DoD Snabbstartsreglerna

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Japp. Det fanns inte i 220829-versionen av de svenska reglerna, men det fanns i den engelska ...och nu finns det i den svenska 220906-versionen. Trevligt att de berättade om brytvärdet också (det stod inte i 220829-versionen). ;-)
Ah! Bra att de uppdaterade.
 
Joined
8 Sep 2020
Messages
1,059
Location
Fruängen
Är det någon som gjort eller hittat kartorna från snabbstartern utan siffrorna utsatta och har lust att dela dem med lilla mig? Jag tänkte köra det online med min ena lilla grupp...men jag är totalt grafisk inkompetent...vi pratar negativa färdighetsvärden på den typen av hantering.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
62
Är det någon som gjort eller hittat kartorna från snabbstartern utan siffrorna utsatta och har lust att dela dem med lilla mig? Jag tänkte köra det online med min ena lilla grupp...men jag är totalt grafisk inkompetent...vi pratar negativa färdighetsvärden på den typen av hantering.
Ser inte att FL har släppt kartan någon annanstans och jag kan inte ladda upp den p.g.a. upphovsrätt, men om du ska använda kartan privat kan du göra följande (OBS! Allt du gör hädanefter är på egen risk och jag tar inte ansvar för dina handlingar):

1. Ladda ned och installera LibreOffice (https://www.libreoffice.org/download/download-libreoffice/)
2. Högerklicka på PDF:en och välja att öppna den med LibreOffice Draw.
3. Gå till sida 29, högerklicka på en bild och välj [Kopiera].
4. Klistra in bilden i valfritt bildredigeringsprogram, t.ex. MSPaint eller GIMP (https://www.gimp.org/downloads/).
5. Spara som .png-fil eller annat lämpligt format.

FÖRTYDLIGANDE: Siffrorna är sparade som lager så klicka var som helst på en bild som inte innefattar text eller siffror och du bör kunna 'klippa och klistra' kartan utan ovannämnda (vet dock inte hur bra kvalitet bilderna har). ;)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Jag kände både i spel och när jag sen läste äventyret att monstrena verkade alldeles för svåra. Men jag räknade lite på det, och i snitt borde ett fullt antal äventyrare klara av att ha ihjäl de flesta av monstren på 1-2 rundor (beroende på om de pressar vid behov eller inte).

Nu saknade vi förvisso Makander när vi spelade, så det gjorde det ju lite svårare, men jag blev lite förvånad och positivt överraskad över vad siffrorna säger. Nu är det just "i snitt", så har man lite otur/tur med tärningarna (vi hade otur) så blir det ju väldigt annorlunda i varje enskilt fall.

Men det visar just vikten att jobba med initativ, se till att de som riskerar att gå ner får agera först. Det är viktigt att faktiskt träffa, så se till att få fördelar eller pressa. En bra eller dålig runda kan verkligen vara avgörande för hela striden!

Det är också värt att ha i åtanke att eftersom det går så fort, åt båda hållen, så finns de inga "utjämnande faktorer". Kommer det en bunt dåliga tärnignsslag kan det vara läge att fly.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
Är det någon som gjort eller hittat kartorna från snabbstartern utan siffrorna utsatta och har lust att dela dem med lilla mig? Jag tänkte köra det online med min ena lilla grupp...men jag är totalt grafisk inkompetent...vi pratar negativa färdighetsvärden på den typen av hantering.
Snabbstarts-PDF:erna är nu – på allmän begäran – uppdaterade med omärkta, högupplösta kartor över Ridders rös.

Så har ni laddat ner dem vill ni kanske göra det igen.

Svensk: https://www.dropbox.com/s/qjwhha9kj4ujt74/DoD_Snabbstart_220906.pdf?dl=0

Engelsk: https://www.dropbox.com/s/o901gsprv4lj9or/DB_Quickstart_220906.pdf?dl=0
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
I förrgår spelade vi (@Magnus Seter, @Organ, @Basenanji och jag) nya Drakar och Demoner. Magnus ledde ett egenskrivet äventyr som Bastonn, Aodhan och Makander tog sig an.

Jag tror att vi alla upplevde att reglerna funkar bra på det hela taget. Vi saknade definitioner av färdigheterna i snabbstartsreglerna och undrade bl.a. lite över skillnaden mellan SPEJA och FINNA DOLDA TING.

