Nekromanti Snuttifieringen av den svenska rollspelsmarknaden

Eksem

Champion
Folk vill ha och vill göra olika saker. Jag hade också gärna sett att mer energi gick till att göra saker till existerande system och världar än nya spel (eftersom såpass många spel är ungefär lika bra och dåliga), men i och med OSR (som för all del har sin beskärda del spel utan existensberättigande) har jag hittat en djup brunn med den typen av material som intresserar mig, så jag sitter nöjd.

CapnZapp

Myrmidon
En tanke är förvisso att OM du nu är rollspelsdesigner för ditt eget höga nöjes skull, alltså inte tar betalt, så är ju världen vidöppen.

Då kan du skriva äventyr till Forgotten Realms, Warhammer eller World of Darkness eller vad du vill. De företagen kan ju inte röra dig om det enda "du" - ur deras synvinkel - är, är gratis nedladdning av pdf:er och måhända lite blandad forumnärvaro för att puffa för dina produkter och hantera kundfeedback...

Jag menar, om jag som CapnZapp släppt en maffig WFRP2 modul (eller Noir, eller Mutant År Noll etc) skulle det ju uppskattas av många många forumister. Men någon banhammer från advokaterna skulle ju aldrig bli aktuell, eftersom det inte finns några fysiska produkter eller inkomster att spåra.

Lupus Maximus

Tekniker
Speciellt då det gäller svenska marknaden tror jag inte någon av spelkunstruktörerna skulle stoppa en om någon vill skriva en modul som är kompatibel med deras spel. Sedan om man vill ha deras "stämpel" så att det står att det är en modul till spelet, så skulle de nog sätta en del krav på kvalitet och innehåll, så att det passar ihop.

Min gissning är att de flesta av dem skulle bli glada och smickrade att någon annan är villig att lägga ner den tiden, så länge det inte börjar ta en massa tid från dem själva.

Att det inte sker oftare beror nog mest på att de med tid och kompetens hellre lägger ner den tiden på annat.

PAX

Jordisk Äventyrare
Sitter precis och funderar på varför det finns så lite material tillgängligt till de olika spelen i Sverige. Skulle det inte vara bra att släppa publiciteten fri på de spel som lever just nu? Dvs om någon orkar skriva en bra kampanj eller material så varför skall den personen inte få sälja detta också? Det kommer ju knappast skada företaget som givit ut själva spelet om det finns mer att tillgå från 3:e man. Kvalitet och innehåll kan man ju diskutera men ser i stort sett ingen skillnad på ett fanzine och ett äventyr till något spel. Var går gränsen?

Kanske behövs en bra hemsida där spelare och spelskapare kan lyfta fram sitt material och göra det tillgängligt på ett enkelt sätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
PAX;n94875 said:
Sitter precis och funderar på varför det finns så lite material tillgängligt till de olika spelen i Sverige. Skulle det inte vara bra att släppa publiciteten fri på de spel som lever just nu? Dvs om någon orkar skriva en bra kampanj eller material så varför skall den personen inte få sälja detta också? Det kommer ju knappast skada företaget som givit ut själva spelet om det finns mer att tillgå från 3:e man. Kvalitet och innehåll kan man ju diskutera men ser i stort sett ingen skillnad på ett fanzine och ett äventyr till något spel. Var går gränsen?

Kanske behövs en bra hemsida där spelare och spelskapare kan lyfta fram sitt material och göra det tillgängligt på ett enkelt sätt.

Min upplevelse är att bristen på material till 0% handlar om rättigheter och 100% handlar om annat, till exempel att man hellre gör saker till sitt eget spel, eller att det är skitsvårt att konstruera ett roligt äventyr, eller att det är ännu svårare att skriva ner det såpass begripligt och strukturerat att någon annan kan läsa det...

Arfert har ju vad jag vet släppt in utomstående till Saga, och de grejerna har publicerats/släppts utan tjafs. Jag har själv fått in ett inledande förslag till ett område i Rotsystem, även om jag inte haft tid att ge ordentlig feedback ännu. Så jag tror att spelskapare faktiskt ÄR väldigt öppna och generösa med möjligheter att publicera saker till sina spel, men att det snarare är i andra änden bristen finns...

Arfert

Facit
Folk får gärna skriva saker till Saga, Fantasy! och Parallel Worlds om de vill. Och SagaGames kan ge ut det sedan.

