Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,641
Location
Stockholm
MODERERING

För er som glömt bort det är trådens ämne "Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel".

Jag vill att tråden återvänder till detta, och avviker från den stig mot illa förtäckt OT om politik den nu har anträtt.

Post accordingly.

MVH


/Magnus
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Ordet Dumstrut har en fantastisk historia som har anknytning till Fantasy.

Ordet kommer från engelskans Dunce Cap som idag betyder just dumstrut. Men det börjar med skotten (syns i namnet) John Duns Scotus som levde under slutet av 1200- och början av 1300-talet. Har var teolog, filosof och något av en metafysiker. Han trodde att spetsiga hattar samlade (trattade) kunskap från omvärlden och in i hjärnan. Så han och hans lärjungar (Dunsmen) hade på sig spetsiga hattar och med tiden kom det att ses som tecken på intelligens! Lärjungarna och deras efterkommande fortsatte att bära hattarna även efter Johns död. Hattarna blev en symbol på intelligens även utanför Dunsmens krets. Dumstruten började alltså som tecken på smarthet, precis tvärtom från idag!

Under renässansen kom dock en ny våg av tänkare som betraktade detta som dumheter (foliehattar?) och man började se ner på Dunsmen och kalla hattarna för Dunce Cap. Dumstruten är född!

Det finns en teori om att John Duns Scotus skulle ha fått inspiration till hattarna från trollkarlars hattar. Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara sant. Var fanns de trollkarlarna? Eller är det illustrationer på de tre vise männen man tänker på? Jag vet inte.

En annan, intressantare teori, är att moderna Fantasy-wizards har fått sin hatt från Dunce Caps på något sätt. Det verkar ju lite troligare, men jag har inte grävt i det. Men det vore ju rimligt i alla fall.

I vilket fall kan ju detta användas i rollspel på otaliga sätt, antingen mer eller mindre rakt av eller som inspiration, t.ex. kanske någon "tänkare" kommer på att varma händer drar till sig mer pengar så han börjar ha enorma yllevantar. Mycket riktigt blir han rik och snart går en massa människor runt med allt tjockare och större vantar tills det hela urartar totalt...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,242
Ordet Dumstrut har en fantastisk historia som har anknytning till Fantasy.

Ordet kommer från engelskans Dunce Cap som idag betyder just dumstrut. Men det börjar med skotten (syns i namnet) John Duns Scotus som levde under slutet av 1200- och början av 1300-talet. Har var teolog, filosof och något av en metafysiker. Han trodde att spetsiga hattar samlade (trattade) kunskap från omvärlden och in i hjärnan. Så han och hans lärjungar (Dunsmen) hade på sig spetsiga hattar och med tiden kom det att ses som tecken på intelligens! Lärjungarna och deras efterkommande fortsatte att bära hattarna även efter Johns död. Hattarna blev en symbol på intelligens även utanför Dunsmens krets. Dumstruten började alltså som tecken på smarthet, precis tvärtom från idag!

Under renässansen kom dock en ny våg av tänkare som betraktade detta som dumheter (foliehattar?) och man började se ner på Dunsmen och kalla hattarna för Dunce Cap. Dumstruten är född!

Det finns en teori om att John Duns Scotus skulle ha fått inspiration till hattarna från trollkarlars hattar. Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara sant. Var fanns de trollkarlarna? Eller är det illustrationer på de tre vise männen man tänker på? Jag vet inte.

En annan, intressantare teori, är att moderna Fantasy-wizards har fått sin hatt från Dunce Caps på något sätt. Det verkar ju lite troligare, men jag har inte grävt i det. Men det vore ju rimligt i alla fall.

