Nekromanti Snabb skiss

w176

Förlorad dotter
Tackar bägge två. Det var en kul bild. Att köpa färgade pennstift på akademibokangeln är värd sin vikt i guld för skissande.

solvebring

Superhero
Att köpa färgade pennstif
Åh tusan, visste inte att det fanns i siftformat. Ska jag lätt skaffa någon gång. Du får förövrigt mer än gärna kommentera min dvärg här föregående. Det är ju trots allt så sällan någon annan än typ du, jag och McFisk är aktiva i galleriet. :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Olikt färgpennor så är de inte ett helvete att sudda.

Och skissar man och med typ sen rosa, kan man lägga den svarta linearten ovanpå och trolla bort de rosa i photoshop.

solvebring

Superhero
Det är ju alldeles underbart. Jag vande mig nämligen vid att skissa med blått och rött när jag gick animation, så att man kunde skilja på olika lager, rörelser etc. plus att det är mycket cleanare än blyerts och dessutom försvinner när man lineartscannar. Detta var ju dock typ färgpennor, det du talar om låter ju hur mycket bättre som helst. Smidigt, att kunna sudda är helt klart ett stort plus. Man får lov att tacka så hjärtligt för tipset.

Sollyx_UBBT

Veteran
det där med färgade stiftpennor är en super bra sak. använder man ljusblå/ljusgrön så bläckar man över skissen scannar i svart och vitt så syns inte färgen^^

KamiFisk

Hero
Det måste jag prova någongång, dock är det digitalt som gäller för mig ett tag framöver. Sparar på papper =). Det är alldeles för tråkigt att rita på skrivarpapper och det är det enda jag har tillgång till just nu.

solvebring

Superhero
Sollyx said:
det där med färgade stiftpennor är en super bra sak. använder man ljusblå/ljusgrön så bläckar man över skissen scannar i svart och vitt så syns inte färgen^^
Indeed, precis det jag sade ovan fast med andra ord. :gremwink: Var möjligen, i vanlig ordning, otydlig. Nå, detta är just vanligen förekommande bland serietecknare och animatörer och högst användbart.

solvebring

Superhero
McFisk said:
Det måste jag prova någongång, dock är det digitalt som gäller för mig ett tag framöver. Sparar på papper =). Det är alldeles för tråkigt att rita på skrivarpapper och det är det enda jag har tillgång till just nu.
Jepp, dessutom tycker jag själv att det blir lättare att "se" skissen om man kör med färg. Och som jag sade ovan kan man redan då jobba i "lager" genom att t.ex. skissa kroppen med blått och lägga på kläder och props med en annan färg. Det blir lätt att dela upp arbetet och om man som jag inte äger ett ljusbord så är det riktigt trevligt sedan när det är dags att scanna. Se dock till, Sollyx sade, att det är ljusa, kalla färger, annars tar scannern även det det som svart och allt går åt skogen.

Jag har dock inte skissat med färg på länge eftersom jag ogillar vanliga färgpennor, med spetsar som tappar form och måste vässas och dylika. Helst använder jag mig nämligen av just stiftpennor, så tack vare w176s tips är dagen räddad. :gremlaugh:

Sollyx_UBBT

Veteran
jag använder nästan alltid de färgade stiften för att skissa om det e en bild jag inte är supernoga med tar jag blyerts och skissar, sen bläckar jag sen suddar jag sen scanna (drygt men sparar på de dyra stiften.)