Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Problemet för sjöfarna är just att en typisk fantasyvärld har en massa trollkarlar som kan flyga och fjärrskåda, vilket enkelt bryter deras monopol.
Är det? Det beror ju helt på vilken nivå och precision man lägger på trollkarlars makt. Och vad för story-element trollkarlar är?
Har alla tillgång till fjärrskådning? Nja, då kanske det inte fungerar. Men om det är en spelvärld där mäktiga trollkarlar mest är ett problem som bara gör det jobbigare för alla andra... (se t.ex. Egyptiska folksagor där nubiska trollkarlar, och andra isfet-agenter med magiska krafter, mest reser runt på magiska båtar eller skickar demoner på folk och gör livet allmänt jobbigt. Eller arabiska folksagor)

Då är en erfaren navigatör mer värdefull, då han inte bara har ett sjökort som visar att man inte ska komma nära De Tre Svarta Tornen, utan känner till alla de vanliga tecknen och botemedlen mot förbannelser, landvättar, onda ögat, avundsjuka besvärjerskor, djinner och annat som drabbar skepp ute på de vilda och ociviliserade haven.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,289
Location
Borås, Sverige
Det gäller nog inte bara sjöfarare utan även landbaserade handelsresande. Den som kan vägen till Kina och vet var en skall svänga vänster efter Indien kan tjäna mer än den som måste fråga sig fram. ("Jag vet en genväg!")
Och missar man att svänga vänster vid Albequerque så hamnar man väldigt fel... ;) Åtminstone om man skall tro Bugs Bunny.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
Det gäller nog inte bara sjöfarare utan även landbaserade handelsresande. Den som kan vägen till Kina och vet var en skall svänga vänster efter Indien kan tjäna mer än den som måste fråga sig fram. ("Jag vet en genväg!")

Frågan är bara hur en gör det till intressanta problem i äventyr och inte bara ett tråkigt hinder som äter upp spelmötestid…? Kanske en egen tråd för det…
Som i verkligheten: genvägen är mer riskabel, och därmed mer äventyrlig, och kräver därför ett gäng äventyrare som med blandning av list, stridserfarenhet och magi kan lotsa de resande rätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Problemet för sjöfarna är just att en typisk fantasyvärld har en massa trollkarlar som kan flyga och fjärrskåda, vilket enkelt bryter deras monopol.
Flygande trollkarlar torde ha samma problem som båtar ute till havs. svårt att avgöra om du flyger i en rak linje nör du saknar referenspunkter.

Vad gäller fjärrskådning beror det väl på hur den funkar i världen, men bara för att man kan ”se” en annan plats betyder det inte att man vet exakt riktning eller hur man ska åka för att komma dit.

Det är enkelt att hålla kvar detta som begränsad kunskap om man vill. Och det är lätt att ursäkta att det är mer almänt kännt om man föredrar det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Nån chommare som hette Heron av Alexandria hade en snygg, lättförståerlig design på "automatiska" dörrar:

Länk till artikel

Jäkligt coolt att ha i ett tempel i rollspel; äventyrarna ser "altaret" fyllt av aska och kol framför dörrarna. Kanske med nån inskription som säger "sänd ett offer till gudarna för bana väg till helgedommen" eller dylikt.

Kan också utgöra ett mer komplicerat pussel om mekanismen är trasig, där äventyrarna måste reparera den för att komma vidare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,600
Location
Göteborg
Nån chommare som hette Heron av Alexandria hade en snygg, lättförståerlig design på "automatiska" dörrar:

Länk till artikel

Jäkligt coolt att ha i ett tempel i rollspel; äventyrarna ser "altaret" fyllt av aska och kol framför dörrarna. Kanske med nån inskription som säger "sänd ett offer till gudarna för bana väg till helgedommen" eller dylikt.

Kan också utgöra ett mer komplicerat pussel om mekanismen är trasig, där äventyrarna måste reparera den för att komma vidare.
Problemet är väl att i ett typiskt rollspel skulle folk rycka på axlarna och anta att det är magi.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,254
Problemet är väl att i ett typiskt rollspel skulle folk rycka på axlarna och anta att det är magi.
Eller spränga dörren MED magi.

