Vad jämför du med?
Jag har bevisligen varit knäpp nog att betala 900 pengar för Call of Cthulhu 20th Anniversary Edition med grönt fejkläder och elder sign i rött på framsidan. Samtidigt så har jag inte köpt Nobilis för 450 spänn trots vrålsnygg framsida och en layout i insidan som var klart mycket bättre än jubileums-CoC.
Förmodligen så berodde det på att Cthulhu är ett gediget spel som jag känner sedan tidigare, så bara det ger det ett plus i köptarmen. Det faktum att jag inte hade ett Cthulhu sedan tidigare hjälper också till. Nobilis å andra sidan har jag bara hört om. Jag har aldrig spelat det och jag är inte helt övertygad om att det går att spela. Det gav minus i köptarmen.
Engel hittade jag i en "hej, kom och köp mig"-låda på något konvent. Det var definitivt värt de 299 bananer som jag lade ut på det. Det är också vrålsnygg layout, läckra illusar, till och med ett eget typsnitt, tjockt papper, hårdpärmar som man kan döda med. Jag skulle nog sträcka mig upp till 400 eller 450 för ett sådant spel till.
Jag slängde ut 400 pengar på de båda böckerna i Götterdämmerung. Efter att ha plöjt igenom dem så kunde jag bara konstatera att det här spelet ville jag inte äga, trots läckra illusar och hårda pärmar. Där var det layout och innehåll som sänkte det, så det sålde jag bort.
Jorges Bestiarium är den rollspelsbok som jag gillar mest vad gäller innehåll och utseende och hårda pärmar. Är det den sortens lyx du menar så har du en rätt bra jämförelse redan där. Lite bättre korrläst så hade det definitivt varit värt sitt pris.
Det ska jämföras med DoD6R, som jag köpte mest för att ha en uppdaterad och kanske fungerande DoD6. Där var det på gränsen till att jag ansåg att det var värt priset.