Nekromanti Snösaga in da house!

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Allt som är dåligt...

Jag förstår vad du menar men det finns ingen vettig anledning till varför det ska vara så. Ex. "Jag skär halsen av alla i sovsalen". Ett sådant agerande ställer jag mig frågande till. Bara för att det kan vara så gör det inte till något nödvändigt för rollspelandet...

Tja, som sagt, argumentet fungerar inte riktigt om motparten tycker att även de andra otrevliga sakerna som rollpersonerna gör borde plockas ut ur rollspelen. Själv är jag mer liberal. Det är ju bara på låtsas, trots allt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tänk efter lite ...

»Hmm ... här står det om änkemord i äventyret. Är det så att författaren propagerar för införandet av änkemord i Sverige? Eller kan det vara så att han vill visa att det vildländska samhället är rått, patriarkaliskt och barbariskt?

Nää ... så kan det ju inte vara. Det första alternativet måste det vara.«

Eller:

»Den där jävla Fridegård, han måste ju vara helt bäng. Ta 'Trägudars land' till exempel. Redan i första kapitlet är det ett gäng gubbar som sätter ut ett nyfött barn i skogen. Fy fan! Är det så han vill att vi ska lösa problemet med oönskade graviditeter?«

Troberg

Sinister eater
Re: Sexism och mord (Ovidkommande, olämpligt, OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I've met some of these people and can understand why they're uncomfortable with intelligence, but why is it always presented with a UK accent ? // Michael Moorcock

<hr></blockquote>

Och vem fan skulle finna en intelligent person med amerikansk accent trovärdig? /images/icons/hairy.gif

Tror Bush skjutit den möjligheten i sank en gång för alla...

Troberg

Sinister eater
Re: Tänk efter lite ...

Exakt! Beskrivning är en sak, ställningstagande en annan!

Eksem

Champion

Det intressant är förstås skillnaden mellan:

* "Samtidigt kan rollpersonerna inte undgå att avundas denna man som lyckats charma dessa två underbara änglar" (s.12)

och

* "Vilgars fru Signe är en ståtlig och mogen kvinna sin är fullt medveten om sin mans status." (s.15)

I det första fallet är det sexism* i beskrivningen av äventyret. Konstruktören förutsätter dessutom att DoD-spelare är hormonstinna unga män. Eller åtminstonde att deras rollpersoner är det.

I det andra fallet är det en hård, patriarkal spelvärld som ger möjligheter att rollspela utifrån kontrasten mot det vi ser som idealiskt (ett jämlikt samhälle).

Det första är det vi inte gillar, det andra är det vi gillar. Och båda finns tydligen i Snösaga.

* Ja ja, jag överdriver lite.

"Samtidigt kan rollpersonerna inte undgå att avundas denna man som lyckats charma dessa två underbara änglar"

Det är väl inte sexistiskt heller? Jag kan väl också avundas såna som har lyckan att vara sådana som kan få tjejer hur lätt som helst. Samma sak kan det vara med tjejer, som också kan vara avundsjuka på andra tjejer som får vem de vill. Samtidigt säger ju meningen att han "lyckats" charma dessa "änglar", vilket direkt pekar på att han verkligen har fått sätta sig in i kampen och att kvinnan inte är något som man vinner lätt i den världen, eller hur?

"Vilgars fru Signe är en ståtlig och mogen kvinna sin är fullt medveten om sin mans status."

Eftersom nu Trudvang ska vara någonslags blandning av saga och fornnordisk mytologi är det inte så konstigt att det blir så. I sagorna är antingen kvinnorna de späda eller de som finns i bakgrunden och tar åt sig av alla fördelar. Sen finns ju häxorna också /images/icons/wink.gif

Eksem

Champion

"vilket direkt pekar på att han verkligen har fått sätta sig in i kampen och att kvinnan inte är något som man vinner lätt i den världen, eller hur?"

Exakt, det säger att kvinnor är något man vinner, eller kanske snarare förtjänar om man gör ett bra arbete. Det är förstås avundsvärt att mannen i fråga lyckats så bra med sitt raggande att han har TVÅ troféer att stoltsera med!

Hur endimensionella blir inte kvinnorna i det där exemplet? Man kunde lika gärna byta ut dem mot två vackra guldringar utan att det skulle göra någon större skillnad.

Dessutom så förutsätter ju konstruktören att spelgänget består av killar som ser tjejer som något man raggar upp och ligger med. Å andra sidan kanske ditt inlägg bevisar att det är en rätt bra chansning?

"Eftersom nu Trudvang ska vara någonslags blandning av saga och fornnordisk mytologi är det inte så konstigt att det blir så. I sagorna är antingen kvinnorna de späda eller de som finns i bakgrunden och tar åt sig av alla fördelar. Sen finns ju häxorna också "

Poängen med mitt inlägg är att en sexistisk spelvärld har jag absolut inga problem med, nej, det är en välkommen krydda! Men sexistiskt tänkade i beskrivningen av spelvärlden, nej tack!

