Nemesis IV
Veteran
Ok, har dragit igång min helveteskampanj och spelade precis den tredje delen. Här stötte jag på ett litet problem som orsakade hela spelgruppens död, och jag vet fortfarande inte riktigt vad jag gjorde för fel.
Rollpersonerna var demoner från Helvetets försvarsverk, och hade precis kommit hem från en razzia vid Hillside Doom Fortress där de fått tag i en väldigt mäktig och illegal artefakt. Väl hemma upptäckte de efter en stund att försvarsverkets ledare Zamaroth fått besök av avgrundsgardet, helvetets Herres privata armé och underrättelsetjänst, som undrade om artefakten och vilka som ledde Hillside Doom-operationen. Rollpersonern anade genast oråd, och bestämde sig för att ligga väldigt lågt. De stack till sitt gömställe, men kontaktades nästan genast av Zamaroth som beordrade tillbaka dem. Lydiga som de var lämnade de artefakten i gömstället och teleporterade sig till honom, och blev genast förhörda av avgrundsgardet om artefakten. De nekade till att de hade den, men avgrundsgardisterna hade gjort undersökningar och var nästan hundra på att de hade den. Efter att ha förlorat diverse lemmar blev rollpersonerna till sist tvungna att avslöja var artefakten fanns. Sedan blev de så klart avrättade allihop.
Eh... det här var ju inte riktigt planerat. Jag hade bara tänkt att kallelsen från Zamaroth skulle förstärka känslan av att de var ute på riktigt djupt vatten, och att det inte fanns någon återvändo. Avgrundsgardet skulle vara såpass mäktigt att om åkte fast skulle det vara kört, och det var bara tänkt som ett extra stressmoment. Mina spelare däremot hade fått för sig att man alltid lydde överordnade och att gardet inte kunde bevisa att de hade artefakten, så de lyckades gå och dö allihop. Gjorde jag nått fel, eller var det bara ett moment i att lära sig hur kampanjvärlden fungerar? Och vad gör man generellt åt sånt här? Små, oplanerade detaljer som man som spelledare slänger in, som råkar orsaka spelarnas dör...
Rollpersonerna var demoner från Helvetets försvarsverk, och hade precis kommit hem från en razzia vid Hillside Doom Fortress där de fått tag i en väldigt mäktig och illegal artefakt. Väl hemma upptäckte de efter en stund att försvarsverkets ledare Zamaroth fått besök av avgrundsgardet, helvetets Herres privata armé och underrättelsetjänst, som undrade om artefakten och vilka som ledde Hillside Doom-operationen. Rollpersonern anade genast oråd, och bestämde sig för att ligga väldigt lågt. De stack till sitt gömställe, men kontaktades nästan genast av Zamaroth som beordrade tillbaka dem. Lydiga som de var lämnade de artefakten i gömstället och teleporterade sig till honom, och blev genast förhörda av avgrundsgardet om artefakten. De nekade till att de hade den, men avgrundsgardisterna hade gjort undersökningar och var nästan hundra på att de hade den. Efter att ha förlorat diverse lemmar blev rollpersonerna till sist tvungna att avslöja var artefakten fanns. Sedan blev de så klart avrättade allihop.
Eh... det här var ju inte riktigt planerat. Jag hade bara tänkt att kallelsen från Zamaroth skulle förstärka känslan av att de var ute på riktigt djupt vatten, och att det inte fanns någon återvändo. Avgrundsgardet skulle vara såpass mäktigt att om åkte fast skulle det vara kört, och det var bara tänkt som ett extra stressmoment. Mina spelare däremot hade fått för sig att man alltid lydde överordnade och att gardet inte kunde bevisa att de hade artefakten, så de lyckades gå och dö allihop. Gjorde jag nått fel, eller var det bara ett moment i att lära sig hur kampanjvärlden fungerar? Och vad gör man generellt åt sånt här? Små, oplanerade detaljer som man som spelledare slänger in, som råkar orsaka spelarnas dör...