Det kan vara kul för dig att veta att Arcaria (Sagas kampanjvärld) ursprungligen skrevs för att jag var så jävla trött på att Ereb Altor vas så outvecklat och overklig. Arcaria däremot är en sjukt genomarbetad värld. Men en fungerande historia etc etc. Albions lagar bygger till exempel på en doktorsavhandling som en polare skrev om saxisk lag på 900-talet. Religionen bygger på litteratur om katharerna. Det förekommer inga ohistoriska vapen etc etc. Saga är genomforskat som fan, utan internet (det mesta om världen skrevs 91-93). Dessutom har egentligen bara ett land än så länge presenterats ordentligt. Albion i grundboken.
Ja, Arcaria är likt Europa, det var meningen för att nya spelare lättare ska kunna komma in i den. Helst skulle jag lagt Saga i Europa, men då kommer det alltid en massa historienördar och klagar på småfel. Jag ville behålla kontrollen. Semihistorisk euro-fantasy med starka culture gaming-inslag är ball. Men snuttefierad och outveckladt? Inte ett smack mer än Mundana exempelvis. Mundana innehåller tveklöst betydligt mer text, men Arcaria har mer
känsla för feeling. Saga sneglade en hel del på den minst snuttifierade spelvärlden ever,
Harnworld.
Och jag gillar korta och lättutalade namn. Saga skulle hetat
Legend från början, men det namnet var upptaget när jag började skriva (av ett annat fantasyrollspel som tyvärr aldrig kom ut). Korta och enkla namn är ofta bäst. Enligt mig.
Så du är troligen ute och åker velociped.