Nekromanti Snabbmat delux..

Nightowl

Champion
Re: Jag har testat fiskpinnar i brödrosten!

De måste rostas på svag värme och poppas ned en andra gång, eftersom de kommer att poppa upp för tidigt.

(Och som svar på Dimfrosts fråga: Stekpannor behöver såväl diskas som bevakas.)

Erik

Saxifrage

Hero
Pasta...

Koka pasta. Tjoffa ner en burk pesto. Hacka ner stora chunks av mozarella. Sen kommer tricket: rör runt så att mozarellan blir lite mjuk, men INTE så att den smälter och trådar. Kräver lite fingertoppskänsla, men det är inte svårt. Klart!

Ätes med fördel direkt ur kastrullen. Köp en sån där färdig vitlöksbaguette till på Hemköp och värm den ovanpå brödrosten.

Gardener

Champion
Re: Jag har testat fiskpinnar i brödrosten!

Du hör ju själv, tar hela sex minuter OCH kräver diskning. Helt ohållbart. Samma med potatismos, kräver vispning OCH diskning av visp, det går ju faktiskt inte.

The_Gorger

Hero
Couscous ftw!

Couscous är snabbare än pasta, mos, ris och allt.

Annars är mitt råd för riktig käramad (som vi bohuslänningar säger) att alltid ha några burkar bönor hemma. Knäck en sådan med något till, om man orkar. En riktigt man klämmer en burk bönor utan något till. Uppfyller dessutom de Risingska kraven på: Ingen tillagning, ingen disk, plus att man känner sig som en riktig man!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Couscous ftw!

Annars är mitt råd för riktig käramad (som vi bohuslänningar säger) att alltid ha några burkar bönor hemma. Knäck en sådan med något till, om man orkar.
Agreed, bönor är kanon. Vita bönor med stekt korv är en fantastisk måltid. Korv är suveränt över huvud taget. Några stekta i bröd med ketchup och stark senap räddar vilken kväll som helst. Festligt och gott i vardagen!

G

Guest

Guest
a:
steg ett: ta en sirapsflaska
steg två: drick så mycket du klarar

b:
steg ett: släng in något i mikron
steg två: när det börjar bli fuktigt på ytan släng på havregryn eller vetemjöl och släng tillbaka det i mikron
steg tre: ät

/Zorbeltuss som kanske borde nämna att om han blir hungrig och måste ha något direkt så är medvetande begränsat till 5 min som även måste ätas på och smältas mat.

G

Guest

Guest
En skön pasta!

Ok, håll i hatten...

Skaffa dig följande:

Olivolja
Championer [eller vilken svamp som helst du gillar]
Gul lök
Vitlök
Burk med Cream fraich
Ärtor [Frysta]
Fullkornspasta [Vilken du vill]

Kryddor: Salt, peppar [valfri], Svampbuljongtärning, torkad basilika, fast gärna färsk om du har...

1. Börja koka pasta
2. Hacka svampen, inte för små bitar. Hacka löken och dunka sönder vitlöken med en sko eller kockkniven.
3. Hetta upp olja i djup stekpanna eller liknande.
4. Fräs på lökarna.
5. Dunka i Svamparna..
6. När svampen fått färg och ser bra ut häller du på cream fraichen i lagom mängd, låt det puttra på... På med kryddor och smula ner buljongen, försiktigt med saltet...
7. I med Ärtor.
8. När allt blivit varmt och såsen puttrar på är det dags att äta under förutsättning att pastan är klart...
9. Servera med ett nice bröd, Cola Light eller Pepsi Max, har du dam eller herrbesök kan du slå upp ett bra vin.. Då blir det kanske åka av sen... :gremlaugh:

Är du lite skicklig i köket fluxar du denna maträtt på den tiden pastan ska koka, längre tid än så ska det inte ta!

G

Guest

Guest
Snabbkaffe á la Lexx

Ta en sked snabbkaffe, häll kaffet i munnen. Dra på kökskranen på varmaste i ca 30 sekunder. Fyll munnen med vatten. Rör om med tunga och käkmuskler... Svälj! Klart!

Om du vill ha socker så för du in sockret i munnen med kaffet, likaså om du gillar mjölk i ditt kaffe...

TIPS!

1. Om du gillar typ Latte så tar du rejält med mjölk i munnen med kaffet, rör om REJÄLT med tungen så det blir lite skumigt... I med vatten... Svälj! Klart!

2. Gillar du Espresso så tar du 2 skedar snabbkaffe i munnen...

Man Mountainman

Storsvagåret
Baguette med olivolja

1. Dela en kort baguette på längden
2. Lägg ost på ena sidan
3. Lägg in i ugnen tills osten smält och brödet blivit knaprigt
4. Häll rikligt med olivolja på den icke-ostiga sidan
5. Salta ordentligt. Jag menar alltså rent groteska mängder salt här
6. Passar med kaffe

Vitulv

Den sockerfria ketchupen...

