Nekromanti Småsystrar och rollspel

Eksem

Champion
"Men det verkar som om rollspel *tar ett djupt andetag* kan bli en innegrej för fjortisar här i stan. "

Det låter ju som en riktig höjdare! Tänk om det vore så i Södertälje. Det vore bra mycket bättre om de satt och spelade fredliga rollspel istället för att åka runt med mopeder och hugga varandra med kniv.

Du har en poäng [ANT]

... men jag ryser inför tanken att en massa fjortisar kommer att tro att de vet nåt om rollspel. /images/icons/wink.gif

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Söner, deras kompisar och rollspel ...

Jag spelleder just nu ett helt gäng 10–12-åringar i min egna blandning av DoD 2 och EDD.

Det är mina söner och deras kompisar som tjatat på mig i över ett år.

Till sist föll jag till föga och lät dem »göra gubbar«.

Just nu består gruppen av: en ankmagiker; en örnmanjägare; en silveralvmagiker; en alvjägare; en dvärgriddare; en människostråtrövare.

Jag lät dem göra sina rollpersoner i stort sett utan restriktioner från min sida. Jag tänkte att det blir roligast för dem om de får spela precis vad de vill.

Till följd av detta har världen de spelar i blivit väldigt »high fantasy« för att ingen ska tycka det är märkligt att ett så udda äventyrargäng drar land och rike runt. Människor är fortfarande vanligare än andra folkslag, men alver, dvärgar och ankor, örnmän, svanmöer och kattmän, satyrer, kentaurer och vargmän finns lite varstans och lever i egna små samhällen insprängda i människornas riken.

Jag har även fått justera min spelledarstil ganska ordentligt för att de små liven ska ha så roligt som möjligt. Ingående platsbeskrivningar och långa förflyttningar får dem att gäspa och tappa intresset (försök själva fånga uppmärksamheten hos sex mellanstadieelever under 4–5 timmar). Därför beskriver jag bara det mest väsentliga och kör stenhårt med tidshopp (»Ni lämnar värdshuset, lastar er vagn och spänner för hästen. Tre dagar senare är ni framme«).

För att de inte ska tröttna på att utforska olika platser (de tycker att strid är mest spännande, och enbart utforskning är ganska trist) försöker jag göra det lite läskigt att gå runt i olika grottor och gravkummel (vi kör just nu »Döda skogen«). Lite som i skräckfilmer ni vet, man bygger upp stämningen tills alla är övertygade om att nu måste det hända något, bara för att följa upp med ett (ofta mycket uppskattat) antiklimax. Enbart hotet/löftet om strid tycks vara lika spännande som själva striden.

Och jag själv då? Jag har skitkul, även om man känner sig ganska mör efter ett spelpass (alla mellanstadielärare/fritidsledare har min uppriktiga medkänsla).

Azdeus

Veteran
Det låter ju som en riktig höjdare!

Jamen-å-så-trevligt! Jag tycker dom lika gärna kan fortsätta med sina pop-fasoner. Jag är iförsig en riktigt elak och hänsynslös jävel när det gäller poppare.
Jag kan riktigt föreställa mig hur deras möten kommer att se ut. Brittney Pierce musik i bakgrunden och klär sig i pop-punkar kläder springer runt och spelar arketyprollpersoner och inte vet vad det innebär att spela rollspel.

Död åt all pop!

(Hoppas att jag inte blir avstängd för det här)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Å andra sidan...

...är det en jävligt uppmuntrande tanke att de vid sexton års ålder faktiskt börjar känna till en del om rollspel!

Johan K

Gammal & dryg
Försök.

Ett förslag från min sida. Dra upp vad som gäller för syrran, vad som funkar & går för sig i DoD. Kan hon inte aceptera detta, så är det bara att säga nej.
Försök sedan förankra det i din spelgrupp.

_Meranor_

Veteran
Re: Söner, deras kompisar och rollspel ...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har även fått justera min spelledarstil ganska ordentligt för att de små liven ska ha så roligt som möjligt. Ingående platsbeskrivningar och långa förflyttningar får dem att gäspa och tappa intresset (försök själva fånga uppmärksamheten hos sex mellanstadieelever under 4–5 timmar). Därför beskriver jag bara det mest väsentliga och kör stenhårt med tidshopp (»Ni lämnar värdshuset, lastar er vagn och spänner för hästen. Tre dagar senare är ni framme«).

<hr></blockquote>

Hmm, känner alltför väl igen det där, endast med den skillnaden att de gånger jag själv är SL, är det med folk 16-17 år /images/icons/crazy.gif

men känslan är rollspel, och kul har vi /images/icons/smile.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Söner, deras kompisar och rollspel ...

Du upplever aldrig några konflikter på grund din dubbla roller som spelledare/pappa? Beter sig spelarna annorlunda på grund av den relativt stora ålderskillnaden?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Låt henne vara med. Hur ska hon annars kunna lära sig? Dessutom kommer hon säkert att anpassa sig till resten av gruppen. Varför inte träffas allihopa och diskutera det gemensamt? Jag är säker på att de flesta av hennes misstag beror på okunskap.

