Jag har spelat Svalvelvinter som typ Garderobsvärld. Det gick fantastiskt bra. Inför femte konfluxenkampanjen så startade SL upp våra RP i en egenbyggd värld som var väldigt low Fantasy men där det i alla fall fanns troll och annat otyg. En otäck kult dök upp som gjorde otäcka saker och för att hämnas begav vi oss över havet och vips var vi i Trakorien.Gurgeh;n218616 said:Varje gång jag tänker på det blir jag förvånad över att det inte finns fler (eller några alls?) rollspel som utspelar sig i garderobsvärldar -- alltså världar dit rollpersonerna, som är vanliga människor från vår vanliga värld, färdas, som huvudpersonerna i Narnia-böckerna. I så gott som alla spel förväntas rollpersonerna vara etablerade invånare i den påhittade världen, som bör känna till allt det som en invånare i den världen känner till, En garderobsvärld skulle ha fördelen att världen är lika ny för rollpersonerna som den är för spelarna, och de får utforska den och lära sig om den tillsammans.
Men det beror antagligen på att de flesta rollspelare hellre vill spela en Elf Wizard eller en Dwarf Paladin än en Human Taxi driver eller Human Accountant.
Jag tänker lite som några andra här gör, om en spelvärld är väldigt detaljerad , men framförallt om detaljerna är väldigt viktiga för settingen, så kan det vara svårspelat. Jag märkte det många gånger när jag spelat både EON och SW att väldigt många referenser eller ledtrådar som jag kan ha snappat upp om jag visste mer om världen går mig förbi då jag inte varit tillräckligt påläst. Jag tänker också, om man tar SW och LoTR som exempel på stora settings där alla "vet allt" så får ju de otroligt mycket hjälp av film och populärkultur i stort och går inte att jämföra med andra väl utbyggda världar (tex EON) eftersom det inte är finns en sådan spridning och ett sådant allmänintresse som de två föregående spelen ändå har.
När det kommer till settings som ligger nära vår egen värld, KULT och WoD är något jag tänker på, så finns det ju alltid en förankring, hur lätt den än vara månde, till verkligheten. Det gör det lättare att spela med även om man som spelare inte känner till så mycket mythos eller historia kring just spelets premisser. Man kan i alla fall hålla fast i något.