Nekromanti Snösaga in da house!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Avund är väl knappast en åsikt ...

Avund är snarare än känsla än en åsikt.

Och sådant förekommer överallt i olika rollspelsäventyr: »RP grips av fruktan«, »RP känner sig glada och upprymda«, etc.

En äventyrsförfattare kan omöjligen skriva äventyr som passar alla sorters spelare och rollpersoner, utan måste luta sig mot förenklingar som kan antas gälla för det stora flertalet.

Rimligen är de flesta rollpersoner till DoD 6 män. Vidare är de födda och uppvuxna i Trudvang med Trudvangsk syn på saker och ting (kvinnosyn och status för att ta några exempel).

Jag tycker därför inte att det är orimligt att anta att de flesta RP faktiskt hyser avund mot Oktar.

Om du som SL vet att dina spelares rollpersoner inte alls blir impade av Oktar så behöver du inte tvinga dem att känna avundsjuka.

Rosen

Myrmidon
Re: Tänk efter lite ...

Så i dina ögon är poängen med att må bra att man i slutändan ska få lust att skaffa barn?

I moder naturs ögon är det i alla fall syftet med att må bra...

--
Åke

Smaug

Veteran
En annan sak, men ändå inte...

Nu finns ju risken att alla missar detta inlägg i denna viktiga, men alldeles för ofokuserade och infekterade debatt.

Det viktiga torde vara äventyrskonstruktörens generalisering kring rollpersonernas reaktion gentemot mannen med två kvinnor med fördelaktigt utseende. Detta är iofs sexistiskt med vår kulturs ögon att se på det med. Om det är vanligt eller inte i Trudvang är en annan fråga.

Jag tycker i så fall att en del av problemet ligger i att man från konstruktörernas fråga förutsätter en stereotyp reaktion gentemot mannen. Det antyder också rimligen att rollpersonerna är män (inte spelarna egentligen), vilket påpekas tidigare. Bortsett från den tidigare debatten om eventuell sexism ligger då också att konstruktörerna inte låter spelarna spela sina rollpersoner utan så att säga på förhand tvingar in dem i en speciell reaktion. Är det inte mer spännande att låta spelarna själva bestämma rollpersonens reaktion? Alltså att de själva får SPELA sin ROLL? Förutsatt att de vet att det i det aktuella landet kanske är mer normalt med i en viss reaktion och en rollperson som kommer från den kulturen rimligen läser in annat i situationen än en rollperson från en annan kultur? Eller en rollperson som är kvinna? Eller en rollperson som är alv, med kanske annan syn på kvinnors roll och ställning?

Det man alltså skulle kunna tillägga till debatten om eventuell sexism (som jag tycker kanske blivit något onyanserad i förhållande till Snösaga som rollspelsprodukt) är att äventyrskonstruktionen i det här fallet kan kritiseras som bristande när det gäller att ge utrymme för Rollspelande. Observera att jag skriver i det här fallet, en detalj i förhållande till resten av de 135 sidorna eller så. Snösaga har mängder med andra kvalitéer, som väl väger upp det till en i mina ögon klart bra produkt.

/Smaug

Man Mountainman

Storsvagåret

De bystiga blondiner som gifter sig med gamla gubbar gör det alltså för att kunna skydda deras gemensamma barn? Tänk, det hade jag aldrig gissat.

Samt, naturligtvis, för att själva få ta del av skatterna. Det bor en liten Joakim von Anka i oss alla.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret

Så allting handlar alltså i slutändan om fortplantning?

Bingo. Det är en logisk effekt av definitionen på liv: "självreplikerande materia", vilket leder till att den materia som är bäst på att replikera sig själv kommer att dominera bland livsformerna.

Eksem

Champion

Äh, new age-konstruktioner. Jag hoppas att vi alla står över sådant. Det skulle göra meningen med livet så... meningslöst?

Troberg

Sinister eater

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det är en logisk effekt av definitionen på liv: "självreplikerande materia"

<hr></blockquote>

Det vete fanken om den definitionen håller... Jag bor i Borlänge (sveriges inavelscentrum) och kan bara konstatera att det är inte att leva, på sin höjd överleva. Iofs så har jag inte fortplantat mig än (vad jag vet), så jag kanske inte lever ändå och din definition håller i alla fall.

