Nekromanti Snosaga

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Ja undra varfer inte du heter "ävätärex"?
"eller "jag ha inte riktigtn fattat det här med nordiska namn o sånt"

Many frogs, but to few anwers.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Okejdå, frågan är snarare, varför heter det Vildhjarta? Är hjarta nåt ord som jag inte förstår?

Ja undra varfer inte du heter "ävätärex"?
"eller "jag ha inte riktigtn fattat det här med nordiska namn o sånt"


// ävätärëx
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,950
Location
Stockholm
Vildhjarta är ett namn, inte ett ord ...

... precis som Bäsna, Domnarvet och Spraxkya (exempel från verkligheten). Det rör sig alltså inte om en felstavning av »hjärta« (såvitt jag vet).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,027
Den där typen av dryga kommentarer föreslår jag att du håller för dig själv. Att Avatarex ställer sig frågande till varför Vildhjarta inte heter Vildhjärta är inget konstigt, det betyder dessutom inte att han inte har "fattat det här med nordiska namn o sånt".

/Vitulv - som lackar när folk kommer hit och tror att rollspel.nu är något slags lunarstorm - och beter sig därefter
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,626
Location
Fallen Umber
Jag måste säga att jag aldrig har uppfattat att det tydligen heter Vildhjarta och inte Vildhjärta. Visserligen äger jag inte äventyret och har inte heller spelat det, men jag har ändå sätt namnet i tryck massor av gånger. Tänk vad hjärnan vill känna igen bekanta företeelser.


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,276
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Heh...ett faktum jag själv också undrat över en smula. Varför inte använda 'ä' helt enkelt, om det nu ska vara ett nordiskt rollspel?
Och visst, 'Vildhjarta' må vara ett namn, men hur det skulle kunna härledas övergår mitt förstånd en smula. 'Vindstilla' eller 'Frösön' som ortnamn är en sak, liksom, men 'Vildhjarta' kan väl inte komma från annat en 'hjärta'...när föll ä:et bort, i sådana fall, och varför? Att just 'ä' skulle bli 'a' ter sig en smula skumt i mitt tycke, om vi nu ska gnälla över detaljer. Skrivs bokstaven likadant i Trudvang? Eller är det helt enkelt så att ordet 'hjarta', inte 'hjärta', har någon särskild betydelse i DoD6s spelvärld? Om det nu inte bara är nån slags suspekt anglifiering eller förtuffning - vad kommer namnet 'Vildhjarta' ifrån, då? (Annat än Riotminds fantasi). Vad kan det tänkas betyda? Teorier, vänner av DoD6? Personligen tror jag ju att det är nån slags affärsstrategi eller missriktad förtuffning från Riotminds sida, men jag mår nog inte dåligt av att överbevisas på den punkten.

- Ymir, likfullt en smula nyfiken
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,027
Jag har inte den blekaste. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det bara låter dumt så jag valde att kalla det vildhjärta när jag spelledde det. Det är för övrigt ett ruskans bra äventyr. Eller aventyr som man också skulle kunna kalla det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,717
Location
Stockholm
Är språket svenska i Trudvang?

Visserligen är spelet skrivet på svenska, men är du helt säker på att språket i Trudvang är svenska? Det kanske är en variant, på samma sätt som hjärta heter hjerte på norska, kanske det heter hjarta på Trudvangska?

Eller nått sånt... :gremgrin:

M.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det är i sådana här stunder...

...man citerar Helmer Bryd:

Jag vill kyssa dina lappar, Charlotte!
Dina blodroda lappar, de smakar sa gott!
Dina ogon ar som himlen, bla, bla, bla,
i dem sa kan jag lasa,
historien om oss tva!
Och din underbara nasa,
och ditt har som ar sa flott,
ifran papiljott, till papiljott...
Jag vill kyssa dina lappar, Charlotte!


Erik
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,027
Re: "Aventyr"... he he, LOL (ANT)

Det tyckte inte jag egentligen, men det var kul att du tyckte att det var kul :gremgrin:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,027
Hahaha

Det tog ett tag, men du må tro att jag fnittrade när jag förstod poängen :gremgrin:
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Det fattar väl alla:
För att det låter coolare an hjärta!
Samma sak som att Jaarnbrotir inte heter järnbroder!

Det är väl för att framhäva den på något sätt mystiska och charmiga nordiska stämningen!
 
Top