering kring vart länken leder och vart den handlar om. Ingen har krävt en avhandling. Är detta för höga krav att ställa på användare och moderatorer här på wrnu?
Om man vänder på frågan; Är det orimligt att som användare önska att en "tjänst" som man uppskattar på ett forum skall kunna finnas kvar? Jag ser det så här: Vi har en mänsklig "crawler" med ett väl anpassat filter anslutet till forumet, men hans interface är inte 100% kompatibelt. Om vi skapar det rätta interfacet så kan han arbeta vidare till nöje för de som finner nöje däruti.

Så:
1. Är det mycket jobb att skapa forumet? Med mitt enkla förslag så borde det bara vara att göra en kopia på köpes/säljes-forumet.
2. Är det jobbigt att moderera? Man kan i så fall dela ut privilegier för vilka som får starta trådar, man kan göra så att det inte går att svara på dem osv.
3. Andra problem? Etiska, moraliska, policy-mässiga? Går de att lösa?

Där tycker jag att de riktiga problemen ligger.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Är det verkligen rimligt att starta ett forum.

"Om man vänder på frågan; Är det orimligt att som användare önska att en "tjänst" som man uppskattar på ett forum skall kunna finnas kvar? Jag ser det så här: Vi har en mänsklig "crawler" med ett väl anpassat filter anslutet till forumet, men hans interface är inte 100% kompatibelt. Om vi skapar det rätta interfacet så kan han arbeta vidare till nöje för de som finner nöje däruti."

Så hela forumet ska anpassas till en användare istället för att han ska anpassa sig till forumet? Ingen har sagt att Mekanurg eller andra aldrig mer får posta länkar, däremot borde man ändå ha rätt att ställa vissa, högst blygsamma, krav på hur dessa inlägg ska utformas. Om ni inte tror att Mekanurg klarar detta på egen hand så får ni väl hjälpa honom? Han kan skicka länkarna till dig och sedan kan du läsa igenom dem och lägga till ett par meningar text, bör inte ta allt för lång tid i anspråk.

Jag tror att chansen är ganska liten att Gardener, som är upptagen med mer prioriterade delar av arbetet kring wrnu, tar sig tid att skapa ett speciellt forum för personer som bara vill länka. Dock har jag inte de nödvändiga tekniska kunskaperna för att faktiskt veta vad som krävs och hur lång tid det tar. Det är möjligt att han kan låta sig övertalas om det är väldigt många andra forumiter som stödjer ditt förslag.

Ram

Skev

Så hela forumet ska anpassas till en användare istället för att han ska anpassa sig till forumet? *klipp* ...vissa, högst blygsamma, krav på hur dessa inlägg ska utformas.
Nej. Reglerna skall om inte särskilda skäl finns anpassas efter användarnas behov. Jag har inte hittat någon vettig grund till att denna typ av länkning är så enormt förkastlig, framför allt inte om man via att enkelt anpassa tekniken till det kan eliminera de problem som finns med det.

I den här tråden så har jag inte hittat någon utanför moderatorkåren som varit positiv över att Mekanurg slutar länka och ett flertal som uttrycker besvikelse. Om tekniken finns för att lösa detta så ser jag det som ett bra alternativ att åtminstone prova.

Jag tror att chansen är ganska liten att Gardener, som är upptagen med mer prioriterade delar av arbetet kring wrnu, tar sig tid att skapa ett speciellt forum för personer som bara vill länka.
Det här däremot är en "showstopper" som jag mycket väl kan tänka mig att acceptera. Om det tar mycket tid i anspråk så kan det finnas skäl att låta bli.

Troberg

Sinister eater

Så hela forumet ska anpassas till en användare istället för att han ska anpassa sig till forumet? Ingen har sagt att Mekanurg eller andra aldrig mer får posta länkar, däremot borde man ändå ha rätt att ställa vissa, högst blygsamma, krav på hur dessa inlägg ska utformas.
Du måste komma ihåg att för närvarande tycks dessa krav vara hemliga, eftersom vi inte får se dem. Alltså utgår vi från att de inte är så blygsamma, eftersom Mekanurg tycker att de är för omfattande och svarar med en så pass drastisk åtgärd.

Jag tror att chansen är ganska liten att Gardener, som är upptagen med mer prioriterade delar av arbetet kring wrnu, tar sig tid att skapa ett speciellt forum för personer som bara vill länka. Det är möjligt att han kan låta sig övertalas om det är väldigt många andra forumiter som stödjer ditt förslag.
Jag ifrågasätter inte att Gardener har viktiga saker att göra, men i övrigt är resonemanget bullshit. Det tar cirka 4 minuter att lägga upp ett nytt forum i UBB, hälften om man till skillnad från mig kan komma ihåg var man tilldelar moderatorbehörighet för det.

Det kan finnas andra anledningar till att man inte vill ha ett sådant forum, men den anledningen håller inte.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Alla är lika inför reglerna

Du har rätt: alla är lika inför reglerna. Så jag tänker inte debattera den vinklingen alls. Valet är mitt och det är gjort.