Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika

Den här videon pratar lite om medeltida grisar, och en intresssant grej han nämner är att i London (har jag för mig det var) fick man inte låta grisarna springa fritt på dagen, men på natten fick man släppa ut dem (antagligen för att mumsa i sig allt treck och skräp på gatorna, och kanske en och annan hemlös).

Vilket jag fan rätt intressant ur rollspelssynpunkt när ett slumpmöte på nattens gator kan vara en hungrig flock grisar av den medeltida varianten (alltså i princip rena vildsvin med betar och tjock borst och hela faderuttan).

Och om inte det låter läskigt vill jag påminna om Bricktops visa ord; "they will go through bone like butter. [...] They will go through a body that weights 200 pounds in about 8 minutes."


(Som vanligt av mig helt overifierade fakta)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
"All of the nobles across the Holy Roman Empire were invited to the meeting, and many arrived on 25 July to attend.[5] Just as the assembly began, the wooden floor of the deanery, in which the nobles were sitting, broke under the stress, and people fell down through the first floor into the latrine in the cellar. About 60 people are said to have died,[6] including Count Gozmar III of Ziegenhain, Count Friedrich I of Abenberg [de], Burgrave Friedrich I of Kirchberg [de], Count Heinrich I of Schwarzburg [de], Count Burgrave Burchard of Wartburg [de], Count Hansteiner of Liechtenstein, Burgmeister Breuer of Wartschitt and Beringer of Meldingen.[7] King Henry was said to have survived only because he sat in an alcove with a stone floor[5] and was later saved using ladders. He departed as soon as possible. Landgrave Louis III of Thuringia survived as well.[5]"

 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,706
Location
Demokratiska Republiken Latveria

Under en period på ca 50 år förs uppskattningsvis mer än 1000 människor från när och fjärran till en plats i södra Tyskland för att mördas, grillas och förtäras och sedan kastas i en massgrav med annat hushållsavfall.
Varför satte ingen i omgivningen stopp för detta skräckvälde? Var det bondestenålderns elit som deltog i kannibalkalaset? Kunde de använda sin politiska och kulturella makt för att rättfärdiga det hela? Fyllde kannibalismen rent av en ideologisk funktion för att på det mest konkret tänkbara sättet etablera den härskande klassen som herrar över liv och död?
Och viktigast av allt, vad gör rollpersonerna när de möter stenålderseuropas kannibalimperium?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060

Under en period på ca 50 år förs uppskattningsvis mer än 1000 människor från när och fjärran till en plats i södra Tyskland för att mördas, grillas och förtäras och sedan kastas i en massgrav med annat hushållsavfall.
Varför satte ingen i omgivningen stopp för detta skräckvälde? Var det bondestenålderns elit som deltog i kannibalkalaset? Kunde de använda sin politiska och kulturella makt för att rättfärdiga det hela? Fyllde kannibalismen rent av en ideologisk funktion för att på det mest konkret tänkbara sättet etablera den härskande klassen som herrar över liv och död?
Och viktigast av allt, vad gör rollpersonerna när de möter stenålderseuropas kannibalimperium?
“The time would be easy to know, for then mankind would have become as the Great Old Ones; free and wild and beyond good and evil, with laws and morals thrown aside and all men shouting and killing and revelling in joy. Then the liberated Old Ones would teach them new ways to shout and kill and revel and enjoy themselves, and all the earth would flame with a holocaust of ecstasy and freedom.”
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
132
Location
Höganäs

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Jag vet inte om tretton år är tillräckligt historiskt, men: Bibliotek får förbud: "Uppenbart att lokalen ger personalen hälsobesvär" | Magasin K

Om inte Vattenläckor, mögeldoft och det som i besiktningsprotokoll beskrivs som “en svart okänd massa" som sipprar in i genom bibliotekets väggar är upptakten till ett rollspelsäventyr, ja då vet jag ingenting.
Men är det ett äventyr till CoC eller DnD? Man får ju ha koll, så det inte blir en rävjägare och en professor mot en Black Pudding, eller en Tielfing Warlock och en Halfing Rouge mot en Formless Spawn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
Men är det ett äventyr till CoC eller DnD? Man får ju ha koll, så det inte blir en rävjägare och en professor mot en Black Pudding, eller en Tielfing Warlock och en Halfing Rouge mot en Formless Spawn.
Är det vanligt förekommande hos dig att spelarna dyker upp med rollpersoner skapade för ett helt annat regelsystem än vad SL använt för att preppa kampanjen?
 
Top