Eksem

Champion
Re: Kvinnoporträtt i Snösaga (SPOILER) ...

"Jag tycker att du övertolkar och överreagerar. "

Hur många gånger måste jag erkänna det innan ni blir nöjda? Jag säger ÅTERIGEN att ja, jag överreagerar. Jag skrev i mitt första inlägg att jag överdriver. Jag har erkänt att jag överdriver tre-fyra gånger i tråden. Jag erkänner att jag inte direkt lusläst boken, och jag kan ju också nämna att jag står på den andra sidan i den här konflikten i tråden i Riotminds egna forum.

Det är också mitt fel att tråden spårade ut. Jag hade ju inte ens väntat mig några svar på mitt inlägg som var tänkt som en liten parantes. Men så kom det svar där det fanns saker jag inte höll med om, så jag började bjäbba emot.

Nu är tråden extremt förvirrande, och ser man även till trådarna på Riotminds forum så säger jag emot mig själv på flera ställen. Jag kan inte tillföra något till diskussionen om Snösaga längre. Det är bara en överdriven sörja sprungen ur min överdrivna, något ironiska kommentar i inlägget som startade alltihop.

Jag ger i alla fall upp, något irriterad, eftersom jag inte ens vet vad jag själv tycker längre.

Troberg

Sinister eater

I moder naturs ögon är det i alla fall syftet med att må bra...

<hr></blockquote>

Nu tycker jag att du är sexistisk! Varför inte fader natur? Är kvinnor mer naturliga eller? Nu måste vi starta en jättelång debatt om detta!

(Märks det att det är fredag eftermiddag?)

Johan K

Gammal & dryg
Låter ju bra !!

en annan blir ju mer & mer sugen på att köpa DoD6. har tittat en del på matrialet & kan ju säga att jag blev ju INTE besviken direkt...

Eksem

Champion
Re: En annan sak, men ändå inte...

Huvudet på spiken! Det är ju faktiskt där min invändning ligger.

Troberg

Sinister eater
Re: Kvinnoporträtt i Snösaga (SPOILER) ...

Nu är tråden extremt förvirrande, och ser man även till trådarna på Riotminds forum så säger jag emot mig själv på flera ställen. Jag kan inte tillföra något till diskussionen om Snösaga längre. Det är bara en överdriven sörja sprungen ur min överdrivna, något ironiska kommentar i inlägget som startade alltihop.

Jag ger i alla fall upp, något irriterad, eftersom jag inte ens vet vad jag själv tycker längre.

<hr></blockquote>

Ta det inte så hårt, det har varit en intressant diskussion, även om den bitvis varit aningen OT.

Dessutom, om du hoppar av, hur ska vi då få reda på hur många inlägg en tråd kan ha innan forumet kraschar?/images/icons/smile.gif

Man Mountainman

Storsvagåret

Förutom personifieringen av Naturen tycker jag att det var väldigt rationellt och vetenskapligt.

Det skulle göra meningen med livet så... meningslöst?

Att meningen med livet är att fortsätta leva? Låter inte det som ett alldeles utmärkt, meningsfullt syfte?

Smaug

Veteran

Skulle rekommendera en lite mer vidsynt syn på människan än den biologism som du för fram. Människor är genuint sociala varelser som skapar och skapas av vår socialt konstruerade omgivning, en omgivning som till stor del inte har med naturen och biologi att göra. Våra liv präglas långt ifrån enbart av drifter och biologiskt betingade beteenden. Om detta finns det en mängd forskningstraditioner, till exempel sociologi.

Så det handlar långt ifrån bara om fortplantning. Det handlar om de institutioner vi tillsammans, men oftast omedvetet, bygger runt oss. Dessa finns både i rollspelsvärldar och i våra egna världar.

Eventuella statuseffekter av två kvinnor har inte bara med biologi och fortplantning att göra. Varför har det till exempel blivit allt vanligare och även mer statusfyllt i vår värld att gifta sig sent och skaffa mindre än de 2,1 barn som krävs för att befolkningen inte skall minska. Det skulle i så fall vara ett brott mot den allsmäktige Naturen.

