Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,391
Location
Helsingborg
Problemet för sjöfarna är just att en typisk fantasyvärld har en massa trollkarlar som kan flyga och fjärrskåda, vilket enkelt bryter deras monopol.
Är det? Det beror ju helt på vilken nivå och precision man lägger på trollkarlars makt. Och vad för story-element trollkarlar är?
Har alla tillgång till fjärrskådning? Nja, då kanske det inte fungerar. Men om det är en spelvärld där mäktiga trollkarlar mest är ett problem som bara gör det jobbigare för alla andra... (se t.ex. Egyptiska folksagor där nubiska trollkarlar, och andra isfet-agenter med magiska krafter, mest reser runt på magiska båtar eller skickar demoner på folk och gör livet allmänt jobbigt. Eller arabiska folksagor)

Då är en erfaren navigatör mer värdefull, då han inte bara har ett sjökort som visar att man inte ska komma nära De Tre Svarta Tornen, utan känner till alla de vanliga tecknen och botemedlen mot förbannelser, landvättar, onda ögat, avundsjuka besvärjerskor, djinner och annat som drabbar skepp ute på de vilda och ociviliserade haven.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,211
Location
Borås, Sverige
Det gäller nog inte bara sjöfarare utan även landbaserade handelsresande. Den som kan vägen till Kina och vet var en skall svänga vänster efter Indien kan tjäna mer än den som måste fråga sig fram. ("Jag vet en genväg!")
Och missar man att svänga vänster vid Albequerque så hamnar man väldigt fel... ;) Åtminstone om man skall tro Bugs Bunny.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,155
Location
Göteborg
Det gäller nog inte bara sjöfarare utan även landbaserade handelsresande. Den som kan vägen till Kina och vet var en skall svänga vänster efter Indien kan tjäna mer än den som måste fråga sig fram. ("Jag vet en genväg!")

Frågan är bara hur en gör det till intressanta problem i äventyr och inte bara ett tråkigt hinder som äter upp spelmötestid…? Kanske en egen tråd för det…
Som i verkligheten: genvägen är mer riskabel, och därmed mer äventyrlig, och kräver därför ett gäng äventyrare som med blandning av list, stridserfarenhet och magi kan lotsa de resande rätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,047
Location
Ludvika
Problemet för sjöfarna är just att en typisk fantasyvärld har en massa trollkarlar som kan flyga och fjärrskåda, vilket enkelt bryter deras monopol.
Flygande trollkarlar torde ha samma problem som båtar ute till havs. svårt att avgöra om du flyger i en rak linje nör du saknar referenspunkter.

Vad gäller fjärrskådning beror det väl på hur den funkar i världen, men bara för att man kan ”se” en annan plats betyder det inte att man vet exakt riktning eller hur man ska åka för att komma dit.

Det är enkelt att hålla kvar detta som begränsad kunskap om man vill. Och det är lätt att ursäkta att det är mer almänt kännt om man föredrar det.
 
Top