Snabbguider för kunskapsområden

Zeedox

Hero
* Det mesta snacket om MC-klubbar är bara bullshit. Var trevlig mot dem och de är trevliga tillbaka. Även rivaliserande klubbar kommer överens, så länge ingen gör något dumt på fyllan. Använd bara inte deras logga, då blir de sura.
Detta överraskade mig! Så om man är en MC-åkare tappas lite rädslan för sådana som Hells Angels osv?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag ska snart spela ett äventyr som går ut på att dyka ned till ett ubåtsvrak, och smyga ombord på ett bärgningsfartyg. Jag har åkt på dyksemester en gång, och kryssning många gånger, men brukar annars akta mig för öppet vatten. Jag har ett gravt rollspelsskämsel från när jag en gång skulle beskriva ett piraktskepp och yttrade orden ”skota en rev”.

Så jag behöver tips så jag kan låtsas veta något om båtar, skepp, skeppare och vatten!
Bara att börja plugga! :gremeek:

Lanina

Oneironaut
En snabbguide till att låta som en fantasy-läkare/naturhäxa/örtagubbe. Framför allt skrivet för @Zeedox , som tydligen ska spelleda en grupp som vill driva ett apotek i Eon 5!

Eller, en guide till att prata om folkmedicin, alternativmedicin, örter mm och låta lite självsäker:

Naturliga substanser etc där det finns belägg, och ofta finns en modern version:
Älgört och sälg innehåller salicylsyra. Det är smärtstillande, men dåligt för magen (och giftigt i höga doser). Det är också antiinflammatoriskt. Acetylsalicylsyra (dvs, aspirin) har ersatt salicylsyra som smärtstillande. Men salicylsyra används fortfarande utvärtes, t ex mot acne och vårtor.

Malört har används mot malaria i kina sedan hundratals år, idag kallas det verksamma ämnet artemisinin. Förut användes även kinin från kinaträdet, men malariaparasiten utvecklade resistens.

Opiumvallmon har gett oss opiater, som odlats sedan antiken. Smärtstillande, lugnande. Orsakar också förstoppning och är beroendeframkallande.

Blodiglar används än idag för att få igång blodflödet och minska risken för blodproppar efter vissa typer av kirurgi.

Johannesört mot nedstämdhet och sömnproblem, men kan också påverka väldigt många andra mediciners verkan. Jag har googlat en hel del, och osäker på om den ska ligga i denna kategori eller kategorin under?

Och jag antar att alla numera känner till sambandet mellan vitamin C och skörbjugg, och att brittiska flottan använde limefrukter för att motverka skörbjugg bland sjömän.

Fingerborgsblommans gift digoxin används (i små doser!) mot vissa hjärtproblem.

Traditionellt använt, har forskats på, men evidensen är skakig eller saknas, eller har andra problem (t ex giftighet):
(fortfarande bra i rollspel, och spelare kommer nog nicka och tycka "det här låter vettigt").
Tranbär mot urinvägsinfektion
Ingefära mot illamående
Vitlök mot förkylning
Te på hallonblad för lättare förlossning
Aloe vera för att behandla brännskadad hud
Renfana mot parasiter
Tussilago mot slemhosta

Märkliga medicinska teorier från förr:
Humoralpatologin
- enligt denna har människan fyra huvudsakliga kroppsvätskor, som är varma/kalla och torra/fuktiga: gul galla (varm och torr), svart galla (kall och torr), slem (kallt och fuktigt), blod (varmt och fuktigt)... Om balansen mellan dessa rubbas, orsakas sjukdom. T ex, åderlåtning kunde användas om patienten hade för mycket blod. Om patienten hade mycket slem, kunde man motverka det genom att hålla hen varm och torr. Besläktat med konceptet med de fyra elementen. Balansen mellan vätskorna (humörerna) antogs också påverka en persons temperament.
Ayurveda - ungefär som en indisk motsvarighet till humoralpatologin. Utgår från fem element, och tre kroppstyper (vata, kapha, pitta). Baserat på vilken kroppstyp du har ska du äta på olika sätt för att vara i rätt balans mellan elementen och hålla dig frisk.
Signallära - enligt denna så skulle Gud varit snäll nog att formge växterna runt oss så att vi skulle förstå vilken medicinsk verkan de har. Ögontröstens blommor ser ut som ögon, lungörtens blad som lungor, blåsippans blad som lever... Alltså måste de vara bra mot ögonsjukdomar, lungsjukdomar, leversjukdomar! Det här är nog en av mina favoriter, för få icke-botaniker brukar känna till det.
Homeopati - Utgår från principerna "lika botar lika" och "vattnet minns vad som varit i det, därför blir effekten starkare om man späder det". Så, t ex: om du blir stucken av ett bi, ger giftet from gadden effekterna att det svider, blir rött och svullet. Med homeopatisk logik så blir då samma gift utspätt hundratals, kanske tusentals gånger, ett effektivt medel mot sveda och svullnad.

