Nekromanti Smakprov - Cirefaliska Samväldet

Big Marco

Läskig
Hejhej,

Modulen om cirefalierna är så gott som klar. Jag har ca 5000 tecken kvar att skriva, men nattens sena timme gör mig för trött för att göra klart det i dag, så det får bli i morgon. =)

Som en liten inblick kommer här en av de inledande kapitelhistorierna. Läs och njut. ,-)

Hon hade alltid varit Lillasyster för honom. Ett av hans tidigaste minnen av Nilaza var hur han fått henne att gråta, hur han stoppat den blodfärgade tusenfotingen innanför hennes jamraz och sedan hållit henne, inte låtit henne slippa undan. Givetvis hade hon skvallrat.

Han hade alltid sett ned på henne. Hon var späd. Fortfarande såg hon ut som en trettonåring i kroppen, trots att hon nyligen fyllt nitton. De unga männen skrattade bakom hennes rygg när hon besökte pza för att tvaga sig. Hon var blek, spenslig och nästan skör, som om hon när som helst skulle kunna gå sönder. Hon sade inte mycket, och det lilla hon yttrade dröp ofta av etter och misshag.

Hon, å andra sidan, hade alltid hatat honom, det visste han. Hon var företagsam, det måste han erkänna. Hon hade intrigerat mot honom, fått honom att verka löjlig inför kusinen, den mäktige markfursten. Hans allierade övergav honom. Han saknade gåvan att slå tillbaka mot Lillasyster med samma mynt, hans position var alldeles för värdefull för att riskeras i dåraktiga ränkspel inom familjen. Istället skulle han avväpna henne en gång för alla.

Från och med Nydaningen och för all tid framöver skulle han se på henne med nya ögon, ty nu stundade deras äktenskap. Deras gifte skulle stärka familjen när bundsförvanterna svek, och kanske rädda dem från varandras missunnsamhet och tysta tärande strider. Familjen skulle få ättlingar av det rena Tzimenoriska blodet och gå en ny storhetstid till mötes.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mycket lovande!

Även om denna korta lilla text inte precis säger särskilt mycket om slutresultatet. Jag vet i alla fall bättre än att fråga när den kommer att släppas. :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Låter Ymerskt

Det vill säga bra på det där lite lätt eggande äcklande sättet :gremsmile:

Nu säger ju inte den här korta introduktionsnovellen särskilt mycket om boken i sig och vad den kommer att ta upp, men det kanske är för tidigt i produktionen att avslöja kapitelstruktur och ungefär vad du tänker ta upp i modulen?

Annars vore det väldigt spännande att få ta del av.

/Naug, som tycker att det lilla han sett hittills ser mycket bra ut, även om det är litet

Ymir

Liten kantbaron
Yay! *Se fram emot*

Puttenutt. Den här modulen har jag, till skillnad från snart sagt alla andra under produktion, verkligen väntat på.

- Ymir, myser.

Big Marco

Läskig
Re: Lite insikt

Bokens struktur följer ungefär sedvanliga Neogames-landsmodulers. Men för att inte storkna i faktarik text införde jag ett nytt koncept. Detta innebär att utöver kapitelintroduktionerna så är modulen sprängfylld av små korta berättelser insprängda i texten. Personligen är jag mycket nöjd med resultatet då det bryter av bra i flödet, och det är lättare att snabbt skapa en upplevelse med hjälp av dessa "mininoveller".

Ett av mina mål var att göra modulen mer levande, och mindre torr, än de tidigare utgivna landsmodulerna. Jag hoppas att jag har lyckats. =)

Foggmock

Myrmidon

Förhoppningsvis ett steg i rätt riktning då, eftersom det är just torrheten jag själv har retat mig på innan. Fast sen är jag ju också en Riotmindsheretic. :gremwink:

Helmgast
Snart...

Nu verkar Marocs del av jobbet vara så gott som klart. Sen följer korrektur - jag lovar, det ska bli en grundlig korr, bättre än någonsin tidigare - stavfel raus...

Sen ska man hitta på bra bildmanus som passar, fixa illustratör, layouta alltihopa, korrekturläsa igen, och slutligen tryck. Tänk på att vi har Atlasboxen och Drakar att jobba på, så det är inte säkert att den blir klar i år, men man kan ju alltid hoppas.

jorik

Veteran
Det lät spännande. Får väl ta å köpa modulen när den kommer, för att få in lite cirefalier i vår kampanj.

