Rising
Vila i frid
Spela friform då.
Hela poängen med friform är ju att det har allt du önskar dig.
- Det är snabbt. Världens snabbaste system, faktiskt.
- Spelarna har dålig översikt över situationen. Allt är diffust och endast det viktigaste hinner förmedlas över spelbordet.
- Det är känsloladdat. Allt sker ju i realtid och man har inga matematiska värden i vägen för berättandet.
- Det är kaotiskt. Folk skriker kors och tvärs över bordet, händelser sker här och där, allt är rörigt och stressigt, man kan stressas till att ta dåliga beslut.
- Det är inga figurer på ett spelbräde. Striden upplevs alltid subjektivt
- Det är inga kluriga taktikval. Gör det som känns intuitivt bäst, bara, så har du förmodligen goda chanser att överleva.
- Ingen detaljrikedom. Absolut ingen, bara en enda regel: Spelledaren bestämmer.
- Inga formulär eller markörer. Allt är bara upplevelse.
Jag älskar det. Absolut. Det är toppen, men ibland vill jag ha riktiga regler, och då vill jag att de ska fungera utan spelledarfusk. De ska vara realistiska i sig. Då kan jag kosta på mig att betrakta striden ur en objektiv kameravy, bara jag får en opartisk stridsmekanism som vi allihop runt bordet kan tycka är spännande, spelledaren också.
Alltså, friform är ett bra alternativ, nödvändiga detaljer ett annat. Onödiga detaljer (Eon) och tafatta abstrakta system faller dock utanför mina ramar.
/Riz
Hela poängen med friform är ju att det har allt du önskar dig.
- Det är snabbt. Världens snabbaste system, faktiskt.
- Spelarna har dålig översikt över situationen. Allt är diffust och endast det viktigaste hinner förmedlas över spelbordet.
- Det är känsloladdat. Allt sker ju i realtid och man har inga matematiska värden i vägen för berättandet.
- Det är kaotiskt. Folk skriker kors och tvärs över bordet, händelser sker här och där, allt är rörigt och stressigt, man kan stressas till att ta dåliga beslut.
- Det är inga figurer på ett spelbräde. Striden upplevs alltid subjektivt
- Det är inga kluriga taktikval. Gör det som känns intuitivt bäst, bara, så har du förmodligen goda chanser att överleva.
- Ingen detaljrikedom. Absolut ingen, bara en enda regel: Spelledaren bestämmer.
- Inga formulär eller markörer. Allt är bara upplevelse.
Jag älskar det. Absolut. Det är toppen, men ibland vill jag ha riktiga regler, och då vill jag att de ska fungera utan spelledarfusk. De ska vara realistiska i sig. Då kan jag kosta på mig att betrakta striden ur en objektiv kameravy, bara jag får en opartisk stridsmekanism som vi allihop runt bordet kan tycka är spännande, spelledaren också.
Alltså, friform är ett bra alternativ, nödvändiga detaljer ett annat. Onödiga detaljer (Eon) och tafatta abstrakta system faller dock utanför mina ramar.
/Riz