Nekromanti Slutlänkat för Mekanurg

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Är det verkligen rimligt att starta ett forum.

Det kan finnas andra anledningar till att man inte vill ha ett sådant forum, men den anledningen håller inte.
Nej, det stämmer. En bättre anledning är att vi redan har för många OT-forum (eller rentav för många forum över huvud taget) här.

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Re: En öppen fråga

Ja, jag kan strunta i spam också, så tydligen har man ingen anledning att klaga på spam?
Det tycker jag är en ganska orättvis jämförelse. Det som kännetecknar spam är, förutom att de innehåller livsviktiga erbjudanden om kaliforniska huslån och penisförstoringar, att de kommer i en rent ohemul mängd. Det är därför folk hatar att få dem, inte för deras innehåll. De inlägg på wrnu som innehåller länkar och inget annat är däremot tämligen fåtaliga. En veckas skörd kan med lätthet räknas på båda händernas fingrar. Så dessa är, till skillnad från spam, ganska enkla att ignorera.

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances

För diskussionens skull kan jag påpeka att jag hatar enstaka spam också. Därmed inte sagt att jag hyser några vidare starka känslor i sakfrågan, alltså just frågan om länkinläggen. (Jag startade en av trådarna, men då var det bristen på ämnesanknytning snarare än länkningen i sig som störde mig.)

/Dimfrost

EchonCique

Hero
Denna deltråd är över

Dimfrost har gett adekvata svar.

Mekanurg visste vad som gällde och han tog sitt beslut utifrån detta.

EchonCique

Hero
Det är mer användare som postar länkar

Så stoppa in in Mekanurg som enda personen här som postar länkar.

Ej heller den enda personen som blir drabbad av att länkinlägg ses lite hårdare med framöver.

Om man ser det som att det är riktat enbart åt Mekanurg är man fel ute.

EchonCique

Hero
Fem sekunders anpassning

Nej. Reglerna skall om inte särskilda skäl finns anpassas efter användarnas behov. Jag har inte hittat någon vettig grund till att denna typ av länkning är så enormt förkastlig, framför allt inte om man via att enkelt anpassa tekniken till det kan eliminera de problem som finns med det.
Det är fullt möjligt göra denna anpassning, med kanske 5 sekunders mertid när man postar en eventuell länk. Det är ett personligt val huruvida man vill ta dessa extra 5 sekunder för att posta sin länk eller ej.

Inget mer, inget mindre.

Dilandau

Myrmidon
Helt bizzzzart att det ska finnas regler för hur man tipsar sina medmänniskor om trevliga sajter.

Seriöst, vad tjänar forumet på detta?

Troberg

Sinister eater
Var verkligen...

...bombmattan av moderatorinlägg nödvändig, speciellt då inget av dem egentligen tillförde speciellt mycket för att lösa situationen/frågan och i viss grad dessutom innehöll direkta felaktigheter? Jag har inga större invändningar mot inläggen som sådana (med ett par mindre undantag), men tycker definitivt inte att det var motiverat att göra dem till moderatorsinlägg. Som ett led i en diskussion är de helt OK.

Varför är frågan om hur länkning ska göras så hemsk att inte vi vanliga dödliga får diskutera den?

EchonCique

Hero
Diskrepans

Du kan kalla det bombmatta om du vill.

Du glömmer bort en viktig sak. Det är jag som är utsedd att sköta forumet och därtill producera dokument om hur arbetet skall skötas och vilka regler som skall finnas.

Sedan missade du antagligen "Detta är ett modererande inlägg skrivet av moderator." som betyder att det är en officiell ståndpunkt från mig som Forumredaktör. Det samma gäller om en moderator hade skrivit de.

Om du inte anser att mina klargöranden kring detta är adekvat eller sanningsenligt, så visar det bara på att du inte accepterar mig och/eller de moderatorer som finns här. Det är en stor brist på respekt från din sida. Och att du glömmer det faktum att det är vi som har tolkningsföreträde här i dessa frågor. Inte du.

Denna fråga mellan Mekanurg och de dokument och tillkomna regler jag skrivit upp löses inte i en diskussionstråd. Absolut inte den här.

Sluta upp att strida mot väderkvarnarna, du kan inte vinna.

Troberg

Sinister eater
Quixotism?

Du glömmer bort en viktig sak. Det är jag som är utsedd att sköta forumet och därtill producera dokument om hur arbetet skall skötas och vilka regler som skall finnas.

Om du inte anser att mina klargöranden kring detta är adekvat eller sanningsenligt, så visar det bara på att du inte accepterar mig och/eller de moderatorer som finns här. Det är en stor brist på respekt från din sida. Och att du glömmer det faktum att det är vi som har tolkningsföreträde här i dessa frågor. Inte du.
Det har ingenting med respekt eller brist på sådan att göra. Du länkade till inlägg under förespegling att de innehöll något de inte gjorde. Jag kallade inte ens det för en medveten handling, jag bara påpekade.

Kalla det inte för bristande respekt, det är bara ett konstaterande av vad jag ser.

Att inte tycka ett en förklaring är tillräckligt uttömmande har inte heller med respekt att göra, det handlar om att jag inte tycker att den är tydlig nog.

Jag vill alltså har mer info. Det har inte med bristande respekt att göra.

När det gäller tolkningsföreträde så är det en helt annan fråga. Tolkningsföreträde är inte en ersättning för tydliga och publicerade regler, det är ett sätt att reda ut kniviga situationer. Att stötta sig på tolkningsföreträde när man diskuterar regler som inte publicerats håller inte logiskt.

Att veta vad som gäller underlättar att följa reglerna. Det underlättar att visa respekt.

