Jo, såhär gick det till ...
Den första rollpersonen som kolade vippen var en otroligt retsam svart piratanka.
Efter att sagda anka besnattat en värdshusvärd, muckat med stadsvakten, sovit i finkan och sedan blivit utsläppt, klättrade han upp på stadsmuren och började kasta brinnande facklor på hustaken nedanför (jag blev ordentligt överraskad kan jag säga).
En patrullerande stadsvakt som passerade nedanför lade an sitt armborst och manade ankan att sluta. Den lömske piraten började då spänna sin pilbåge ... sedan genomborrades han av en armborstskäkta (ankor är inte kända för sin höga KP, och vi har ännu inte börjat använda kroppsdelar [jag introducerar en ny regel vid varje speltillfälle; vi började med DoD 2 och till sist kommer vi att köra renodlat EDD]).
Ankspelaren blev upprörd och utbrast upprepade gånger: »Mäh?«.
De andra i gruppen (som fiffigt nog sprungit och gömt sig långt utanför stadsmuren när ankan löpte amok) tyckte dock att det var rätt åt honom. Nu håller de sig (mer eller mindre) innanför lagens råmärken när de besöker civiliserade trakter, eftersom de lärt sig den hårda vägen att det faktiskt finns både lag, ordning och polisväsende i min DoD-värld.
Ålder på nuvarande rollpersoner: örnmannen Aquila, 121 år; dvärgen Tordek (vi har även kört D&D Adventure Game), 51 år; människan Aragon (vi har även sett Sagan om ringen), 21 år; silveralven Dione, 121 år; den vita ankan Mistibodi, 21 år; och slutligen skogsalven Thranduil (vissa har till och med läst Sagan om ringen), 121 år.
Kan du hitta mönstret?