Jag flyttade hit:
Nu har jag läst, nu är jag inte så pepp igen...
Problemet med ABS har man "löst" genom att sänka ABS och höja vapenskadorna (och eventuellt skadebonus).
Vapenskadorna är nästan fördubblade, och ABS är sänkt 1-2. Man behöver bara försöka parera om motståndaren träffar, så de hjälper ju en aning om man slåss mot fler motståndare.
Man kan ducka med Rörlighet. Vad jag förstår är det helt jämförbart med att parera, fast med fördelen att inget vapen och ingen sköld tappar brytvärde. Monster kan ofta bara duckas, inte pareras, står det. Nackdelen med ducka är att man får nackdel med tung rustning. Sköld verkar bara ha fördelen att den kan ta skada istället för ett vapen.
Två kompetenta kämpar (15-16 FV) kommer alltså bli: blanda initiativleken, dra initiativkort, anfall (lyckas), parad (lyckas), repetera.
Den som "är sist" har fördelen av att få parera.
Motståndsslag kan slås som Pendragon-slag, fast lägst-lyckad vinner (istället för högst-lyckad), men det är inget som används i strid.
(ungefär som strid inte är "motstånd" - varför kör man inte ping-pong-dueller i övertala också?).
Lämpligt nog har testrollpersonerna hög FYS (11,15,16,13,17), och alltså högt KP.
Det kan ju finnas något i det finstilta (specialförmågor, vapenegenskaper) som jag missar, men jag har svårt att tro att det kommer göra så stor skillnad.
Jag kanske inte har någon rätt att vara/bli besviken - men jag är förvånad.
...och jag kan som vanligt ha fel - jag hoppas faktiskt att jag har det...
Just nu känner jag för att ge upp Drakar och Demoner för alltid.