I vilket fall kan ju detta användas i rollspel på otaliga sätt, antingen mer eller mindre rakt av eller som inspiration, t.ex. kanske någon "tänkare" kommer på att varma händer drar till sig mer pengar så han börjar ha enorma yllevantar. Mycket riktigt blir han rik och snart går en massa människor runt med allt tjockare och större vantar tills det hela urartar totalt...
"Pojken med guldbyxorna'
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Om man vill spela den mörkaste av de mörka kampanjer så skulle jag föreslå att man googlar på "Cannibal Island" eller "Nazino tragedy". Jag varnar dock känsliga läsare, det är riktigt ruskigt. Wikipedia sammanfattar lite snällare: https://en.wikipedia.org/wiki/Nazino_tragedy

Min sammanfattning: Året är 1933 och Stalin har makten i Sovjetunionen. 6700 (politiska) fångar deporteras till en ön Nazino i floden Ob i Siberien. Där ska de bygga ett specialsamhälle och odla marken. De får med sig alldeles för lite förnödenheter, knappt några verktyg och inga riktiga vinterkläder att klara Siberiens karga förhållanden med (undrar vart allt det försvann på vägen...). Kort och gott så har de ingen chans alls och efter 13 veckor har 4000 dött av sjukdomar, våld och kannibalism. Sedan avslutas det hela, men ett par hundra till dör när de ska flyttas därifrån och en del lämnas kvar för de är för illa däran för att ens flyttas.

Det fanns vakter, men de var mest intresserade av att sko sig. Och det verkar som att de var rätt sadistiska. Det fanns även läkare, men de verkar ha blivit rädda för fångarna.

Det finns mycket att läsa om händelsen så det går att bygga en rätt detaljerad och realistisk kampanj runt det hela om man vill. Rollpersonerna kan ju antingen vara fångar från början eller ditskickade av någon annan anledning.

Men man kan ju också använda hela historien som inspiration och bygga vidare. Skulle jag vilja göra en riktig misärkampanj (vilket jag inte kommer att göra) så skulle jag använda mig av ön, men skruva på det lite ytterligare. Eventuellt även lägga in ett övernaturligt element (för att spela Kult eller Cthulhu eller dylikt), men egentligen kanske det är mer skrämmande utan. En möjlighet skulle vara att rollpersonerna är (utländska) soldater/agenter som har i uppdrag att hämta något på ön, men när de landstiger så går allting snett och de blir fångade på ön och måste överleva. Vem av rollpersonerna blir den första att äta människokött för att inte svälta?
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Helt klart är att man på 1950-talet byggde en stabil motståndsorganisation med lärdomar från andra världskriget.
Parallellt med det byggde också Otto Hallberg upp en egen motståndsorganisation med Nazistiska förtecken - frihetsrörelsen.
När han 1952 åtalades (och friades i två instanser) för olovlig kårverksamhet hade han redan 1200 medlemmar!
Man kunde dock inte visa att han ägnade sig åt samhällsomstörtande verksamhet, men organisationen upplöstes i samband med åtalet.

Så det fanns ett tag precis som i underättelsetjänsten, flera olika initiativ med liknande bas och uppbyggnad, och med samma agenda.
Men det var bara den organisationen som kunde styras direkt av Socialdemokratin (inte riksdagen) som sen fick fortsätta och som samordnades med försvarsstaben.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Det finns en teori om att John Duns Scotus skulle ha fått inspiration till hattarna från trollkarlars hattar. Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara sant. Var fanns de trollkarlarna? Eller är det illustrationer på de tre vise männen man tänker på? Jag vet inte.
Det lär ju var de tre vise männen som varit huvudinspirationen för Trollkarlar vid den tiden.
Men det verkar snarare ha varit Frygiska mössor som de hade?


:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Lyssnade på P3 historia om Nostradamus. Där påstod de att hans utstyrsel som spåman är ursprunget till den klassiska trollkarlshatten.
Har inge vidare källor, och podden är väl något populärhistorisk men fann det ändå intressant!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Men det verkar snarare ha varit Frygiska mössor som de hade?
För att fortsätta med små historiska fakta har den frygiska mössan länge varit en symbol för frihet, eftersom den bars av frigivna slavar.

1726735838692.png
En frygisk mössa ni kanske inte riktigt tänkt på

Detta ställer oss inför nya frågor kring smurfarna.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Detta ställer oss inför nya frågor kring smurfarna.
Jag ser inga frågetecken kring det?
De har magi (eller alkemi), frihetstörst och allmänna kopplingar till Frankrike.
Frygiska mössor dyker nog inte bara upp av en slump?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Notera förstås också att en frygisk mössa är en toppig mössa som fått falla framåt.

