Nekromanti Snösaga in da house!

Eksem

Champion
Re: Tänk efter lite ...

Hehe, det är väl svårt för en gammal anarkist som mig att finna mig i att kärlek blir reducerat till fortplantning, pengar, stolthet och statussymboler.

De bystiga blondiner som gifter sig med gamla gubbar gör det alltså för att kunna skydda deras gemensamma barn? Tänk, det hade jag aldrig gissat.

Eksem

Champion
Re: Heh...

Jo, jag vet vad empati betyder, men tyckte inte att det passade in. Empati för mig är förmågan att förstå någons situation, inte strävan efter någon annans situation.

Vad jag menar med att avundas är värre, och vilken objektifiering står på andra ställen i tråden. Som sagt har den spårat ur bortom igenkänning, och jag vet knappt ens vilken åsikt jag slåss för längre.

Men en sammanfattning finns i något av inläggen jag skrev till Black Dwarf.

Om man ser det som att de gifter sig för att skydda fortplantningen gifter de sig förmodligen för att skydda sina egna barn, oberoende om de är den äcklige gubb-miljardärens eller inte. /images/icons/wink.gif

Eksem

Champion
Re: Var litet rimlig

Hur många gånger måste jag påpeka:

Citat ett invände jag mig emot.
Citat två var helt rätt.

Känns dumt att fortsätta diskussionen tills du faktiskt har boken, och tills jag lusläst den.

PS

"Är det ens ett ord?"
Tja, jag förstod precis vad du menade med det, och du har använt det utan problem. Om det inte var ett ord förut, så är det ett ord nu.

Hrrm..

Som sagt har den spårat ur bortom igenkänning, och jag vet knappt ens vilken åsikt jag slåss för längre.

Du är inte ensam... inte alls ensam /images/icons/crazy.gif

Troberg

Sinister eater

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att tycka att en person med två trevliga älskarinnor är avundsvärd är en helt annan sak än att tycka att en person är imponerade genom sin egenskap att ha två söta älskarinnor. Det tidigare förutsätter bara empati, det senare att man ser söta älskarinnor som status.

<hr></blockquote>

Det kan ju också bero på att män ibland tenderar att tänka med annan utrustning än hjärnan, men så kan det väl inte vara.../images/icons/hairy.gif

Kan man inte se det som ett sätt att peka på att karaktärerna också ser saker genom det rådande kulturella filtret? Om de är uppväxta i den miljön så skulle de troligen bli imponerade (även om de är kvinnor).

Eksem

Champion

Så självförverkling finns alltså inte egentligen? Egentligen är vi bara ett gäng maskiner som vill knulla så att vi kan få barn att skydda, som i sin tur kan bli knullmaskiner som får nya barn?

Så allting handlar alltså i slutändan om fortplantning?

Hur många gånger måste jag påpeka:
Citat ett invände jag mig emot.
Citat två var helt rätt.

Jo, men därför verkar det också lite konstigt när du hävdar att ALLA kvinnor i äventyret är horor eller oskulder.
Det är nästan snudd på lika dum generalisering som jag lyckades groda till mig igår /images/icons/wink.gif

Eksem

Champion

Hallå där, här kan du ju inte bara klampa in och säga det jag tänkte säga fast jag inte kom på hur?

Nåja, det här visar väl om något att det är dumt att tvinga på rollpersoner åsikter.

Nu talade jag fortfarande om de som gifter sig rikt och deras motiv. Inte om oss. Det är skillnad hoppas jag.

Och nä, allting handlar inte om fortplantning, men jag bara spann vidare på (om det nu var) Vindhands argumentation, då du inte verkade förstå vad han menade.

Eksem

Champion

Nej nej, jag skrev majoriteten. Citat två skiljer sig från majoriteten. Hittils.

Jag menar, jag har läst långt ifrån hela, och du har inte läst den alls. Det är ju helt sjukt att vi sitter och debatterar den.

Jag hade faktiskt inte ens väntat mig ett svar på det inlägg som startade allting... det var egentligen en tolkning av en kommentar från Riotminds forum. Jag menar, jag skrev ju t.o.m i botten på inlägget att det var överdrivet att kalla det sexistiskt! Jag kom bara inte på ett lämpligt ord...

Troberg

Sinister eater

Hallå där, här kan du ju inte bara klampa in och säga det jag tänkte säga fast jag inte kom på hur?

<hr></blockquote>

Kan jag visst! Jag har till och med kommit på ett bra exempel på att kvinnor kan bli imponerade av det!

Har ni lagt märke till att kvinnor tenderar att dras till populära killar (och omvänt iofs)? I ett samhälle där det är accepterat med flera fruar/älskarinnor (och det finns/har funnits många sådana) skulle två vackra älskarinnor vara ett tecken på populäritet och att han var något att ha, vilket alltså skulle ge en viss imponans.