Exakt, det säger att kvinnor är något man vinner, eller kanske snarare förtjänar om man gör ett bra arbete. Det är förstås avundsvärt att mannen i fråga lyckats så bra med sitt raggande att han har TVÅ troféer att stoltsera med!
Hur endimensionella blir inte kvinnorna i det där exemplet? Man kunde lika gärna byta ut dem mot två vackra guldringar utan att det skulle göra någon större skillnad.

Är det inte så i den verkliga världen då? Om du lyckas vinna hjärtat hos en vacker flicka känner du dig stolt eller hur? Samma sak är det säkerligen hos kvinnorna också. Att han har två stycken kvinnor kanske hör till kulturen... eller så är han rik (pengar brukar attrahera kvinnor). Sådant finns överallt, i alla länder och kulturer, och tidsåldrar för den delen. Jag har dock inte läst stycket i fråga så jag kan inte svara på det.

Dessutom så förutsätter ju konstruktören att spelgänget består av killar som ser tjejer som något man raggar upp och ligger med. Å andra sidan kanske ditt inlägg bevisar att det är en rätt bra chansning?

Detta beror ju helt på hur mentaliteten i spelvärlden är. Vad jag har förstått så har kvinnan en lägre ställning i Trudvang och därför är ett sådant beteende inte helt konstigt. Trots detta kan jag ju förtälja att under min femåriga (okej, inte mycket att komma med, men ändå) rollspelskarriär, ahr det endast en gång hänt att min rollperson har anlitat en prostituerad. Det var en sprätthök som hade blivit vän med en barbar och skulle lära denne hur man förför kvinnor. Det gick åt ett helt spelmöte till detta och vi hade skitkul.
Men visst, kvinnor är bara till för att knullas...

Poängen med mitt inlägg är att en sexistisk spelvärld har jag absolut inga problem med, nej, det är en välkommen krydda! Men sexistiskt tänkade i beskrivningen av spelvärlden, nej tack

De exempel som du dragit upp visar fortfarande inte på sexistiskt tänkande i beskrivningen av spelvärlden utan istället hur rollpersonerna/SLP:na förhåller sig till spelvärlden. Det är skillnad.

Eksem

Champion

Jag ser det inte som att jag vinner hjärtat hos en vacker flicka. Jag ser det som att jag känner något speciellt för en person jag trivs extra bra med. Stolthet är verkligen inte den känsla jag känner. Att även vår moderna värld ofta saknar respekt för människorvärden håller jag dock med om.

I mitt exempel förutsätter konstruktören att spelarnas rollpersoner anser kvinnor vara statussymboler, och att spelarnas rollpersoner är män. Det är en dum och plump förutsättning, men kanske inte så oväntad när de persumtiva konsumenterna vräker ur sig idioti som: "pengar brukar attrahera kvinnor".

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Befriande politiskt inkorrekt ...

Jag håller med Dante till 100%. Jag tycker att det är skönt att Riotminds vågar skapa en värld som känns realistisk och är annorlunda. Där det finns skillnader mellan könen och så vidare. Trudvang är ju till stor der inspirerad av Nordisk mytologi och där var kvinnorna inte satta i en jämnställd position.

Nej jag tycker att det känns realistiskt och fräscht... Och ni som klagar... Det är bara ett spel.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Sexism...

Jag antager att änkemordet du pratar om är det där Silgras blir halshuggen?
Detta tyckte jag var helt underbart, nästintill upphettsande. Sedan att hon först och främst väljer ut en av sina rollpersonerna som sin baneman *gnuggar händerna*.
Känns lite som egyptisk tradition där familjen ofta blev dräpta för att följa sin Farao till dödsriket (och det fanns väl en liknande traditon bland vikingar). Känns underbart att det finns rollspel som har sådana traditioner i sina spelvärldar.

VARNING SPOILER NEDAN

Att sedan rollpersonerna kan möta Silgra i dödsriket och att hon är förbannad på dem om de vägrat att dräpa henne visar väl bara på att seden verkligen fungerar som den skall.

Vindhand

Myrmidon
Var litet rimlig

Jag ser det inte som att jag vinner hjärtat hos en vacker flicka. Jag ser det som att jag känner något speciellt för en person jag trivs extra bra med. Stolthet är verkligen inte den känsla jag känner.

Du kan inte känna dig litet stolt över att en så trevlig och bra person faktiskt vill vara med dig? Det vore en ganska rimlig (och inte det minsta sexistisk) reaktion i mina ögon.

I mitt exempel förutsätter konstruktören att spelarnas rollpersoner anser kvinnor vara statussymboler, och att spelarnas rollpersoner är män.