Denna fråga mellan Mekanurg och de dokument och tillkomna regler jag skrivit upp löses inte i en diskussionstråd. Absolut inte den här.
Mekanurgs fight är hans fight, den får han själv ta. Dock har du ju själv påpekat att reglerna gäller alla. Hur kan då då hävda att det inte rör resten av oss? Vi vill också veta vad som gäller, och vi vill gärna ha en möjlighet att tycka till om det och komma med förslag, även om det i slutänden kanske inte är upp till oss att fatta besluten.

Eftersom detta tycks handla om respekt för dig så tillåter jag mig att komma med ett litet råd:

Det är lättare att få respekt om man är ödmjuk.

(Antagligen därför jag aldrig får någon...)

Sluta upp att strida mot väderkvarnarna.
Jag är skåning. Vi slåss inte mot väderkvarnar. Vi slåss mot möllor.

EchonCique

Hero
Läs om.

Att veta vad som gäller underlättar att följa reglerna. Det underlättar att visa respekt.
Jag skrev igår natt vad som gällde vad gäller reglerna, kring just poster innehållandes länkar. Sedan är en problematik att allt kring regler i slutändan hamnar i godtycke. Framförallt som de är skrivna idag. Därav min poäng av att det är moderatorerna som har tolkningsföreträde. Men nu vet du och alla andra som läst denna tråd vad som gäller kring just länkinlägg.

Alla är lika inför reglerna och Länkinlägg & Regler

Läs dessa inlägg. Det finns inte mer att säga än så. Och du. Jag dödar denna sidotråd också.

Ram

Skev
Re: Diskrepans

Då det inte går att svara på moderatorinlägg så tänkte jag svara här i stället. Därtill tycker jag att användandet av moderatorinlägg är en olämplig metod för att föra fram ståndpunkter, även officiella sådana, just då det inte går att svara på dem.

Det är fullt möjligt göra denna anpassning, med kanske 5 sekunders mertid när man postar en eventuell länk. Det är ett personligt val huruvida man vill ta dessa extra 5 sekunder för att posta sin länk eller ej.
Kan du förklara vad du menar med detta? Vad skulle göras av vem på fem sekunder?

EchonCique

Hero
Fem sekunder ännu en gång

Då det inte går att svara på moderatorinlägg så tänkte jag svara här i stället. Därtill tycker jag att användandet av moderatorinlägg är en olämplig metod för att föra fram ståndpunkter just då det inte går att svara på dem.

Kan du förklara vad du menar med detta? Vad skulle göras av vem på fem sekunder?
Det är tanken med moderatorinlägg. Att de inte skall kunna replikeras mot. Men nu låter jag dig hugga in här så jag kan ge dig och alla andra svaret ännu en gång. Utöver det faktum att det inte är en ståndpunkt jag förde fram, utan ett fakta.

På fem sekunder klarar man av att göra följande som jag nu länkat till från två poster här och då skrivit i en tredje.

istället för att göra som är beslutat att skriva en kort presentation av länken med något lämpligt att diskutera kring den.

En kort presentation av länken samt något att diskutera runt den.

Det tar cirka fem sekunder i min mening. Och av alla som vill posta länkar. Vill man ha en djupare diskussion eller mer riktad, är det dock en fördel om man postar längre text kring länken och kanske citerar dess kritiska delar.

Ram

Skev
Re: Fem sekunder ännu en gång

Det är tanken med moderatorinlägg. Att de inte skall kunna replikeras mot. Men nu låter jag dig hugga in här så jag kan ge dig och alla andra svaret ännu en gång. Utöver det faktum att det inte är en ståndpunkt jag förde fram, utan ett fakta.
Tackar för att du tar dig tid att replikera. Men om du skall kalla det fakta så kanske det kan vara en idé att inte överdriva i posten...? Fem sekunder är kort tid.

På fem sekunder klarar man av att göra följande som jag nu länkat till från två poster här och då skrivit i en tredje.

istället för att göra som är beslutat att skriva en kort presentation av länken med något lämpligt att diskutera kring den.

En kort presentation av länken samt något att diskutera runt den.

Det tar cirka fem sekunder i min mening. Och av alla som vill posta länkar. Vill man ha en djupare diskussion eller mer riktad, är det dock en fördel om man postar längre text kring länken och kanske citerar dess kritiska delar.
Är t.ex. denna eller denna så dåligt beskrivna?

Därtill tycker jag att de är avsevärt mycket ber rollspelsrelaterade än de flesta trådar på OT-forumet. Jag vet inte hur det är med alla andra, men jag har inga problem med dessa länkinlägg och jag har inte fått mothugg från någon utanför moderatorkåren rörande detta. Eller fel, jag har fått ett PM också. Några här skriver att de kommer att sakna dem.

Varför så hårda...?

Rising

Vila i frid

Det som kännetecknar spam är, förutom att de innehåller livsviktiga erbjudanden om kaliforniska huslån och penisförstoringar, att de kommer i en rent ohemul mängd. Det är därför folk hatar att få dem, inte för deras innehåll.
Fast du; det är uselt att ha regelverk som säger "vi tillåter att Nisse är en jobbig djävel, för han är bara en ensam person, men om alla skulle vara jobbiga djävlar så kommer vi att stifta en regel mot det!"

Det är bättre att ha en fungerande regel från början. Du kan ha rätt i att min liknelse haltar; men då glömmer du att spam också har en fördel gentemot de usla länkinläggen; man ser ju på en gång att spammen är spam och behöver inte klicka på dem. Crappiga inläggsrubriker och jobbiga länkar däremot; de har man ingen möjlighet att undvika (om man alltså inte gör som jag gör numera; ignorerar de som inte ids skriva riktiga inlägg helt och hållet).

Så, för all del. De kanske inte är spam, men de är absolut som trojanska hästar.