Eksem

Champion

Okej, så den som gifter sig rikt har alltså som motiv att skydda en presumtiv avkomma? Det har absolut inget att göra med att den som gifter sig rikt vill ha materiella tillgångar, vill kunna leva ut sina drömmar eller liknande?

Nej nej, det är bara knullmaskin av alltihop.

Fortplantning kan väl knappast klassas som knullmaskin heller. Isåfall är nog närmast hela världen en knullmaskin.

Har man pengar så mår man oftast bättre än om man inte har det (om resten av förutsättningarna är de samma) och mår man bättre är det större chans att man skaffar barn. Inte idag kanske, men någon gång.

Och DET var precis det jag ville ha fram med denhär diskussionen. Du får banne mig sluta stjäla åsikter /images/icons/wink.gif

Ja, som det är nu är det bara rimligt att vi inte har en aning om vad vi debatterar mera, men jag tror att troberg/b] fick ihopsatt allt det i två korta inlägg, så vi får nog se oss besegrade /images/icons/wink.gif

Troberg

Sinister eater

Och DET var precis det jag ville ha fram med denhär diskussionen. Du får banne mig sluta stjäla åsikter

<hr></blockquote>

Lätt att säga när någon annan redan sagt det...

För att komma med lite personlig erfarenhet på området så kan jag nämna att jag blivit erbjuden "ett bra jobb, ett fint hus och några trevliga fruar". Jag måste erkänna att jag kände mig lockad. Kalla mig en skit, men visst fan kände jag mig lockad!

Ni får sluta skriva så många inlägg, jag hinner inte läsa dem i den takt de dräller in.../images/icons/laugh.gif

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du överreagerar ...

»I mitt första citat bestämmer konstruktören att rollpersonerna är den typen av personer som blir imponerade av att en man kan ha två snyga [sic!] älskarinnor på en och samma gång. Att han sedan inte låter älskarinnorna var [sic!]mycket mer än just älskarinnor med lika mycket personlighet som Ringholm gör inte saken bättre. Och det som stör mig allra mest är att han förutsätter att detta på något sätt är normen. En kille med två snygga tjejer under armen är grym, och folk blir avundsjuka.«

Du borde byta ut ditt kulturella filter »dagens Sverige« mot »påhittade Trudvang«.

I Trudvang är det uppenbarligen imponerande att ha råd att hålla sig med flera frillor (att de sedan är vackra, gör ju inte saken sämre). I Trudvang är detta normen (annars skulle det inte förutsättas att Rp känner avund). I Trudvang blir folk impade av/avis på Oktar som är en sådan charmerande kvinnokarl.

»Om kvinnoskildringen från författarens sida inte sträcker sig längre än att helt enkelt klassa dem som älskarinnor och inget mer, är det då inte en objektifiering? Och ligger det då inte i själva personporträttet? Och är inte objektifiering av kvinnor sexistiskt?«

Oktars frillor har försvinnande lite med handlingen i Snösaga att göra. Därför beskrivs de heller inte särskilt noggrannt. Det förefaller mig opraktiska att varenda lite obetydlig bifigur ska beskrivas med sitt livs historia, drömmar och mål.

Om jag i förbigående skulle råka nämna att jag har en flickvän, skulle jag då objektifiera henne genom att enbart beskriva henne som »flickvän« och inget mer?

Självklart inte.

Jag tycker att du överreagerar.

Troberg

Sinister eater

Ja, som det är nu är det bara rimligt att vi inte har en aning om vad vi debatterar mera, men jag tror att troberg/b] fick ihopsatt allt det i två korta inlägg, så vi får nog se oss besegrade

<hr></blockquote>

Du menar att det finns något av värde i mitt mässande av cynismer och multipla sarkasmer?

Är det OK om jag skickar dig en lista med emailadresser på folk som du kan tala om det för?/images/icons/laugh.gif

Troberg

Sinister eater

Nej, stolthet i det sammanhanget känns jättekonstigt. Stolthet känner jag när jag åstakommit något. Att finna och älska någon som älskar en tillbaka ser inte jag som en prestation.

Nej, för det är ju så lätt och knappast något folk ens strävar efter... vad fasen är det att vara stolt över egentligen.

<hr></blockquote>

Jag håller inte riktigt med. Självklart känner man en viss stolthet över att den man tycker är den bästa människan i världen faktiskt tycker att man inte bara är värd besväret utan till och med är riktigt bra. Kanske inte samma typ av stolthet som efter att ha bestigit Mount Everest eller ätit jättemånga pannkakor, men visst är det en typ av stolthet.