Nej. Konstruktören förutsätter att rollpersonerna blir litet avundsjuka av att killen i exemplet attraherat två ganska trevliga personer. Steget från "jag önskar att jag vore i hans situation" till "Jag vill också ha två såna där för att visa min status" är inte någon självklarhet.

Det förutsätts inte alls att rollpersonerna är män eller ens att de attraheras av kvinnor. Det är ju fullt möjligt att bli avundsjuk på personens sociala förmåga snarare än resultatet av den.

Det är en dum och plump förutsättning, men kanske inte så oväntad när de persumtiva konsumenterna vräker ur sig idioti som: "pengar brukar attrahera kvinnor".

Det finns både kvinnor och män som attraheras av pengar. Att anta att alla kvinnor (eller män) skulle attraheras av pengar vore ganska dumt men att anta att det finns kvinnor (eller män) som attraheras av pengar är bara realistiskt.

Vindhand

Myrmidon
Heh...

* "Vilgars fru Signe är en ståtlig och mogen kvinna sin är fullt medveten om sin mans status." (s.15)

Uppenbarligen är det _männen_ som är statussymbolerna här. Fru Signe verkar i.a.f. nöjd med sin (trofé?)man...

Ja, jag skämtar... men se hur lätt det är att tvinga in det man vill se där i en textsnutt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Sexism och mord

Vadå? Det framgår väl ganska tydligt av mina tidigare inlägg vad jag anser där. Om texten är objektifierande är det sexism. Om spelvärldens invånare är objektifierande så är det inte sexism (från rollspelsskaparens håll).

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Eksem

Champion
Re: Var litet rimlig

Nej, stolthet i det sammanhanget känns jättekonstigt. Stolthet känner jag när jag åstakommit något. Att finna och älska någon som älskar en tillbaka ser inte jag som en prestation.

Nej, de bir inte avundsjuka för att han har attraherat två trevliga personer. De blir avundsjuka för att han har två snygga tjejer under armen. Och då är inte steget från "jag önskar att jag var i hans sitation" till "jag vill också ha statussymboler" inte långt alls. Kvinnornas enda roll där är ju att vara just statussymboler. Och är inte det sexistiskt, så vet jag inte vad som är.

Och jag tycker att det blir uppenbart i texten att det som rollpersonerna blir imponerade av knappast är mannens sociala förmåga.

-----

Men han skrev inte: "Det finns ju både män och kvinnor som attraheras av materiella tillgångar". Han skrev: "Kvinnor BRUKAR attraheras av pengar". En jävligt korkad generalisering.

Eksem

Champion
Re: Heh...

Men nu missar du poängen. Citat ett är det jag invänder emot, citat två invänder jag INTE emot. Syftet med citat nummer två är ju att visa på att i Vildland så definieras en kvinna av sin man. Och det har jag inget problem med, nej, det tycker jag t.om. är intressant och användbart.

Antraxe

Veteran
Åter tilll snösaga...

Själv tycker jag att det hela börjar spåra ut lite granna, nästan tråden är OT!
Själv lär jag inte köpa snösaga än på ett tag efterssom att det nog lär dröja en hel del innan min grupp är tillräckerligt bra för att ha en chans att klara av äventyret. Men hur braverkar äventyret vara om man jämför med vildhjarta? Och hur mycket "fortsättning är det egentligen, för visst hittar äventyrarna en "sagosten i sllutet av vildhjarta? Och i vilken del del av trudvang utspelar det sig?

Vindhand

Myrmidon
Re: Var litet rimlig

Nej, stolthet i det sammanhanget känns jättekonstigt. Stolthet känner jag när jag åstakommit något. Att finna och älska någon som älskar en tillbaka ser inte jag som en prestation.

Nej, för det är ju så lätt och knappast något folk ens strävar efter... vad fasen är det att vara stolt över egentligen. /images/icons/crazy.gif

Nej, de bir inte avundsjuka för att han har attraherat två trevliga personer. De blir avundsjuka för att han har två snygga tjejer under armen.

Förklara gärna skillnaden och hur den skulle leda till:

Och då är inte steget från "jag önskar att jag var i hans sitation" till "jag vill också ha statussymboler" inte långt alls.

...

Kvinnornas enda roll där är ju att vara just statussymboler. Och är inte det sexistiskt, så vet jag inte vad som är.

Det är _din_ tolkning att folk förväntas reagera: [color:blue] "De där kvinnorna gillar honom" > "Kvinnor som gillar en ger status" > "Jag vill också ha status" > "Tänk om jag hade litet kvinnor"</font color=blue> snarare än [color:magenta] "De där kvinnorna gillar honom" > "Jag vill också vara omtyckt" > "Tänk om det var mig de gillade"</font color=magenta>.

Och jag tycker att det blir uppenbart i texten att det som rollpersonerna blir imponerade av knappast är mannens sociala förmåga.

Jag har bara ditt citat att gå efter och där är det inte alls uppenbart.