Nekromanti Snabb och aptitlig matlagning?

Saxifrage

Hero
Hushållsbestyr har diskuterats på det här forumet tidigare. Något som sysselsätter min hjärna är hur man kan svänga ihop hyfsat aptitlig mat utan att det tar ett halvår. Eftersom detta forum befolkas av den mest högstående människorasen vetenskapen känner till, dvs nördar, hoppas jag på en mängd bra input! Alltså jag efterlyser recept på måltider som är i första hand ätbara, i andra hand snabba och i tredje hand billiga. Tips?

Ett randvillkor till: med "snabba" menar jag också att tillagningen ska vara en alltigenom effektiv process, dvs inte generera en helvetes massa disk som tar tid. Vitlökspress är tex kass i sammanhanget. Hacka lök är på gränsen. Priset är som sagt sekundärt om än inte oviktigt, så bra halvfabrikat är mycket välkomna.

Hit me!

Targon

Hero
Jag föreslår...

...Helsingborgsspecialiteten "bulle med bulle", dvs chokladboll instoppad i en fralla och värmd i mikron. :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
1. Köp det som behövs: Ost, tomatpuré/ketchup, oregano/pizzakrydda, valfritt pålägg (jag har testat med leverpastej och falukorv utöver vanlig salami och skinka), samt runda vete/rågkakor av polartyp som säljs på tub.
2. Applicera tomatpuré/ketchup på mackorna, därefter valfritt pålägg, därefter ost och eventuell kryddning.
3. Kör i ugnen på hyfsat hög värme tills osten är i det tillstånd av tillagning du gillar bäst (jag gillar den bäst med lite bubblor i men bara lagom smält är fint också)
4. Avnjut. Ungefär fem stycken brukar vara lagom, men man kan nog utan problem klämma tio om man är hungrig.

Krille

Super Moderator
Tessans pappas carbonara

Tessans pappas carbonara

Du behöver:

<ul type="square">[*]Ett par vitlöksklyftor
[*]Ett halvt paket bacon
[*]Ordentligt med olivolja
[*]Svartpeppar
[*]Pasta av lagom avlång sort
[*]Äggula[/list]

Verktyg:

<ul type="square">[*]Stor gryta för pasta
[*]Panna
[*]Kniv
[*]Durkslag
[*]Pastamoj
[*]Stekspade
[*]Skärbräda[/list]

Förberedelser:

Knäck ett ägg och låt vitan rinna av, så att du bara har gulan kvar. Skär vitlöksklyftorna i tunna skivor. Ha sönder bacon i lagom stora bitar.

Tillagning:

Sätt igång pastan. Häll olja i en panna och hetta upp den. När oljan är het, lägg i vitlöksskivorna och bryn dem. Lägg i bacon och knaperstek. Krydda efter behag.

Ta av pastan och låt rinna av som vanligt när den är klar. Vräk ner olja/bacon/vitlök i pastan. I med äggulan. Rör om så att bacon fördelas någorlunda jämt i pastan. Servera.

För extra lyx och kalorier och aningen rundare smak, tillsätt lagom mängd grädde. Parmesan är också gott, om man är en ostmänniska.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Här kommer två enkla tips med smaksatt cremé fraiche. Båda serveras lämpligen tillsammans med pasta, mitt förslag är såndär bandspaghetti som jag inte kan stava till och inte orkar googla efter.

#1: Köp körsbärs eller pärltomater och en cremé fraiche med lämplig smak (minns inte riktigt vad det var när jag blev bjuden på detta men det finns ju lite att välja på). Dela tomaterna i lagom bitar (pärltomater delas lämpligtvis i hälften bara). Fräs tomaterna i lite olja ett tag och när de ser lite lagom ut så häller du ner din cremé fraiche och låter det puttra ett tag. Voilá! En superenkel pastasås som också är god.

#2: Det här fungerar efter samma princip men här byter du ut tomaterna mot valfritt kött, t.ex. lövbiff, som du skär i lagom bitar och steker på precis som ovan. När stekningen är klar så dumpar du i en cremé fraiche med bearnaisesmak och vips har du ännu en smaklig måltid färdig.

Båda de här två är ju ganska lätta rätter så ät gärna bröd eller sallad till om du är van stadigare måltider.

Exterus

Veteran
Pasta med vitlöksostsås

En av mina favoriträtter som går relativt snabbt att fixa är enkel pasta (jag föredrar penne rigate i det här fallet) med vitlöksostsås.

Allt som behöver göras är att koka pastan, köpa ett paket creme bonjour softspread vitlöksost och riven ost (antingen en sån där färdig påse eller egenriven, spelar inte så stor roll). Ta hela paketet med vitlöksost och lägg det i en kastrull på låg till medium värme. Värm så att den "smälter" lite och får en tjock och såsig konsistens. När såsen är någorlunda het och pastan är färdigkokad så häller du bara upp pastan på en tallrik, häller över såsen och sprider på rikligt med riven ost. Helt underbart. Och vegetariskt också.

