"Slovenian academics traveled to Serbia at the end of 1992. Their destination was the University of Belgrade in the country’s capital. On arrival, they broke into the university and stole all the hosting software and domain records for the .yu top-level domain—everything they needed to seize control."
Även känt som ett äkta Shadowrun…
En annan händelse som vore som hämtad ur rollspel (och som jag inte tror jag berättat om här) är historien om
kung Stephen (eller Stefan) av England och arvstvisten om borgen i Lincoln. För att göra en lång historia kort ansåg sig
Ranulf de Gernon och dennes halvbror
William de Roumare vara de rättmätiga arvingarna till "borgen i Lincoln" (troligen rörde det sig om
Lucys torn snarare borgen själv eftersom den senare var en kunglig borg) och inte kungen som höll den 1140 e.Kr.
De skall ha inväntat en tid när tornets garnison var
"dispersed abroad and engaged in sports" (vilket nog skall tolkas som att de var iväg för träning och vapenlek) och de skall ha sänt sina hustrur för att besöka fästet under förevändning att det var en social visit för deras nöjes skull.
När dessa umgicks med hustrun till den riddare som höll tornet anlände Ranulf "utan mantel och rustning" för att låta hämta sin hustru. Han anlände endast med tre följeslagare och så snart de var innanför murarna grep de de vapen som fanns tillgängliga, övermannade vakterna och släppte in William och en styrka soldater som tog över fästet. Kungen beslutade sig att göra något åt saken strax före jul 1140 e.Kr., marscherade dit med en stor här och … gjorde William till Earl av Lincoln och gav Ranulf administrativ makt över Lincolnshire.
Det som inte upphör att förvåna mig är vad de två bröderna kan ha haft för färdighetsvärden i Övertala eller om de slog fler perfekta slag än vad som är statistiskt möjligt… De tärningsslagen måste ha varit något episkt att bevittna!
(En kort tid senare ångrade kungen sig, marscherade tillbaka och det resulterade i Slaget om Lincoln där kungen blev tillfångatagen, men det är en annan historia.)