DoD Snabbstartsreglerna

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Det är det andra alternativet, men då uppstår en konstighet med regeln, eftersom det i det läget inte framgår om och i så fall vad det kostar att öppna en dörr utan att passera igenom den. Vilket man kan vilja göra för att hjälpa andra RP att fly, exempelvis. (Om vi nu antar att man öppnar dörren innan man passerar igenom dörrhålet och inte passerar igenom den fysiska dörren.)
Lika viktigt: Hur mycket kostar det att stänga en dörr? Kan du t.ex. använda halva förflyttningen till att öppna den, ställa dig på andra sidan och sedan stänga den? Eller har du kanske använt ett steg för mycket eftersom du klev över tröskeln innan du stängde?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jupp :D

Ett modernt, anpassat för den digitala eran. Tydlighet och läsbarhet.
Ett med serietidningsstuk, Tjabom! Pang! Poff!
Jag vet inte riktigt om jag skulle beskriva Verdana som så "modernt" numera… Det var väl mest ett av de minst dåliga alternativen man kunde använda när skärmar hade för dålig upplösning för att fixa seriftypsnitt ordentligt, och de enda man hade att välja på var web safe fonts eftersom webfonts-teknologin inte var uppfunnen än? =)

Also: Comic Sans har oförtjänt dåligt rykte. Det fungerar tydligen bra för dyslektiker, och kan därmed innebära att man tillgängliggör texten. =)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Är det någon som tror att dörröppnandet kommer att bli ett problem i spel,
Jag skrev tidigare att reglerna kändes som om de var skrivna och sedan blev det tillägg när de speltestat. Detta är ett klart exempel på det.

Istället för att vara så enormt specifik hade man kunnat göra en generell regel av det, typ hinder längsmed vägen.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Jag skrev tidigare att reglerna kändes som om de var skrivna och sedan blev det tillägg när de speltestat. Detta är ett klart exempel på det.

Istället för att vara så enormt specifik hade man kunnat göra en generell regel av det, typ hinder längsmed vägen.
Ja, jag hade sannolikt inte saknat en regel för att hantera dörrar i strid om den inte hade varit med. Men nu finns den och då vill jag veta hur den funkar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Igår spelade jag tillsammans med Sweden Rolls på Alphaspels jubileumsevent. Allt flöt på bra, det var enkelt att förstå reglerna även under spel, det var inte för mycket att komma ihåg. Det som "glömdes bort" flest gånger var "pressa och få ett tillstånd", det kändes först inte helt DoD-naturligt att pressa men det funkade bra.

Sarkath Hans Gravvalv spelade vi, Andreas Lundström som SL. Min riddaranka dräpte ett troll med hjälp av tjuvdvärgen, och sedan stod ankan som en mur mot ett gäng svartalfer varvid en nackades per runda. Aktiverade min förmåga "beskyddare" för att skydda tjuven en gång, och det funkade bra.

Mycket kort spelomgång, så vi hann inte utforska reglerna i någon större utsträckning, men det kändes som att allt funkade bra och kändes DoD.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag tror vi alla är väldigt nyfikna på hur det gick med dörrarna?
Bronsdörrarna in i gravvalvet var praktiskt nog redan öppna. Sedan kunde vi stänga en dörr och smyga förbi skeletten som vaktade där och sen kunde vi i lugn och ro öppna sista dörrarna och den hemliga dörren innan troll och svartalfer bröt igenom väggen och anföll!

Noterbart förresten var att vår bard Tryda gick från 14 till 0 från en enda attack från en demon.

Sen var jag tvungen att rusa vidare till nya eskapader så jag missade upplösningen!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Speltestade igår med Simon som SL.

Sjukt kul och överlag väldigt positiv till reglerna, och gillade i synnerhet hur Monster funkade i spelet (även om jag är van vid dem redan från SvS).

Lite tankar som dök up dock:

Trollkarlen hade nån "area of effect"-besvärjelse som hette vindpust. Känns som att en sån borde kunnat ha lite mer effekt mot just en "svärm" än andra typer av besvärjelser eller skada.

Tillståndet "krasslig" känns lite märkligt. I synenrhet som att man helt blir av med det om man bara vilar en kvart. Jag hade klart föredragit om man döpt om tillståndet för Fysik till "Utmattad" och ändrat tillståndet för Smidighet till typ "Stel" eller "Sträckning" eller dylikt.

Noterade också det som många i och för sig redan noterat i 5e: nackdel är ganska tungt att få och kanske något man ska vara försiktig med att dela ut som SL. Att något bara är lite svårt bör kanske inte leda till nackdel. Det är ju dock en fråga om SL-stil också så klart. Själv grunnar jag på att köra med lite +/- modifikationer om jag är SL, men jag är å andra sidan glad över att det inte redan står i regelboken. (fråga mig inte varför, jag förstår det inte
själv).

Ska dock sägas att vi nog var för rädda för att pressa och ta tillstånd för att väga upp. Man kan ju rätt lätt bli av med två tillstånd på en kort vila. Tre om man är alv och man kan vila på en relativt trygg plats.

Och en grej: jag spelade Alven. Det var fan sjukt skönt att inte behöva bry sig om att räkna pilar! Jag var skeptisk till det innan, men även fast jag bara sköt två eller tre pilar under spelmötet så slår det mig så här i efterhand hur jäkla befriande det var!
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Visst ja, en sak till.

Jag vet inte varför, för de kom inte i spel så mycket, och det är inte dåliga, men jäklar vad avtänd jag blev på förmågor.

Folkslagsförmågan känns okej, det är lite flavour och de kändes alla väldigt smidiga och lättanvända. Men jag att ha en yrkesförmåga också kändes lite tungt. Jag var positiv innan speltestet, men nu sällar jag mig nog till kören som tycker att de borde plockas bort.

Eller gör dem i all fall till en "frivillig regel" eller något så det är lättare att välja bort dem.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Jag spelade i samma grupp som @Rymdhamster och håller med om allt (utom möjligen om förmågorna, jag tror de sätter sig om man spelar ett par möten). Jag vill också påpeka till mina kritiker att: Ja – jag öppnade en dörr i strid och regeltolkningen var av relevans.

Med tanke på hur relativt dödligt spelet är, iaf med startkaraktärer, tror jag också att många skulle uppskatta en snabb variant för att skapa ny karaktär, allra helst en generator men utöver det någon sorts strömlinjeformat system för att bara snabbt komma in i leken igen. Det kanske redan är planerat till regelboken, det har jag ingen aning om, men jag fick lite samma känsla som från OSR-spel att man nästan vill ha möjligheten att hoppa in med en ny karaktär i stridsrundan efter att man vikit hädan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Spelade i samma grupp som Phil & Rymdhamster - och får säga att jag fick mersmak! Funtar rentav på att backa. För mig kändes det lite som det DoD man skulle kunnat föreställa sig, istället för det man fick. Sen har jag bara spelat Expert och '91 så det färgar kanske mitt omdöme.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Tänkt vad jobbigt det blir om du blir pepp igen efter att KS är slut....!! (nudge, nudge)
Som tur är kommer spelet vara lätt att få tag i, men jag missar så klart alla sköna SG! Framförallt äventyren är ju sweet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
För mig kändes det lite som det DoD man skulle kunnat föreställa sig, istället för det man fick.
Precis så! Det här är mycket mer i linje med vad jag föreställde mig när jag såg Elric på omslaget av en av de gamla lådorna.

I och för sig begår nya omslaget en liknande synd, för det känns väldigt långt ifrån att kunna ta sig an en drake på egen hand =D
 
Top