Ilion

Veteran
Great maker! Very good my dear friend, I do bealive you have been studying the prosperous lifestyle of our great Centuri republic, yes?

Med andra ord tycker jag det låter strålande, men jag kan inte hjälpa att jag tycker mig se vissa influenser, vilket jag dock anser är bra.

låter otroligt spännande med små mini-noveller inbakade i texterna. låter som man får en väldigt fin känsla för hur det verkligen är att spela och befinna sig i cirefaliska kulturer.

jorik

Veteran

Det låter bra det där med små mininoveller. Alltid bra för att få rätt stämning.

Ungefär som kapitel ett i Mystik och Magi, eller?

fusk

Warrior

Jag får väll som vanligt gå emot alla andra och säga att jag gillar när det är torrt. :gremblush: :gremsmile:
Torrare än Asharien och Soldarn hellst, men nåja, man kan inte få allt.
(Ehurm, men jag måste säga att jag gillar texten iallafall) :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kan de spela banjo också?

Nä, allvarligt, det låter bra. Jag har p åsenare tid blivit mer och mer intresserad av att ta upp mitt Eonspelande igen, så då passar det ju bra att moduler om såväl cirefalier som västlandet är på gång.

Ezping Orm

Hero
Re: På rätt väg igen?

Bokens struktur följer ungefär sedvanliga Neogames-landsmodulers. Men för att inte storkna i faktarik text införde jag ett nytt koncept. Detta innebär att utöver kapitelintroduktionerna så är modulen sprängfylld av små korta berättelser insprängda i texten. Personligen är jag mycket nöjd med resultatet då det bryter av bra i flödet, och det är lättare att snabbt skapa en upplevelse med hjälp av dessa "mininoveller".
Det låter som en mycket bra idé. Har märkt en tydlig trend där modulerna blivit mer och mer "torra". Riddaren, Vapenmästaren, Geografica Mundana och framförallt Sjöfarare & Pirater är tydliga bevis på moduler som blivit rent utsagt tråkiga pågrund av enorma mängder regler (ej Geografica) och faktastapling, på bekostnad av spänning, stämning och känsla. Det är inte mycket som skiljer dessa moduler från skolans faktaböcker. Visst, det finns en mängd miniäventyrsidéer, spelledarpersoner och krigarordnar, men dessa har till stora delar känts trista, slarviga och själlösa (ingen kapten Rödskägg i mitt Mundana, tack!). Illustrationerna i ovanstående moduler (med Riddaren som undantag) är också en orsak till modulernas "tråkighet". Vågar man hoppas på en förändring iochmed Cirefaliska Samväldet??

Ezping Orm

Hero
Re: Syskonkärlek?

Det är väl bara att krypa ner i frysen igen och ställa in väckningen på "Cirefaliska Samväldets -releasedatum" och hoppas på att det blir innan julafton.

/Ezping Orm

Ps. Är det bara jag som kommer att tänka på "A song of ice and fire" (av George R R Martin)??

walium

Ganska töntig, faktiskt
Naughty, naughty

"Ps. Är det bara jag som kommer att tänka på "A song of ice and fire" (av George R R Martin)?? "

Absolut inte! Fast de älskar ju varandra som man och kvinna också. Ska bli intressant och läsa hur det slutar. De verkar ju ha fått lite fnurror på tråden. :gremsmile:

zokie

Veteran
Re: På rätt väg igen?

håller med, vapenmästaren var nog den TRÅKIGASTE modul jag någonsinn läst. det kändes så himmla innehålls lös. det var lika kul som häftet med vapen data man får till speledarskärmen

Silvervarg

Warrior
Modulen om cirefalierna är så gott som klar. Jag har ca 5000 tecken kvar att skriva, men nattens sena timme gör mig för trött för att göra klart det i dag, så det får bli i morgon. =)

Men din latmask! Jobba på! :gremwink:

Jag kan knapp vänta de 5-6 år det kommer ta innan den kommer ut :gremtongue:

Det hela verkar bra så nu väntar jag på huvudrätten (rekomenderas med eller utan ketchup? :gremwink:)