TomasFriaLigan
Ligist
Gillar!Modfälld på engelska skulle kunna vara disheartened vilket också låter fint.
Gillar!Modfälld på engelska skulle kunna vara disheartened vilket också låter fint.
Nej ”gillar” passar inte alls. Det måste ju vara en uppenbar nackdel!Gillar!
Lite för långt för att rymmas på rollformuläret i det nuvarande utförandet tyvärr.Modfälld på engelska skulle kunna vara disheartened vilket också låter fint.
Crestfallen är också fint, kanske också för långt?Lite för långt för att rymmas på rollformuläret i det nuvarande utförandet tyvärr.
Vi löser det.Crestfallen är också fint, kanske också för långt?
Eländig är riktigt bra. Fast det kanske är för ospecifikt för att rollspela?Eländig gillar jag också på Svenska.
Ja det rätt brett. Det kanske blir lättare iom att det är kopplat till karisma, då kan det tolkas som en känsla av hopplöshet? Några synonymer är olycklig, arm, ynklig, bedrövlig, usel, erbarmlig, värdelös, jämmerlig, miserabel, urusel, osv.Eländig är riktigt bra. Fast det kanske är för ospecifikt för att rollspela?
Jag tycker det här. Har tänkt i exakt samma banor.Egentligen hade det ju räckt att man kryssade sin grundegenskap sedan kan man rollspela det hur man vill. Finns ju egentligen ingen anledning att koppla till ett specifikt tillstånd.
Är det inte ganska exakt så i MYZ? Dvs. du pressar ex Styrka vid en attack men kan då ta Styrke-skada. Eller kommer jag ihåg fel?Jag tror det vore en dålig idé då det sannolikt skulle leda till ett radikalt minskat antal pressade slag då det oftast skulle drabba ens viktigaste grundegenskap. Vilken krigare skulle t ex pressa ett attackslag om det skulle innebära att hen under resten av striden skulle anfalla med nackdel?
Ja, och man bör kanske ibland ta ifrån spelaren ansvaret att föröka förklara exakt varför eller hur? Det kan man hyfsat enkelt komma på efteråt. I stunden räcker det med "Ok, om du pressar måste du kryssa...SMI!" Eller vill man göra det lite mindre godtyckligt och med lite slump kan man ju bara rulla 1T6 och se vilket GE som ska kryssas. Sedan kan man ju enkelt hitta på om man blir nedslagen, sträcker ljumsken eller vad det nu kan bara.Jag tycker det här. Har tänkt i exakt samma banor.
Lite oavsett vilken beskrivande term man sätter per GE så kommer det tveklöst uppstå tillfällen då de skaver eller inte passar in särskilt väl.
En enkel checkbox, förslag per GE om vad som kan orsaka eländet och så är det klart.
Eller så är det folkbildande? Hur många av oss har inte kunnat briljera med glosan ambitexter!?!Jag ser direkt ett problem med att använda sig av vissa ord.
Spelet skall vara inriktat mot nybörjare och kännas lättillgängligt som jag förstår det eller ?
Hur många 12/13 åringar av idag tror ni vet vad tvehågsen , vankelmodig och modstulen och håglös innebär?
Att använda sig att av försvårade ord för något som kan uttryckas enklare låter bara pretentiöst och blir alienerande .
+1 på detta. Jag tror många av oss lärt oss mycket av DoD, speciellt det Blixt gjorde.Eller så är det folkbildande? Hur många av oss har inte kunnat briljera med glosan ambitexter!?!
Så kan det naturligtvis vara .Eller så är det folkbildande? Hur många av oss har inte kunnat briljera med glosan ambitexter!?!