Fast Heron hade en hel del roliga uppfinningar till sitt namn, bland annat en mycket primitiv ångmaskin.
Läste om en alternativhistorisk novell där man uppfann praktiska ångmaskiner redan under antiken och där Jesus var en stins på tågstationen i Nasareth.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,152
Location
Off grid
Flygande trollkarlar torde ha samma problem som båtar ute till havs. svårt att avgöra om du flyger i en rak linje nör du saknar referenspunkter.

Vad gäller fjärrskådning beror det väl på hur den funkar i världen, men bara för att man kan ”se” en annan plats betyder det inte att man vet exakt riktning eller hur man ska åka för att komma dit.
Öppnar upp för riktigt coola besvärjelser som TRÖGHETSNAVIGERING, KONTROLLERA VINDAVDRIFT, SKAPA GEOGRAFISKT REFERENSSYSTEM och POSITIONSBESTÄMNING.

:gremgrin:
//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Romerska "fort":

Ännu en av mig helt overifierad "källa" (dvs en youtube short). Det verkar inte gå att bädda in "shorts", så håll till godo med en länk istället.

Det här är väl ett sånt där mer "temporärt" fort som legionärerna smäller upp på kvällarna, men det gav mig en helt annan syn på hur de ser ut och hur bygget kan gå till.

Framförallt blev jag lite förvånad av "murarna" som är gjorda av ganska smala grenar, där jag snarare tänkt mig stockpallisader. Men det känns egentligen rätt vettigt. Enklare och snabbare att smälla upp, även om man har marsherat en lång sträcka. De är kanske inte lika robusta som grova trästammar, men borde göra ett bra jobb att sinka eventuella angripare medan vakterna slår larm. I synnerhet som en inkräktare behöver jobba på att ta sig igenom/över pallisaden medan de stod på en hal, brant sluttning.

Sluttningen var en annan grej jag gillade. Jag har alltid tänkt mig en ren jordvall, men du lär ju ändå ha gräset över från den lilla valgraven precis brevid. Så man skär bara bort gräset, flyttar jorden, sen lägger man gräset på vallen efteråt. Håller vallen på plats vid regn, och som videon säger blir det extra halt.

Om man sen vill ha kvar fortet en längre tid kan man ju bygga vidare på det och ersätta palissaderna med faktiska stockar eller stenar, etc.

Kan funka som cool äventyrsmiljö tänker jag mig, då den här typen av fort skulle funka som utmärkta utposter i utforskandet av nya (eller bortglömda) marker. Och kan vara ett kul steg i utvecklingen av en sån utpost där det börjar med grenskärmar, som sen allt eftersom ersätts med stockar och slutligen stenmurar under kampanjens gång.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
Framförallt blev jag lite förvånad av "murarna" som är gjorda av ganska smala grenar, där jag snarare tänkt mig stockpallisader. Men det känns egentligen rätt vettigt. Enklare och snabbare att smälla upp, även om man har marsherat en lång sträcka.
Legionärerna kånkade också på en "stock" var (så att man kunde smälla upp fortet varje kväll), och då faller det på sin egen orimlighet att de skulle ha varit så grova.

Sedan är det här förstås just de tillfälliga forten - de permanenta är mycket stabilare, och när vi kommer till de senromerska ser de mest ut som medeltida borgar.

 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
742
Location
Göborg
Jag gillar möjligheten att spelarna antar det är magi, men när de måste undersöka saken upptäcker att det är teknik.
Jag ser framför mig hur den onda sekten genomför sin onda eldrit och de bålda rollpersonerna kommer in i salen och ser hur portarna som håller den onda demonen fången långsamt öppnas – och magikern lägger en E35 ANTIMAGI i ren panik och bränner alla sina PSY…

Kan i och för sig vara sista spelmötet för den spelledaren…
 
Top