Men allvarligt skojat, är det någon (till exempel på Fria Ligan) som är intresserad av det jag hittat?När man hittar skrivfel i snabbstartreglerna, är det någon som vill veta det?
Människa, Alv, Dvärg, Anka, Halvling och Vargfolk.Avslöjar snabbstartsreglerna vilka spelbara folkslag som kommer finnas med?
Jag antar det är okay att glänta på speltestprocessen lite, då under en period hade rustningar just tärningsslag. Typ ABS 1t6. Detta slöade ned flytet och tempot mycket och gjorde väldigt lite för förhöja spelglädjen. Personligen tycker jag att nuvarande lösning är mycket bättre.Det fanns ju för all del andra problem och lösningar med. Fasta rustningsvärdet är ett sådant, och det har vi ju kvar. Personligen tycker jag egentligen bara att man behöver konvertera ABS till en tärningskod samt addera rustningsbrytande tilläggsregler (för vissa vapen).
Nu tänker jag gnälla över låga ABS i 40 år istället!
Så här skriver de i Kickstartern;Men allvarligt skojat, är det någon (till exempel på Fria Ligan) som är intresserad av det jag hittat?
Det finns en tråd på deras forum där man kan rapportera sånt.Men allvarligt skojat, är det någon (till exempel på Fria Ligan) som är intresserad av det jag hittat?
Ja, jag är såklart fullt medveten om att spelet är ordentligt speltestat av kompetent folk. Det här handlar mer om preferenser. I min bok är en tung plåtrustning som skyddar som en tung plåtrustning något som förhöjer min spelupplevelse. Samtidigt är det ju en poäng med att 1T8 tycks vara den lägsta vapenskadan och 6 högsta ABS. Redan där har man ju löst ett grundproblem från DoD (där dolk gjorde 1T4 i skada och plåt skyddade 8).Jag antar det är okay att glänta på speltestprocessen lite, då under en period hade rustningar just tärningsslag. Typ ABS 1t6. Detta slöade ned flytet och tempot mycket och gjorde väldigt lite för förhöja spelglädjen. Personligen tycker jag att nuvarande lösning är mycket bättre.
Jag gillar tärningsslag för rustningar. Har aldrig upplevt det som en bromskloss. Den som blir anfallen slår bara för sin rustning samtidigt som anfallaren slår för skada. Att rustning är opålitligt tillför också ett spänningsmoment. Men designmål och smak kan såklart variera.... under en period hade rustningar just tärningsslag. Typ ABS 1t6. Detta slöade ned flytet och tempot mycket och gjorde väldigt lite för förhöja spelglädjen.
Vi gillar det i teorin också. Och som Marco skrev var det originalspåret. I speltest visade det sig dock inte vara helt lyckat och modellen vi valde gjorde striderna betydligt mer spännande och rappa.Jag gillar tärningsslag för rustningar. Har aldrig upplevt det som en bromskloss. Den som blir anfallen slår bara för sin rustning samtidigt som anfallaren slår för skada. Att rustning är opålitligt tillför också ett spänningsmoment. Men designmål och smak kan såklart variera.
Egentligen skulle man kunna ersätta tärningsslaget för "parering" med ett försvarsslag, som skulle kunna vara två tärningar, en för rörlighet/defensivt värde, och en för ren rustning.Jag gillar tärningsslag för rustningar. Har aldrig upplevt det som en bromskloss. Den som blir anfallen slår bara för sin rustning samtidigt som anfallaren slår för skada. Att rustning är opålitligt tillför också ett spänningsmoment. Men designmål och smak kan såklart variera.
Vi har ju det i både Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar. Där funkar det utmärkt. Men jag förstår att det inte är universallösning.Vi gillar det i teorin också. Och som Marco skrev var det originalspåret. I speltest visade det sig dock inte vara helt lyckat och modellen vi valde gjorde striderna betydligt mer spännande och rappa.
Japp, det står ju på Kickstartersidan hur man rapporterar feedback, med länk till vårt forum. Enklast att samla allt på ett ställe.Men allvarligt skojat, är det någon (till exempel på Fria Ligan) som är intresserad av det jag hittat?
Det har kanske nämnts förr men båda mekanikerna figurerar i Symbaroum, som ju kom ut 2014 det med. Sen kan ju det så klart influerats av utvecklingen av 5E 2012-2014.Överlappen med 5e (bortsett från de uppenbara överlapp som beror på det gemensamma ursprunget: fantasy, raser, grundegenskaper osv) är väl, typ, 1) advantage/disadvantage (något som vid det här laget är mer eller mindre designmässigt allmängods) och 2) dödsslag.
Åtminstone dödsslag figurerar väl redan i D&D, 4E?Det har kanske nämnts förr men båda mekanikerna figurerar i Symbaroum, som ju kom ut 2014 det med. Sen kan ju det så klart influerats av utvecklingen av 5E 2012-2014.
Till och med gamla Star Wars d6 och där kunde det bli dramatiskt.Åtminstone dödsslag figurerar väl redan i D&D, 4E?
Japp. Och Advantage fanns där också (fast inte med det namnet).Åtminstone dödsslag figurerar väl redan i D&D, 4E?
Om det var ett problem eller en feature går ju att diskutera. Om man tittar på hur en helrustning fungerade i verkligheten så var ju bäraren näst intill immun mot de flesta vapen.Ja, jag är såklart fullt medveten om att spelet är ordentligt speltestat av kompetent folk. Det här handlar mer om preferenser. I min bok är en tung plåtrustning som skyddar som en tung plåtrustning något som förhöjer min spelupplevelse. Samtidigt är det ju en poäng med att 1T8 tycks vara den lägsta vapenskadan och 6 högsta ABS. Redan där har man ju löst ett grundproblem från DoD (där dolk gjorde 1T4 i skada och plåt skyddade 8).
Ja. Min poäng var alltså att DoD inte hade regler för detta, så därför behövs det lite "specialregler" om man vill uppnå det, eller åtminstone riktlinjer.En dolk kunde inte tränga igenom en plåtrustning, om man inte träffade någon av de få öppningar som trots allt fanns i rustningen (armhålan, ögonen,..) men att göra det var närapå omöjligt så länge försvaren var rörlig och kunde försvara sig. Så ville man använda dolk mot helrustning så fick man se till att brotta ner motståndaren på marken först där man kan hålla honom stilla medan man placerar dolkstöten.