Så här ser jag på Sneak! (LÅNGT)
Det uppstod ett problem med hur jag skulle se på sneak, vilket grundar sig i tolkningen av reglerna från PHB.
Tar man PHB någorlunda ordagrannt (och med de orden kommer ni säkert att citera PHB och mena att jag har fel /images/icons/smile.gif; So be it) så är sneak attack ett utnyttjande av fiendens blottor, som denne uppvisar i strid. Man attackerar således ömma punkter, eller punkter där motståndaren är sämre skyddad. Sådan situationer uppstår då fienden är flankad eller i en situation då denne är flat-footed. Skall man ta detta som sneak, medför det att man kan utföra en sneak attack med vilket vapen som helst. Vilket jag är med på, om man nu ser på sneak-attack på detta sätt.
Dette medför dock ett problem; åtminstone för mig. För jag tycker då att roguen blir väldigt mäktig, och i obalans med många av de andra klasserna. Alla powergamers kommer ta 1 level eller 3 som rogue bara för att kunna leverera extra skada i strid. Inte för att kunna dyrka upp lås, smyga, bluffa eller samla in information från en skum sylta i Calimport!
Detta medförde att jag fann att roguen blev utnyttjad av sådana som är mer intresserade av statistik än av rollspel och känsla. Och detta fick mig att vilja ändra på situationen. Jag kan förstå om andra finner nöje i att spela rollspel på det sättet, men det gör inte jag.
Men synen på vad en sneak-attack är förblev ändock någorlunda densamma. En rogue har under många år av träning, erhållit förmågan att träffa vitala områden på sin motståndare, precis som ovan. Men detta gäller då givetvis enbart med de vapen som en rogue kan använda (OBS om en rogue köper proficiency i ett annat vapen, med en feat är det OK), eftersom de är dessa vapen som han bemästrar och vet med säkerhet hur de fungerar.
Om en rogue har levels i en fighter-liknande klass har han lärt sig att slåss med mer vapen, detta medför inte per automatik att han med dessa "nya" vapen har lärt sig att träffa vitala punkter!
Var det ett svar på din fråga, eller var det bara ranting från min sida?
"When the DM laughs it is already to late"