Nekromanti Smakprov - Cirefaliska Samväldet

Re: På rätt väg igen?

Här får man väll nästan OTa sig in och tycka emot.

jag gillar fakta som är lättilgänglig och enkelt skriven. Mystiken tar jag gärna hand om själv.

Vapenmästaren tyckte jag även den var bra, då jag tycker om variationer, och dessutom var kapitlet om vapensmide mycket bra. Ett par flopar som Thrukyxan finns ju, men det är mer undantag.

Cirefaliska Samväldet.. och även Västlanden då båda diskuteras i tråden ser jag hjärtligt fram emot. Men så äslkar jag ju fakta också :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
Snälla, snälla...

..snälla, snälla, snälla håll Hellervik borta från den!

Kim Vässmar har ju fått en massa ros, ge det till honom istället och försök göra nåt annat i illustrationsväg än greco-romanska rippar?

Cirefalierna känns verkligen unika och förtjänar därför definitivt en egen look.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Utmärkt Marco, utmärkt. Låter verkligen som ett steg i rätt riktnig.
Du har verkligen fått Cirefalierna till en fantasykultur som känns unik, och inte bara är en ripp på en historisk. Jag tycker mig skönja tendenser från så vitt skilda ställen som Venedig, Fenicien, klassiska medeltidsjudar, Númenor och Centaurirepubliken från B5.

Stiligt.

Hade det varit möjligt hade jag förhandsbokat idag.

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Cirefalien-illustratör?

Underbart hade varit om man kunde gräva fram Alf Svensson från 'De fördömdas sista hopp'. Hans personporträtt är, dvärgarna undantaget, helt underbara. Bilden på Rzalaroz Cocetzi på sidan 36 må ha egendomliga likheter med Christoper Lee, men aldrig har någon fångat cirefalierna så.

- Ymir, tycker till.

Pendragon

Swashbuckler

Heh... sen är det ju status att bara heta Alf Svensson också. :gremwink:

/Joel - varken kristen eller särskilt demokratisk

Big Marco

Läskig

Alf är en bra idé. Jag skall kolla med honom. Han sitter ju trots allt två bord ifrån mig fem dagar i veckan. ,-)

Big Marco

Läskig
Cirefaliska Samväldet - en sammanfattning

Tackar så mycket, för alla uppmuntrande ord. Det sporrar mig till att förfina och justera detaljer i nuläget. Folket på kontoret är sugna på att få manuskriptet, men jag är inte riktigt redo än. Två kapitelhistorier har skrivits om, bland annat.

Just nu har jag problem - manuskriptet är för stort så vi får se vad som sker. ,-)

Angående min inspiration så stämmer mycket av det du tar upp. En källa till är faktiskt bilden av USA som "The land of opportunity". Ord som ekar i bakhuvdet. En av styrkorna här är att jag faktiskt inte har så mycket djup kunskap om någondera kultur, mer än en ytlig överblick och detaljrika fragment. Detta gör, för mig, att risken att gräva ned sig i jordiska detaljer och historiskt korrekta skeenden inte finns där. Jag har istället ett ramverk bestående av inspiration som föder något som även jag tycker är nytt inom fanatsygenren. Det är då skapandet är som bäst, som friast.

Om Offensiv var mitt eldprov till N2 så är Cirefaliska Samväldet det för Eon. Med tanke på att manuskriptet skrevs halvklart redan 1997 är det otroligt att det ens fanns kvar på en backup någonstans. En eloge skall också ges till Dan Johansson som har varit ett perfekt bollplank och en hjälpande hand när det har behövts.

Jag hoppas ni finner lika stor glädje i att läsa och frossa cirefalier, som jag gjorde när jag med ett ständigt snett leende skrev den.

Och, avslutningsvis, för att svara flera privata meddelanden jag har fått. Ja, Vrimzikiel är med, här och var.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Cirefaliska Samväldet - en sammanfattning

Och, avslutningsvis, för att svara flera privata meddelanden jag har fått. Ja, Vrimzikiel är med, här och var.
Häpp! Sist han sågs till i vår kampanj var han på väg från Drunok hem till Caserion, tämligen ihopbuntad med en hedersvakt bestående av Rhazcom Manziirs systerdotter och ett dussin krigare, handplockade av krigsfurst Ezori. Han var inte glad (Vrimzikiel då, Ezori var på väldigt gott humör). :gremlaugh:

/Joel

Big Marco

Läskig

Häpp! Sist han sågs till i vår kampanj var han på väg från Drunok hem till Caserion, tämligen ihopbuntad med en hedersvakt bestående av Rhazcom Manziirs systerdotter och ett dussin krigare, handplockade av krigsfurst Ezori. Han var inte glad (Vrimzikiel då, Ezori var på väldigt gott humör).
Jag tror du kommer att gilla kapitelnovellen till kapitlet "Krigföring". ,-)

Ezping Orm

Hero

Underbart hade varit om man kunde gräva fram Alf Svensson från 'De fördömdas sista hopp'. Hans personporträtt är, dvärgarna undantaget, helt underbara. Bilden på Rzalaroz Cocetzi på sidan 36 må ha egendomliga likheter med Christoper Lee, men aldrig har någon fångat cirefalierna så.
Jag håller med! Tycker nog att Alf, när han är som bäst, är den vassaste Eonillustratören. Personporträtten (inklusive dvärgen) är jäkligt bra, men hans skildring av vättarna är fantastisk! Framtida eonmoduler skulle må bra av mer Alf och mindre John.