Troberg

Sinister eater
Som jag ser det...

...så finns det två sätt att jämna ut könsfördelningen i hobbyn (och alla måste väl hålla med om att det hade varit enklare om man kunde träffa en tjej som man inte behöver förklara vad rollspel är för...): genomlida en ny rollspelarinnas koboldperiod eller könsbytesoperationer i stor skala (jag väljer av någon anledning att kalla det här alternativet 'Plan B').

Jag föredrar första alternativet.

Troberg

Sinister eater

Tänk om det vore så i Södertälje. Det vore bra mycket bättre om de satt och spelade fredliga rollspel istället för att åka runt med mopeder och hugga varandra med kniv.

<hr></blockquote>

Huvudsaken att de har roligt...

Troberg

Sinister eater

Vilka löjliga elitistiska attityder ni har.

<hr></blockquote>

Självklart, vi är ju mycket bättre än andra! För att inte snacka om hur mycket mer ödmjuka vi är!/images/icons/smile.gif

Troberg

Sinister eater
Re: Låt henne kobolda på, bara!

Hon hade ju iaf originella idéer (dvärgtjuv)

<hr></blockquote>

Passar min vy av dvärgar perfekt (fast det har diskuterats tidigare).

alltså, man sitter ju inte och försöker ragga så fort som det kommer en tjej i gruppen

<hr></blockquote>

?????

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Åldersskillnaden ...

Nu ska vi se ...

Den som, som jag upplever det, rollspelar bäst är den tioåring som spelar ankmagikern. Han spelar feg och lättskrämd (vilket man borde vara med 7 KP), gömmer sig ofta bakom de andra, har massor av FV i Övertala, försöker resonera med SLP:er och har följaktligen inte tagit så mycket som en enda poäng i skada.

En av tolvåringarna (powergamer så det står härliga till) är inne på sin tredje rollperson ...

Angående de dubbla rollerna: Jag är hård men rättvis.

Lambi

Swordsman
Re: Åldersskillnaden ...

Åldersskillnad i allmänhet... skulle vara spännande att diskutera... kanske dags för en tråd under arean Rollspel... ... kanske kommer upp ngn dag framöver

Black_Ocean

Veteran
Låt henne testa. Kommer själv ihåg när jag tvingade min storebror (ålderskillnad 5 år) att vara SL åt mej för ett antal år sen. Man utvecklas med tiden...(en by som va som en stad men ändå som en by osv...[inside joke som troligen bara Black_Dwarf kommer att fatta])

Blir väl för mej att börja undvika att vara SL då jag kommer till Jeppis för en tid /images/icons/wink.gif

Man Mountainman

Storsvagåret
Javisst sjutton!

Jag ska berätta en liten anekdot för att visa på vikten av att ta varje chans man har att introducera nya element i vår stolta hobby. Jag har två kusiner, som jag sällan besöker. De är väl i sju-åttaårsåldern. Sist jag var där var de mycket sugna på att leka en lek som de kommit på, som gick ut på att man tillsammans skulle berätta en historia och improvisera fram de olika delarna. Jag var måttligt sugen och ville helst av allt läsa min nyinköpta Terry Pratchett-bok. På planet hem insåg jag för sent vad jag hade gjort. Jag hade missat ett tillfälle att introducera mina småkusiner i rollspelshobbyn på deras eget initiativ.

Till julen skall jag besöka dem igen och hoppas att de ännu inte är förlorade till genomsnittlighetens krafter. Kanske, kanske har jag ännu en chans att rädda deras unga själar. Om inte, kommer jag aldrig att förlåta mig själv.

Sensmoralen till den här lilla historien är i alla fall denna: var inte ett sånt jäkla ego! Du gör det ju inte för din skull, du gör det för din syrras skull, för rollspelssveriges skull, för rättvisans skull! Om du inte introducerar henne till spelgruppen kommer min osaliga ande att hemsöka dig intill tidens ände. Och hör sen!

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Feuflux

omjonasson.se
Varför måste ni skriva så infernalisk många inlägg hela tiden, har skitmycket att göra i skolan och hinner inte läsa igenom allt..../images/icons/frown.gif

Hur som helst. Svarar iaf. När jag spelar med mina kusiner (kusingänget heter det i "folkmun" /images/icons/smile.gif) så är min tre år yngre syster med å lirar (DoD4 är det som gäller). Jag fick DoD4 -92 och var då 11 år. Tror syrran var med för första gången -94 eller -95 då hon var 10-11 år. Funkade fint. Vi var lika hopplösa allihopa och jag antar att det var allmänrådande koboldvarning (men det tänkte man ju inte på då...).

När jag plockade in en ny kille (som aldrig spelat innan) i spelgänger här på universitetet uppvisade han koboldtendenser och han var 20.... När vi väl började spela så klarade han sig finfint, inga kobolderier där inte.

Koboldtendenser är inte enbart åldersrelaterat, och ibland är det bara tendenser. Jag tycker absolut att man ska ge alla som vill spela en chans. Sen har SL ett stort ansvar för att hålla tillbaka koboldbeteende om det håller på att spåra ur.

You can do it, let's play!