Vi gillade Tillstånden och använde dem som prompts för rollspelande (Makander var förstås ARG för det mesta). Dock tyckte vi alla att LORTIG var ett mysko Tillstånd som dels var svårt att få in i fiktionen, och dels inte hjälpte oss med rollspeleriet särskilt mycket.

Min analys: Med tre fysiska och tre mentala grundegenskaper borde det även vara tre fysiska och tre mentala Tillstånd. LORTIG är ett fysiskt tillstånd och dessutom, till skillnad från de övriga fem, externt. Plus att det är skumt att man kan sluta vara LORTIG om man bara pustar ut i en kvart.

Jag sällar mig till dem som tycker att TVIVEL vore ett bättre Tillstånd för Karisma. Både för att det är mentalt och för att det är lättare att rollspela självtvivel än att vara nersmutsad.

Ping @TomasFriaLigan!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
Just ja. Vi upplevde att handlingsekonomin i strid funkade utmärkt.

En förflyttning och en handling/reaktiv handling per runda gjorde att striderna flöt på snabbt och smidigt utan att någon behövde sitta och klura på hur han skulle få ut maximalt antal handlingar per runda (*host* D&D4, jag menar dig *harkel*).

Däremot måste man som spelledare lära sig att pausa mellan attacken och skadeslaget så att spelaren däremellan hinner bestämma sig för att ducka/parera eller inte.

Om jag får höra »De attackerar dig för fem i skada« och min rustning tar bort sex poäng kommer jag förstås att ta smällen.

Men »De attackerar dig. Vad gör du?« skulle kunna få mig att offra min handling på att ducka/parera.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,663
Location
En mälarö
Just ja. Vi upplevde att handlingsekonomin i strid funkade utmärkt.

En förflyttning och en handling/reaktiv handling per runda gjorde att striderna flöt på snabbt och smidigt utan att någon behövde sitta och klura på hur han skulle få ut maximalt antal handlingar per runda (*host* D&D4, jag menar dig *harkel*).

Däremot måste man som spelledare lära sig att pausa mellan attacken och skadeslaget så att spelaren däremellan hinner bestämma sig för att ducka/parera eller inte.

Om jag får höra »De attackerar dig för fem i skada« och min rustning tar bort sex poäng kommer jag förstås att ta smällen.

Men »De attackerar dig. Vad gör du?« skulle kunna få mig att offra min handling på att ducka/parera.
Det är väl uttalat i reglerna att man bestämmer huruvida man parerar/duckar först EFTER man fått veta ifall en attack riktad mot en träffar eller ej men INNAN man får veta hur mycket skada den gör. Eller minns jag galet?

+1 annars på din beskrivning av dina känslor inför reglerna i stort efter speltestet.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
536
Det är väl uttalat i reglerna att man bestämmer huruvida man parerar/duckar först EFTER man fått veta ifall en attack riktad mot en träffar eller ej men INNAN man får veta hur mycket skada den gör. Eller minns jag galet?

+1 annars på din beskrivning av dina känslor inför reglerna i stort efter speltestet.
Ja, därför skrev Dante: Däremot måste man som spelledare lära sig att pausa mellan attacken och skadeslaget så att spelaren däremellan hinner bestämma sig för att ducka/parera eller inte.

Håller med om Lortig och argumenten för att förhoppningsvis ändra till Tvivel eller liknande mentala tillståndsbegrepp.
 

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Joined
6 Nov 2019
Messages
520
Location
Uppsala
Vi gillade Tillstånden och använde dem som prompts för rollspelande (Makander var förstås ARG för det mesta). Dock tyckte vi alla att LORTIG var ett mysko Tillstånd som dels var svårt att få in i fiktionen, och dels inte hjälpte oss med rollspeleriet särskilt mycket.

Min analys: Med tre fysiska och tre mentala grundegenskaper borde det även vara tre fysiska och tre mentala Tillstånd. LORTIG är ett fysiskt tillstånd och dessutom, till skillnad från de övriga fem, externt. Plus att det är skumt att man kan sluta vara LORTIG om man bara pustar ut i en kvart.

Jag sällar mig till dem som tycker att TVIVEL vore ett bättre Tillstånd för Karisma. Både för att det är mentalt och för att det är lättare att rollspela självtvivel än att vara nersmutsad.
Gillar idén om Tvivel som ett tillstånd. Men med det sagt så gillar jag Lortig också. Man har blivit nerskitad, har blod i ansiktet, stinker, eller vad det nu är (utifrån situationen där tillståndet uppstår). Det märks i fiktionen genom hur andra agerar mot dig snarare än genom hur du själv agerar. Du kan bli av med det om du pustat ut en kvart eftersom du använder den för att torka av dig smutsen. Ser inte riktigt problemet.