/Ezping Orm

Pendragon

Swashbuckler

Säkerligen... :gremwink:

När jag tänker närmare på det så är jag mest nyfiken på Cirefalier-modulen som inspiration till utveckling till min egen version av dem, eller iaf hur jag ser dem.

/Joel

Mouja

Hero
Woho!

Personligen är jag mycket nöjd med resultatet då det bryter av bra i flödet, och det är lättare att snabbt skapa en upplevelse med hjälp av dessa "mininoveller".

Yay, vi älskar noveller! Även om (som Ezping Orm uttrycker det) "skolans faktaböcker" inte är speciellt tråkiga de heller. Men noveller regerar, makt åt novellerna! Och Marco, of course...

Ymir

Liten kantbaron

Problemet med dvärgarna är att dvärgarna inte har sådana näsor i Eon. De ser löjliga och serietidningsaktiga ut. Annars inget ont om Alfs dvärgar.

- Ymir, irriterar sig mycket på näsorna, dock.

Big Marco

Läskig
Cirefaliska Samväldet - nu inlämnat!

Champagne! Hurra! Manuskriptet till Cirefaliska Samväldet är nu inlämnat till kontoret. V1.0.0 är ur mina händer.

Nästa kamp blir att övertyga min ärade kompanjon över förträffligheten med att ha 80 sidor istället för 64. Annars blir det kapsågen på texterna.

När vi talade om inspirationskällor tidigare så finns det en till, en sådan som bara kittlar fantasin, en sådan man bygger upp historier av utan att tänka på det. En stor inspirationskälla under skapandet av den här boken har Hans Zimmer indirekt varit genom soundtracket till "Broken Arrow" (att skivan fortfarande håller är ett mirakel. Pris ske Cirza!). Det soundtracket kommer numera alltid att vara förknippat med cirefalierna och deras ränkspel. =)

Nu skall jag sova. Mycket.

Bjorn

Hero
Re: Cirefaliska Samväldet - nu inlämnat!

Nästa kamp blir att övertyga min ärade kompanjon över förträffligheten med att ha 80 sidor istället för 64. Annars blir det kapsågen på texterna.
Hmm, vet inte om du kan svara på det här utan att avslöja "företagshemligheter" men hur mycket mer kostar det igentligen att trycka en 80 sidors modul jämfört med 64??? Eller för att ställa frågan på ett annat sätt, hur mycket högre pris måste boken kosta (i affären) för att det ska vara lönsamt?

Tittar man på tidigare utgivna böcker verkar det inte göra så stor skillnad. Betalar helt klart hellre 219:- för en 80 sidors modul än 199:- för en 64 sidors.

Intressant kommentar om hur skivor kan få en helt ny koppling i ens huvud beroende på vad man arbetat med, läst eller spelat samtidigt. För mig är t.ex. soundtracket till Top Gun intimt förknippat med Tom Clancy's Röd Storm...

Battle on!
/Bjorn

Pendragon

Swashbuckler
Re: Cirefaliska Samväldet - nu inlämnat!

Säg till om du behöver komma i kontakt med några professionella "övertalare"... I know people that know people... :gremwink:
En stor inspirationskälla under skapandet av den här boken har Hans Zimmer indirekt varit genom soundtracket till "Broken Arrow"
Det är ju ett riktigt bra soundtrack som lyfter en halvsunkig film. Har använt en hel del till Merc och Neotech. Men jag får lyssna igenom det igen innan jag tar ställning till om det känns Eon eller inte.

/Joel - positiv men tveksam

Helmgast
Svårt å svara på

Jeg vet inte exakta siffror (hade jag vetat hade jag varit tyst), men om man gör en tjockare modul så borde den sälja bättre. När man trycker offset (tror det kallas så, Neogames gör det iaf, Rävsvans sysslar med digitaltryck) så är det extremt viktigt hur stor upplagan är för att räkna ut priset per bok.

Om man ökar Cirefalier (ökar å ökar, vi vet ännu inte exakt hur många sidor det blir mtp bilder å sånt) från 64 till 80 sidor och behåller priset på 179:- så kanske den säljer såpass mycket mer att de ökade tryckkostnaderna ersätts. Det är en sak för CJS att dividera om.

Neogamesmoduler på upp till 96 sidors tjocklek kostar 179:- i Neoshoppen och jag kan väl säga som såhär att det kostar olika mycket att trycka 64, 80 eller 96 sidor för Neogames.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Svårt å svara på

Tja.. Det verkar ju onekligen som "Cirefalier" blir en storsäljare i vilket fall som...

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men...

Tja...jag tilläts direkt att utöka 'Västlanden' från 80 till 96 sidor, åtminstone, och fick veta att det inte var helt omöjligt att öka det till 112. Så komplicerat kan det inte vara.

- Ymir, påpekar

Varför bara 64/80?

Kunde ni inte ha kört en 96 eller 112? Cirefalier är ju hur intressanta som helst, det finns säkert massor att skriva om.

Mvh Victor Palm