DoD Snabbstartsreglerna

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag flyttade hit:

Nu har jag läst, nu är jag inte så pepp igen...

Problemet med ABS har man "löst" genom att sänka ABS och höja vapenskadorna (och eventuellt skadebonus).
Vapenskadorna är nästan fördubblade, och ABS är sänkt 1-2. Man behöver bara försöka parera om motståndaren träffar, så de hjälper ju en aning om man slåss mot fler motståndare.

Man kan ducka med Rörlighet. Vad jag förstår är det helt jämförbart med att parera, fast med fördelen att inget vapen och ingen sköld tappar brytvärde. Monster kan ofta bara duckas, inte pareras, står det. Nackdelen med ducka är att man får nackdel med tung rustning. Sköld verkar bara ha fördelen att den kan ta skada istället för ett vapen.

Två kompetenta kämpar (15-16 FV) kommer alltså bli: blanda initiativleken, dra initiativkort, anfall (lyckas), parad (lyckas), repetera.
Den som "är sist" har fördelen av att få parera.

Motståndsslag kan slås som Pendragon-slag, fast lägst-lyckad vinner (istället för högst-lyckad), men det är inget som används i strid.
(ungefär som strid inte är "motstånd" - varför kör man inte ping-pong-dueller i övertala också?).

Lämpligt nog har testrollpersonerna hög FYS (11,15,16,13,17), och alltså högt KP.

Det kan ju finnas något i det finstilta (specialförmågor, vapenegenskaper) som jag missar, men jag har svårt att tro att det kommer göra så stor skillnad.

Jag kanske inte har någon rätt att vara/bli besviken - men jag är förvånad.

...och jag kan som vanligt ha fel - jag hoppas faktiskt att jag har det...

Just nu känner jag för att ge upp Drakar och Demoner för alltid.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
..
Man kan ducka med Rörlighet. Vad jag förstår är det helt jämförbart med att parera, fast med fördelen att inget vapen och ingen sköld tappar brytvärde. Monster kan ofta bara duckas, inte pareras, står det. Nackdelen med ducka är att man får nackdel med tung rustning. Sköld verkar bara ha fördelen att den kan ta skada istället för ett vapen.
..
Jag förstår faktiskt inte hur de tänkt där :unsure:
Som skrivet så finns det alltså ingen nackdel med att ducka mot att parera.

Efter att ha läst igenom snabbstarten några gånger så faller det på flera punkter mot DoD2016, det hade jag inte väntat mig.
Som sagt, hoppas på bra äventyr, men rätt besviken på det jag sett av reglerna.
Och ja, jag vet att det finns många som älskar MYZ och D&D, men var det nödvändigt att sätta Drakar och Demoner på den produkten?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Som skrivet så finns det alltså ingen nackdel med att ducka mot att parera.
Det skulle vara att ducka (Rörlighet) är en egen färdighet, så en krigare med svärd (och sköld), behöver bara färdigheten svärd... men en jägare med spjut och "ducka" behöver två färdigheter... det känns ju ... inte helt logiskt det heller.

...man har "löst" problemet med långa ping-pong-strider genom att göra det extremt dödligt... man får skicka fram något självmordsbenäget fyllo i närstrid, och sedan står hela gruppen av rollpersoner och skjuter avståndsvapen.

...med lägre ABS och högre skada blir det ännu viktigare att vara i numerärt överläge...
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
238
Location
Mariestad
Skillnader mellan parera och ducka: Om man duckar så blir man liggande och kan inte resa sig förrän sin nästa tur. Om man parerar så kan man, via drakslag, göra ett motslag som inte kan duckas eller pareras. Parera gör man med sin vapenfärdighet, ducka är en egen färdighet. Tror jag inte har missat något.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
270
Härligt att äntligen få feast ones eyes på detta! Supersnyggt!!

Gillar det mesta jag läser, och känner att jag kanske kan överleva med resten :)

Färdighetslistan känns dock lite lustig - väldig vikt på vapenfärdigheter. Kanske det är en bra balans i spel, men mitt estetiska öga har svårt :) Väldigt annan fördelning än i Svärdets sång också. Tänker att sättet att spela knappast är tänkt att vara väldigt olika mellan de två spelen. Vad man gör liksom. Kunde vara intressant att veta hur designtänket är.

Sen undrar jag med ordet Lortig. Jag är ganska obekant med det ordet - i mitt huvud är det barn som använder det. Eventuellt vuxna också, men då om barn. Men jag vet faktiskt inte. Typ: ”Men lilla gubben, du är ju alldeles lortig”.
Hur är det - hur används det?
Kan man säga ”Du hugger huvudet av trollet. Svart blod och inälvor sprutar över dig - du blir riktigt lortig”?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Fast om motståndaren - som vann initiativet - missar så får man anfalla. Och då får initiativ-vinnaren inte parara för hon har ingen sköld handling kvar.
Om du låter bli att parera och hoppas att motståndaren missar, javisst då blir det så.
En sådan fajt är som ett chicken race, alltså. Eller roshambo (Cartman version). :p
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Om du låter bli att parera och hoppas att motståndaren missar, javisst då blir det så.
En sådan fajt är som ett chicken race, alltså. Eller roshambo (Cartman version). :p
Jag uppfattade att man bara behöver välja att parera - som en reaction - om anfallaren lyckas.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Skillnader mellan parera och ducka: Om man duckar så blir man liggande och kan inte resa sig förrän sin nästa tur.
Känns som en kalle-anka-grej. Vem fan duckar/undviker genom att bli liggande?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,273
Location
Göteborg
Jag uppfattade att man bara behöver välja att parera - som en reaction - om anfallaren lyckas.
Hmmm, du har rätt. Ordet "innan" förblindade mig, men det gällde visst skadeslaget och inte träffslaget-
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
181
Sen undrar jag med ordet Lortig.
Det besvaras i en annan tråd.

 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Hmmm, du har rätt. Ordet "innan" förblindade mig, men det gällde visst skadeslaget och inte träffslaget-
Svårt att läsa regler som man nästan redan kan.

Mitt problem med DoD är att det intr hjälper att vara skicklig. Mot 3 svartalfer med vapen som gör 2T6 eller 2T8 i skada är vem som helst rökt.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,583
Monster träffar automatiskt, det går oftast att ducka men då hamnar man på marken. Vissa monster får göra två eller fler attacker per runda. Känns som att det kommer att bli extremt många one punch kills om inte SL slår väldigt låga skadeslag.

Nu är det visserligen tre decennier sedan jag senast spelade DoD, men jag minns inte att det var så fruktansvärt dödligt.
 
Top