Däremot kan man ju föredra tillstånd som påverkar hur rollpersonen agerar, och då är Tvivel bättre.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
484
skillnaden mellan SPEJA och FINNA DOLDA TING.
Har inte Tomas/FL uttryckt det så att Speja är passiv förmåga som en slags uppmärksamhet medan Finna Dolda Ting är aktiv förmåga för att söka igenom tex ett utrymme
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
Har inte Tomas/FL uttryckt det så att Speja är passiv förmåga som en slags uppmärksamhet medan Finna Dolda Ting är aktiv förmåga för att söka igenom tex ett utrymme
Det var så vi tolkade det i slutändan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,187
Location
Ereb Altor
Men med det sagt så gillar jag Lortig också. Man har blivit nerskitad, har blod i ansiktet, stinker, eller vad det nu är (utifrån situationen där tillståndet uppstår).
Problemet med Lortig att efter att krupit runt i en grotta och slagits mot all möjlig ohyra så är sannolikt ALLA rätt lortiga. Men några är EXTRA lortiga och då blir det ju direkt komiskt när man ska försöka föreställa sig detta och hur det påverkar andra man möter.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
713
Location
Nibiru
Vi gillade Tillstånden och använde dem som prompts för rollspelande (Makander var förstås ARG för det mesta). Dock tyckte vi alla att LORTIG var ett mysko Tillstånd som dels var svårt att få in i fiktionen, och dels inte hjälpte oss med rollspeleriet särskilt mycket.

Min analys: Med tre fysiska och tre mentala grundegenskaper borde det även vara tre fysiska och tre mentala Tillstånd. LORTIG är ett fysiskt tillstånd och dessutom, till skillnad från de övriga fem, externt. Plus att det är skumt att man kan sluta vara LORTIG om man bara pustar ut i en kvart.

Jag sällar mig till dem som tycker att TVIVEL vore ett bättre Tillstånd för Karisma. Både för att det är mentalt och för att det är lättare att rollspela självtvivel än att vara nersmutsad.

Ping @TomasFriaLigan!
Ok, jag ger mig! Vi kikar på alternativ till Lortig. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Problemet med Lortig att efter att krupit runt i en grotta och slagits mot all möjlig ohyra så är sannolikt ALLA rätt lortiga. Men några är EXTRA lortiga och då blir det ju direkt komiskt när man ska försöka föreställa sig detta och hur det påverkar andra man möter.
Fast grejen med tillstånd är ju att du kan få dem på andra sätt än att pressa. Pressa är ju den frivilliga regeln, tillstånd hör till de allmänna reglerna.


Efter att ha krupit runt i en grotta och slagits mot all möjlig ohyra är sannolikt alla lortiga. Dvs alla har antagligen tillståndet lortig. Inte för att de pressat utan för att de har krupit runt i en grotta och slagits mot ohyra.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
555
Plus att det är skumt att man kan sluta vara LORTIG om man bara pustar ut i en kvart.
Att tillstånden lortig kan försvinna på en kvart kan nog förklaras med att personen kan skölja bort lite smuts, byta något klädesplagg, damma av sig eller om möjlighet finns tom bada. Tycker inte det är konstigare än att krasslig och utmattad försvinner på en kvart.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
484
Ok, jag ger mig! Vi kikar på alternativ till Lortig. :)
Tack Tomas, det är synnerligen uppskattat att du finns här och kommenterar, och dessutom är öppen för olika åsikter även om jag förstår att ni måste filtrera alting hårt.

Denna gång tror jag dock att tex Tvivel är en bättre lösning än Lortig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Att tillstånden lortig kan försvinna på en kvart kan nog förklaras med att personen kan skölja bort lite smuts, byta något klädesplagg, damma av sig eller om möjlighet finns tom bada. Tycker inte det är konstigare än att krasslig och utmattad försvinner på en kvart.
Ja, alla har väl sett hur Arne färshar upp sig själv efter att blivit täckt av tjära i sista actionhjälten! Tycker det är helt i linje med det lite mer actionorienterade DoD som Ligan verkar sikta på (obs, ett synnerligten komiskt exempel valt, men andemeningen är genuint menad: actionregler, inte dokumentärregler!).

 
Top