Re: Ni har alla fel!
Jag och en kompis har tagit fram ett snabbt system så gör att allt blir en enda stor villevalla. här går det inte att taktikspela. Mest blunda och hoppas att man inte får en fet smäll. Rätt enkelt system så jag misstänker att vi inte är helt ensamma
Alla slår sina FV-slag t20+FV+mods (allt står på rollformulär- ingen onödig räkning i striden). Den som slog högst slår först. Sen jämförs dessa slag mot motståndarens AA (avoid attack) som är konstant och beror på en massa grundegenskaper och vapentypsbonusar o sånt. Man skall över motståndaren AA för att träffa.
Den som blir träffad av någon föregående får sitt anfallsvärde reducerat med 0-20 beroenbde på hur tung träffen är.
Skador slås fram av en tärningskombination beroende på vilket vapen man har. modifieras av rustning.
Den som får minst 5 bättre än sin motståndares AA får prova att nita igen bortsett från vissa alltför tunga vapentyper. En dolk kan nita upp till tre ggr per sr en fet tvåhandsyxa en gång.
Detta system går fort av bara f*n dessutom så har vi ganska rejäla skador i vårt spel vilket gör att få personer står efter att ha blivit träffad mer än en gång. De flesta striderna är avgjorda efter 2-3 sr. En rejäl gängstrid tar max tio minuter oftast betydligt kortare. En man mot man strid är ofta över på minuten.
Alltså, alla slår oftast en gång per runda plus skadeslag om man träffat. Har man tur får man slå 2 eller tre gånger.
Olika vapen absorberas olika av olika vapentyper. Men allt detta är färdig information som man bara behöver läsa från rollformuläret.
En organisatorisk detalj.
Alla spelare har en egen färg. Egen färg på sina tärningar. Jag printar dessutom ut deras rollperson på papper av samma färg. Dessutom för spelarna anteckningar på papper i sin egen färg. Lappar jag skickar till spelarna har deras färg.
Aldrig något pappersdribbel plus att alla håller reda på sin egen tärning. Vill man ha ett spelbräde så kör man med enkla pappfigurer i dessa färger.
När jag började med detta färgsystem så blev spelet enormt mycket snabbare. Det gjorde nästan mer än stridssytemet.