Jag antar att den här maträtten tillhör den ultraenkla ungarklsvarianten, dock. Så är du en finsmakare av något slag så kanske det här inte faller dig i smaken.

magoo

Hero
Färsk pasta med snabba tillbehör

Fräs ett paket strimlad rökt kalkon eller skinka
På med creme fraiche ädelost
Koka färsk pasta
Tid: 5 minuter

Gillar du fisk är det den bästa snabbmaten. Salta fisken lätt, mikra den eller stek den i stekpanna. Koka potatis till. Servera med nån färdigköpt skagenröra. Jag gillar gröna ärter eller rivna morötter till.
Tid: 15 minuter

Minsta disken: Bulgur (matvete) är kanongott, bättre än couscous, fast couscous är snabbare... Kokas i 10 minuter, blanda i lite frysta grönsaker och toppa med en klick creme fraiche eller färskost med smak. Mmmmmmmm

Men egentligen tycker jag att mat ska få ta tid. Använder man ugnen och börjar i tid är det inte särskilt komplicerat eller tidsödande, man kan ju göra annat medan ugnen gör jobbet. Testa därför detta recept om du ska bjuda någon på middag:

Kotletter i ugn
175 grader 1,5 timme (vänd efter halva tiden)

4 kotletter
1,5 dl mellangrädde
2 dl creme fraiche
0,5 dl soja
0,75 tsk sambal oelek

Rör ner det flytande i en ugnsform. Lägg på kotletterna. Stek i ugnen 1,5 h, vänd kotletterna efter halva tiden. Ge inte upp för att det ser misslyckat ut vid vändningen. Kotletterna blir goda, sås fås på köpet och ris, pasta eller potatis passar bra till.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tonfisksallad
Blanda:
1 burk majs
1 burk röda bönor
1 burk tonfisk i olja (inklusive olja)
Klyfta i körsbärstomater efter smak
Krydda med peppar och salt

Disk: 1 bunke, 1 slev + det ni äter från/med

Pesto
Mixa:
1 tredjedel Ost (västerbottens ost eller parmesan)
1 tredjedel färsk basilika (persilja är även gott som omväxling)
1 tredjedel pinnjenötter (valnötter kan också användas)
spä med olivolja till önskad konsistens. Kan kryddas med peppar och vitlök (bara att mixa med hela men skalade klyftor).
Äts med bröd eller som tillbehör till fisk eller pasta

Disk: Mixern och eventuellt en kniz för att dela osten i bitar

Korv stroganoff
Stek falukorvsbitar + strimlad lök
Rör ner creame fraiche + ketchup + eventuellt vatten för spädning.
Salta och peppra och ät med pasta eller ris

Disk: Skärbräda, kniv, stekpanna, kastrull (för ris/pastan) + det ni äter på/med

Ostgrattinerad kyckling
Köp en färdigrillad kyckling och lägg brösten och låren i en form (utan skinnet). Strö över riven ost (parmesan + cheddar) och grattinera i ungen.
Koka spagetti tillsammans med några vilöksklyftor. Rör ned riven ost och lite grädde och rör runt så att vitlöksklyftorna krossas.

Disk: Ungsform, kastrull, rivjärn + det ni äter på/med

Köttgryta
Koka upp en stor kastrull med vatten. Lägg i:
Tärnat kött
Tärnade morötter
Tärnad potatis
Tärnad Kålrot
Skalade vitlöksklyfftor
Strimlad lök
fryst hackad spenat
Soja
Messmör
Grädde
Låt det hela koka i en halvtimme eller tills dess att allting känns klart (det gör inget om lite kokar sönder, det hjälper till att reda av allting).

Disk: Kastrull, skärbräda, kniv, slev

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag absolut göra denna maträtt som är billig & lättatt göra & det är pasta med pastasås..

Pastasåsen:
Du gör helt enkelt en vitsås, för att göra den så tar du ~3 matskedar smör & smälter den, sedan rör du i tillräkligt med mjöl så att smöret "klimpar ihop sig", sedan så tällsätter du en 3 dl mjölk & rör ihop detta. Efter det så sätter du kastrullen på spses & värmer upp det hela tills det blir lagom tjockt. Sedan så tillsätter du valfria saker i såsen, allt efter tycke & smak...
Till detta kan man ha ris eller pasta....
Mycket gott är det !! Tro mig !

/ Johan K, hobbykock...

Saxifrage

Hero
Tack, och ett tillägg:

Tusen tack för kreativa tips. Det slog mig att jag kanske borde ha lagt till mitt fjärde krav: "och hyfsat nyttigt". Recept baserade på enbart ost och smör får jag nog modda lite, alltså... men alla förslag har faktiskt varit geniala hittills.

