I helgen ska jag spelleda. Jag tänkte försöka fokusera på det lite vardagliga i två av rollpersonernas liv. I vanliga fall skuttar de runt som superhjältar, men nu skulle jag vilja rota dem i någon form av "riktigt liv" också.
Det jag framför allt funderar över är SLP-dynamik. Billiga knep uppskattas - hur skapar man en grupp SLP:er man snabbt knyter an till, och kan sätta sig in i? Ett knep är ju att låta personerna bråka lite med varandra; då får man något att knyta an till... Men jag är så jäkla ovan vid att använda SLP:er som inte på ett eller annat sätt ingår aktivt i den "stora plotten".
De två situationerna, för den som vill ha lite mer konkret:
The Shield, superhjälte med kraftfält, avslöjade sig inför sina kollegor. Han ombads ta några veckors tjänstledigt - i den här världen betraktas supervarelser lite som homosexuella; det är lite skamligt, lite jobbigt och så. Han jobbar på polisstation, och ska nu få återkomma till arbetet.
The Dark Hunter jobbar på en advokatfirma. Han tillhör "juniorerna" och åker på mycket skitjobb, men är flitig och har hög tröskel för saker som är tråkiga. Chefen är som en mentor, chefens dotter är söt. Men hur levandegör jag kontorsmiljön runt dem? De huvudsakliga aktörerna just nu är ju typ chefen, chefsdottern, och rollpersonen. Men vad mer kan man stoppa in?
Jag vet att en del av er gärna vill ha ction-action-action, men jag gillar utfyllnad. Scener som inte för storyn framåt, utan bara är tillfällen att interagera med slp:er och vara en del av en levande miljö. Jag vill fylla ut de här grejerna, så att det blir mer än "du går till jobbet. Åtta timmar senare går du hem".
Tips, knep, SLP:er och idéer till relationer och situationer mellan personer på en polisstation resp advokatfirma uppskattas.
Det jag framför allt funderar över är SLP-dynamik. Billiga knep uppskattas - hur skapar man en grupp SLP:er man snabbt knyter an till, och kan sätta sig in i? Ett knep är ju att låta personerna bråka lite med varandra; då får man något att knyta an till... Men jag är så jäkla ovan vid att använda SLP:er som inte på ett eller annat sätt ingår aktivt i den "stora plotten".
De två situationerna, för den som vill ha lite mer konkret:
The Shield, superhjälte med kraftfält, avslöjade sig inför sina kollegor. Han ombads ta några veckors tjänstledigt - i den här världen betraktas supervarelser lite som homosexuella; det är lite skamligt, lite jobbigt och så. Han jobbar på polisstation, och ska nu få återkomma till arbetet.
The Dark Hunter jobbar på en advokatfirma. Han tillhör "juniorerna" och åker på mycket skitjobb, men är flitig och har hög tröskel för saker som är tråkiga. Chefen är som en mentor, chefens dotter är söt. Men hur levandegör jag kontorsmiljön runt dem? De huvudsakliga aktörerna just nu är ju typ chefen, chefsdottern, och rollpersonen. Men vad mer kan man stoppa in?
Jag vet att en del av er gärna vill ha ction-action-action, men jag gillar utfyllnad. Scener som inte för storyn framåt, utan bara är tillfällen att interagera med slp:er och vara en del av en levande miljö. Jag vill fylla ut de här grejerna, så att det blir mer än "du går till jobbet. Åtta timmar senare går du hem".
Tips, knep, SLP:er och idéer till relationer och situationer mellan personer på en polisstation resp advokatfirma uppskattas.