Lite mer balans mellan naturkunskapens syn och samhällskunskapens skulle alltså inte skada.

/Smaug

Eksem

Champion

Att meningen med livet är att fortsätta mänsklighetens existens. Fint ur ett kollektivt perspektiv kanske. Men det gör ju själva individens liv väldigt poänglöst ur individens perspektiv. Vad händer med våra drömmar? Med intressen? Varför ska man ägna sig åt rollspel när man egentligen borde ägna sig åt lite mer regelrätt knullande när man har tid över mellan införskaffandet av de pengar man behöver för att skydda ens avkomma?

Troberg

Sinister eater

Varför ska man ägna sig åt rollspel när man egentligen borde ägna sig åt lite mer regelrätt knullande

<hr></blockquote>

En mycket bra fråga. Tror jag har hängt här tillräckligt länge...

Runde Rolf

Swordsman
Fy för långa trådar!

Jag fick minsann mitt exemplar idag och tänker låtsas som om det gäller alla er andra också. Därför skriver jag (kopierar från RMs forum) ett inlägg utan att ha läst igenom något av era och med risk för att upprepa andra.

Bör påpeka att jag läst fruktansvärt lite av kampanjen.

* Gör inget att det inte är hårdbundet. Ser oerhört bra ut, Bonner har gjort det igen.
* Tycker inte alls att det var något fel på dikten i början, bra jobbat RM!
* Oj oj oj Vad liten text. Det gör inget och jag förstår att det innebär mer plats på mindre utrymme för ett bättre pris, likväl kan jag inte låta bli att tacka min lyckliga stjärna för att jag inte har några synproblem.
* Fantastiska teckningar och kartor... ni vet vilka jag tackar det för. Tack.
* Bra layout, tack för den herr Algstrand.
* Exakt rätt stämning i det lilla jag har läst hittills. Lysande.

Nu vet jag väll att jag är lite efter er andra i den här tråden men sådant kan hända, även den bäste. Faktiskt.

Ja det var väll det kan inte göra annat än att tacka RiotMinds för ännu en lyckad produkt. Fortsätt som ni gör gubbar.

Eksem

Champion
Jonte kommenterar

1. Håller med. Hårdbundet är överskattat. Omslaget är inget mindre än fantastiskt.

2. Nja, den var okej, men jag jämför direkt med profetian i O4Ö, och den är av lite olika anledningar lite bättre.

3.Alla borde börja med liten text! Den har fortfarande hög läsbarhet, men det är snyggare och sidorna räcker längre!

4. Jepp, mycket grymma kartor! Jag har iofs mest läst Chaosiums grejjer på sistonde, och där är det typ konstruktören eller nån annan klåpare som gör kartorna. Men i alla fall!

5. Suveränt, Dante! Så här bra grafisk form blir man sällan bortskämd med. Och det kanske är standard nu för tiden, men JAG tycker absolut att det är bonus att det står vilket papper det är och vilka typsnitt som använts.

6. Kampanjen i sig verkar helt okej hittils. Framförallt verkar den storslagen. Storslaget är bra. Fast jag har precis läst ut Masks of Nyarlathotep, så jag är inställd på extremt hög standard ;)

Egna kommentarer:

1. Ett index för fan! Jag hittar ingenting :gremwink: Jag läste någonstans att det skulle finnas regler för storskalig strid, men jag hittar fan inget :gremwink: (det kanske finns ett index, bara det att jag inte hittat det?)

2. Jävligt bra att ni ger ut äventyr. Ännu bättre att ni ger ut kampanjer! Kampanjer på svenska är man inte ofta man blir bortskämd med!

3. Mycket smart att släppa allt i små portioner i samma bok. Alltså att det i samma bok finns lite tilläggsregler, lite nya varelser, man beskriver ett nytt land osv. Det går igen i såväl Vinterskogen, som Vildhjarta som Snösaga. Smart drag!

4. Kul att Blodughadda är nämns i både Vinterskogens Hemlighet och Vildhjarta. Men jag hade gärna sett en snyggare övergång mellan Vildhjarta och Snösaga.