Höga toppiga hattar har ofta använts som förnedringstecken, som påtvingade judar och något som penitenter tvingats bära (titta på bilder med penitenter i strut och kåpa, de som ser ut som om de vore i KKK!). Något som förstås gäller även dumstruten.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,786
Location
Värnhem, Malmö
Att Johannes Duns Scotus skulle ha trott att toppiga hattar hjälpte intelligensen är ett faktum jag förhåller mig skeptisk till – det känns som en mytbildning som inte alls ligger i linje med den subtile doktorns övriga resonemang, som framför allt handlar om gudomlig voluntarism och andra teologiska spörsmål. Har någon en vederhäftig källa på detta samband? Att termen "dunce" kommer från hans namn stämmer däremot, men de tidigaste avbildningarna av en spetsig hatt i samband med denna term är från 1700-talet, långt efter att Duns Scotus levde.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Amforor är coola!


Höjdpunkter;

Den spetsiga botten gör dem dels vädligt robusta (som den spetisga änden av ett ägg).

Den gjorde också att bottensattsen tenderade att fastna där, så det var enklare att hälla.

Formen främjade också cirkulation, vilket hjälpte med fermentering, och nedkylning (om jag fattade rätt).

De kunde vara så så stora som en och en halv meter långa, och rymma 80 liter.

En typsik, romersk vinamphora höll ungefär 39 liter.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Och apropå romerskt lergods.

Det här är ett glirarium.

1726743294498.jpeg

De kännetecknas av interna "hyllplan" och lufthål (även om det inte riktigt syns här, men jag tror att det där är ett man ser i botten, och längs ned i framkant). Det ingår ett lock.

Syftet är att man lägger sovmöss (den europeiska ätliga sovmusen, Glis Glis, släkt till hasselmusen) i dem, och matar dem (med nötter). Mörkret och det trånga utrymmet gör att de sover extra mycket, och det och maten gör att de blir feta och fina. Sedan plockar man upp dem och äter dem som snack - den typiska tillagningen är att rosta dem och doppa dem i honung. Apicius har ett annat recept.

De sågs som fina Saturnalia-gåvor, så rollpersonerna kan absolut få ett glirarium med sovmöss i present.
 
Last edited:
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Att Johannes Duns Scotus skulle ha trott att toppiga hattar hjälpte intelligensen är ett faktum jag förhåller mig skeptisk till – det känns som en mytbildning som inte alls ligger i linje med den subtile doktorns övriga resonemang, som framför allt handlar om gudomlig voluntarism och andra teologiska spörsmål. Har någon en vederhäftig källa på detta samband? Att termen "dunce" kommer från hans namn stämmer däremot, men de tidigaste avbildningarna av en spetsig hatt i samband med denna term är från 1700-talet, långt efter att Duns Scotus levde.
Det är nog rätt många inlägg i den här tråden som inte tål en akademisk granskning. Tyvärr så blir nog tråden även rätt ointressant om vi ska kräva det. Delvis är det nog ingen som orkar genomföra en sådan för att posta något här (jag vet i alla fall att jag inte orkade följa samtliga referenser av dumstruten och faktagranska dom källkritiskt) och för det andra är det så mycket som inte kan bevisas bortom all tvivel eftersom det är dolt i historiens dimmiga dunkel. Det finns inte ens samtida skriftliga källor av ögonvittnen på mångt och mycket om vi stegar tillbaka i tiden.

Mitt förslag är att vi nöjer oss med att se att det finns ett wikipedia-inlägg eller ett antal artiklar om något så kan vi posta det här. Antingen använder man det rakt av eftersom man tycker det lämpar sig i settingen man spelar i eller så kan man söka sig vidare på egen hand och faktagranska.

Att läsa långa argumentationer om en viss historisk detalj är bevisat eller inte är väl inte så intressant för tråden, eller?

Det är inspiration helt enkelt och så får man själv bedöma och vidarebearbeta det.

Det är mina fem öre.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,114
Location
Omfalos
Givet att trådens titel talar om ”historiska fakta” så får ni nog leva med att några av oss som hänger här tar oss friheten att peka ut faktafel, tveksamma tolkningar och bristfällig källkritik.

Sen tycker jag inte att man ska vara rädd för att lägga upp kul tveksamma saker bara för det, sådant kan ju ändå inspirera eget och andras rollspelande.
 
Last edited:
Top