Om det är gratismaterial så kan man även släppa det på eget "förlag". När det gäller PW så kan de ge ut det på eget förlag OCH ta betalt. Utan att be om lov. Och om man vill ge ur kommersiellt materiel till exempelvis Saga så kan vi ju alltid prata om det. Är flexibel. ;)

Svenska kulter är annorlunda, där har ju Fager ett finger eller mer i spelet också.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert;n94886 said:
Folk får gärna skriva saker till Saga, Fantasy! och Parallel Worlds om de vill. Och SagaGames kan ge ut det sedan.

Om det är gratismaterial så kan man även släppa det på eget "förlag". När det gäller PW så kan de ge ut det på eget förlag OCH ta betalt. Utan att be om lov. Och om man vill ge ur kommersiellt materiel till exempelvis Saga så kan vi ju alltid prata om det. Är flexibel. ;)

Svenska kulter är annorlunda, där har ju Fager ett finger eller mer i spelet också.
Samma här om någon vill skriva något till mina påhitt (Gondica, Aftonvärlden, Röd Sand, osv). Kolla med mig först, men jag är en flexibel person.

.113

Swashbuckler
Arfert;n94886 said:

Såå... Bjuder du på ett ex av varje först? :p

.113

Swashbuckler
Nä, men allvarligt talat, en sak jag gillar med svenska rollspelsindustrin är att folk verkar faktiskt ganska öppna och trevliga, det känns inte omöjligt att ha att göra med någon och det smyger inte ut en massa kopior på nätet, vad jag vet iaf, och det känns ju bra. Folk har liksom respekt för att det är en svårare bransch nu än det nog varit förut, dels med som nämnt flera olika nya spel som kommer ut och ger folk mer att välja på, samt konkurrensen med även utländska företag. Jag tycker mig ha märkt att det är ett par st åtminstone här på forumet som till och med köper alla svenska rollspel som kommer ut i stort sett, det tycker jag är lite fint ;)

Allvarligt, alla kan ju så klart inte göra så (jag t.ex.) men det känns ju ändå bättre sponsra dessa företag än t.ex. Wotc som jag tror klarar sig rätt bra ändå.

På tal om snuttegull å sånt då.

Conan

انتفاضة
Arfert;n94742 said:
Det kan vara kul för dig att veta att Arcaria (Sagas kampanjvärld) ursprungligen skrevs för att jag var så jävla trött på att Ereb Altor vas så outvecklat och overklig. Arcaria däremot är en sjukt genomarbetad värld. Men en fungerande historia etc etc. Albions lagar bygger till exempel på en doktorsavhandling som en polare skrev om saxisk lag på 900-talet. Religionen bygger på litteratur om katharerna. Det förekommer inga ohistoriska vapen etc etc. Saga är genomforskat som fan, utan internet (det mesta om världen skrevs 91-93). Dessutom har egentligen bara ett land än så länge presenterats ordentligt. Albion i grundboken.

Ja, Arcaria är likt Europa, det var meningen för att nya spelare lättare ska kunna komma in i den. Helst skulle jag lagt Saga i Europa, men då kommer det alltid en massa historienördar och klagar på småfel. Jag ville behålla kontrollen. Semihistorisk euro-fantasy med starka culture gaming-inslag är ball. Men snuttefierad och outveckladt? Inte ett smack mer än Mundana exempelvis. Mundana innehåller tveklöst betydligt mer text, men Arcaria har mer känsla för feeling. ;) Saga sneglade en hel del på den minst snuttifierade spelvärlden ever, Harnworld.

Och jag gillar korta och lättutalade namn. Saga skulle hetat Legend från början, men det namnet var upptaget när jag började skriva (av ett annat fantasyrollspel som tyvärr aldrig kom ut). Korta och enkla namn är ofta bäst. Enligt mig.

Så du är troligen ute och åker velociped. ;)
Ja kanske :). Kanske får ta och investera i Saga för att reda ut saken.

erikt

Hero
God45;n94731 said:
Vi testade ett regelsystem för allt. Det heter d20. Det fick allt att smaka som gröt.
GURPS kom långt före D20, och är designat just för att stöda allt och allting.
BRP är också väldigt generellt.

De lyckades inte bättre än D20 med det.