...är visserligen ingen maträtt i sig själv, men intressant i debatten. Jag har provat den, och den smakar precis som annan ketchup. Så gillar ni Felix kan ni lika gärna äta den utan socker.

För övrigt så rekommenderar jag Fun Light för er saftdrickare. Riktigt schysst, sockerfri saft som smakar gott.

- Vitulv

Krille

Super Moderator
Du behöver: wokmix bladspenat och vitlök, valfri wokblandning, kycklingytterfiléer, paprikapulver, vitlök, olja, två pannor.

1: Hetta upp olja i båda pannorna.
2: Stek kycklingytterfiléerna i den ena och wokmixarna i den andra. Krydda filéerna med paprika och vitlök.
3: När kycklingen är genomstekt, servera.

Fördelen med denna är att man kan ha samtliga ingredienser (utom oljan) i frysen i princip hur länge som helst. Kycklingytterfiléerna är dessutom så små och smala att de kan stekas i panna från djupfryst på tio minuter. Även denna rätt är något som man kan bjuda på utan att skämmas.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Den sockerfria ketchupen...

Vad används istället för socker? (Frågan gäller både ketchupen och Fun Light.)

/Anders

Vitulv

Re: Den sockerfria ketchupen...

Jag vet inte vad de har i ketchupen, men Fun Light är full av smarrigt aspartan.

- Vitulv

Hjalle

Swashbuckler
Risrest

Något annat du kan slänga ihop om du har lite ris över, är följande mycket lyxiga, mycket mättande och otroligt goda klassiker:
Du börjar med att skiva en rejäl mängd fläskfilé, ungefär så mycket som får plats i en stekpanna. Stek några minuter på varje sida, och när detta är klart lägger du det i en skål med lock över, så att värmen hålls.
Därefter skivar du snabbt ner ett par bananer och häller i en påse cashewnötter, och steker med stor entusiasm och mycket kringgeggande med stekpannan. Detta i ett par minuter. Därefter pudrar du på önskad mängd curry, och häller sedan över grädde och/eller creme fraiche, så att det blir en gul sås utav det. Är den inte tillräckligt gul, på med mer curry. Om du inte ser nån banan, skiva ner en extra. När sörjan i pannan börjat koka, vilket brukar ta mindre än en minut, häller du i fläskfilén och geggar ned den helt. Därefter sätter du lock på och låter puttra i ett par minuter.

Ingredienserna kan vara dyra, men det är potential till en matlåda, och skulle du käka upp allt kan jag garantera att du är riktigt mätt, och riktigt nöjd. Veeldi, veeeldi gwott jyååh. Tar dessutom på sin höjd tio minuter, om du redan har ris. Mums!

-Hjalle, beprövad favorit.

Gardener

Champion
En schysst variant är att steka strimlat fläskkött och sen blanda ner en burk Creme Bonjour och äta med färsk pasta. Tar inte många minuter att göra och blir väldigt gott, men kostar en del. Sen bör man ju inte glömma sallad till, där min favorit är tomatsallad (skivade tomater med hackad rödlök med lite olivolja, vinäger och salladskrydda).

Sodivra

Champion
Den här tråden: The Cookbook - The pdf

Den här tråden såväl som den förra är verkligen skitbra. Men jag orkar aldrig dra fram datorn och söka upp någon av dom när det är dags att laga mat. Någon borde göra en kokbok.

Eftersom "någon" aldrig får något gjort så får väl jag göra det.

Jag sammanställer en pdf med alla recept från alla trådarna där kocken:

1) Ger sitt samtycke
2) Skickar en piffig bild på sig själv lagandes maträtten eller posande med den.

Gardener

Champion
Re: Den här tråden: The Cookbook - The pdf

Kul idé med en Rollspel.nu Kokbok, skulle nog bli min favorit efter Kokbok för enastående (som jag för övrigt måste få tag på). Det jag skrivit får du gärna använda, men jag lär inte orka fota mig, har inte ens nån kamera. Vill du ha nåt sånt får du komma över och fota själv. =]

Gardener

Champion
Pyttipannavarianter

Köpt fryst pyttipanna är enkelt men som sagt tråkigt men varianten med en burk krossade tomater har jag inte provat, det ska jag nog ge mig på nån gång. Själv brukar jag variera det genom att blanda ner lite olika saker, som majs eller wokmix-grönsaker, eller om jag vill vara riktigt onyttig jordnötter och majs, som är en grym blandning. Det går också bra att blanda ner en burk smaksatt creme fraiche, eller smaksätta den själv.