Så, för den andra omgången: finns det fler recept, som kanske även inkluderar en och annan grönsak?

Ulfgeir

Swashbuckler
Nudelsoppa

Tag 1 paket snabbnudlar (3-minuters varianten). Personligen föredrar jag "Spicy".

Börja koka upp vatten för nudlarna (släng i nudlarna när vattnet kokar enligt isntruktion på paketet). Under tiden hacka ner 1 paprika, en halv gurka och 1 purjolök.

Lägg grönsakerna i en djup tallrik, och häll över nudelsoppan. Rör runt.

/Ulfgeir

hraufnir

Swordsman
#3 Använd både tomat, kött och paprika. Paprikan och köttet kan med fördel fräsas före (såvida du inte har färdigt kött som skall värmas, då kan det vänta lite)...

Glöm inte att slänga ner en buljongtärning i pastavattnet samtidigt som pastan. Alternativet Ris funkar lika bra, men nu skall buljongtärningen i så fort kastrullen hamnar på plattan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tack, och ett tillägg:

Cecarsallad
Romansallad (strimmlad)
Grillad Kyckling (I bitar)
Rostade brödkrutonger (rosta och tärna eller tärna och stek i smör/olja)
1 nypa Parmesanost (riven)
Cesar Dressing efter behag (Felix är helt okej, finns en lätt variant)

Grönsaker som är gott till en stekt/grillad köttbit
Ungsbakad tomat:
Dela tomaten på mitten, salta ordentligt och kör i ugnen på 200 grader tills tomaterna blivit mjuka.
Koka broccolli lite lätt, släng i varm panna tillsammans med olivolja, skivad vitlök och eventuelt flagad mandel.

God vinegrett
Blanda lika delar olivolja och balsamicocinäger, ta i ordentligt med vitpeppar och lite salt. Avsluta med en liten sked honung (Smaka av till önskad söttma erhålls). Droppa över vilken typ av sallad som helst.

pastasåser
Hacka lök
dela oliver i mindre bitar
fräs på i stekpanna och tillsätt krossade tommater, salt, peppar, honung, vitlök och andra kryddor efter smak. Låt koka ihop.
Ett alterntiv är att mosa i någon sardell, eller lite stekt bacon för extra smak.

Dela scharlottenlök och paprika stek i olja tills de är mjuka, strö sedan över lite farinsocker och lite extra olja.

Hur man steker kött
För mört nötkött (biff, oxfile (yeah right) och dylikt): Se till att pannan är riktigt het. Lägg i köttet och krydda det. Vänd när det fått fin färg, och sänk sedan värmen. Önskas blodigt kött: ät när andra sidan fått fin färg. Låt annars köttet steka vidare på SVAG värme tills dess att köttet känns fast.

För griskött (karekottletter etc...) görs bäst i ugn. Sätt ungen på 175 grader och låt stå inne i 1-1,5 timmar. Vänd ofta. Lämpligen marineras köttet innan i lite soja, olja + kryddor (vad som helst igentligen, men INGET SALT I MARRINADEN!).

Snabb risrätt
Släng ner lite kallt ris i en stekpanna och fräss på det tills dess att det blir lita varmt. Rör ner en klick majonas, kläck i ägg (Ett per person ungefär) och häll i lite ärtor. Mal svartpeppar över och salta lite.

hraufnir

Swordsman
Missade du inte oljan?*ot i otforumet*

Korv stroganoff
Stek falukorvsbitar + strimlad lök
Rör ner creame fraiche + ketchup + eventuellt vatten för spädning.
Salta och peppra och ät med pasta eller ris

Jag läste nämligen "Eventuellt vatten för spänning" och insåg att det inte kunde bli spännande om du inte först hade olja/fett i en stekpanna på hög värme och sen hällde på vatten =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Missade du inte oljan?*ot i otforumet*

Det är lugnt. Du har ju i creame fraichen och ketchupen först.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Använder du svorak? Schysst. [NT]

Två amerikanska didaktikprofessorer, Dvorak och Dealey, funderade på 1930-talet ut en alternativ teckenordning för tangentbord, baserat på vilka tecken som är vanligast i engelska språket. Dessa har sedan placerats ut bl.a. så att skrivningen blir effektiv och belastningen på fingrarna blir jämn.

Dvorak-tangentbordet med tecknen å, ä och ö kallas "Svorak".

Svorak är alltså konstruerat efter det engelska språket och det kan därför ifrågasättas om Svorak verkligen innebär någon förbättring för svenskspråkiga.

Dewil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Använder du svorak? Schysst. [NT]

Ah, tackar för förklaringen. Om nu bara Arvidos kunnde förklara vad som får honom att tro att jag har ett sådant =)