Mitt tips däremot, till den som ska spelleda något i en fantasysetting och vill ha med medicinska växter: hitta på grejer! Hitta på en växt genom att ta ett förled (t ex en miljö, färg, djur, kroppsdel...) + ett efterled från någon redan befintlig växt (-rot, -sippa, -ros, -gräs, -ört mm). Googla lite snabbt för att se att det inte redan existerar. Varsågod och hitta sedan på effekter för din brunsippa, knäros eller hyggelrot! Ha gärna både en positiv effekt (t ex smärtlindrande) och en negativ biverkan (orsakar illamående) för lite realism. Ibland kanske den negativa effekten kommer sig av att överdosera den positiva effekten (lindrar diarré -> leder till förstoppning?).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Och jag antar att alla numera känner till sambandet mellan vitamin C och skörbjugg, och att brittiska flottan använde limefrukter för att motverka skörbjugg bland sjömän.
Två roliga saker med detta:
(1) Att brittiska flottan använde lime berodde på att de mest bekanta europeiska citrusfrukterna – apelsiner och citroner – framför allt producerades av deras rivaler, spanjorerna. Lime odlades däremot i deras karibiska kolonier, så det hade man bättre tillgång till.
(2) Tyska sjöfarare använde istället surkål. En vän diskuterade någon gång skörbjugg med sin tyska hustru, varvid de visade sig ha helt olika bild av vad som var den ursprungliga skörbjuggshämmande nyttigheten – citrusfrukter eller surkål. De beslöt båda att kolla wikipedia, men blev inte mycket klokare av det, för den engelska artikeln menade att det var citrus, den tyska att det var surkål. I våra trakter har såklart den viktigaste frukten för att undvika skörbjugg under vintern varit lingon, så man skulle nog kunna ha med sådana ombord också.

Organ

Out of time, out of mind
Rollspel

• Det första, största och mest kända rollspelet är Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons är för sådana utanför hobbyn närmast synonymt med rollspel.
  • Dungeons & Dragons nuvarande ägare, Wizards of the Coast, är ett jättestort företag som inga rollspelare gillar, inte ens de som gillar Dungeons & Dragons. Den största anledningen till detta ogillande är att ägarna försöker driva företaget som just ett företag.
  • Det ovan om Dungeons & Dragons ryktbarhet utanför hobbyn gäller inte i Sverige där istället Drakar och Demoner har den positionen. "Jaså, du är en sån där drakar och demonare?" är en vanlig reaktion från den oinitierade omvärlden.
  • Den genomsnittlige rollspelaren är oftast en man. Påfallande ofta har han skägg och hatt och t-shirtar med nördtryck. Han tror att det får honom att se cool och mystisk ut. Han anser att han är en helt unik individ och visar det genom att klä sig som precis alla andra inom hobbyn.
  • De flesta rollspel använder tärningar, gärna sådana med, för icke-rollspelare, ett ovanligt antal sidor. Dessa benämns antingen med ett T, alternativt ett D, följt av den aktuella tärningens antal sidor. Det som avgör om man säger T eller D när man pratar tärningar beror på ifall det första spelet man spelade var på engelska eller svenska.
  • Rollspelare ser sig som tillhörandes samma community som till exempel brädspelare, sällskapsspelare och datorspelare. Men man ser sig dock som lite bättre än alla andra.
  • Det finns ett stort antal subgenrer, eller inriktningar inom rollspel. Vanligen ser man ner på alla andra inriktningar än den man själv tillhör. Väldigt många tillhör dock flera inriktningar. Detta leder till ett utbrett självhat.
  • Rollspelare är ALLTID elakare online än utanför nätet.
  • Rollspelare träffas ofta på något som kallas spelkonvent. Det är när de stänger in sig på en gymnasieskola under en helg där de spelar rollspel, underhåller gamla fejder och försöker bota sina kaffeorsakade magsår med mer kaffe. Detta kaffe dricks alltid ur en konventsmugg. Rollspelare tror att den som äger flest konventsmuggar när de dör vinner.
  • Rollspelare har inte alvöron på sig eller springer runt i skogen. De som gör det kallas lajvare och att blanda ihop dessa med rollspelare är det värsta en utomstående kan göra.