Nekromanti Snuvad på engelska?!

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Hur var det egentligen. Jag tyckte Cell, när de var högaktiva här på forumet, antydde något om att de skulle ge ut reglerna för demonisk besatthet gratis på internet, så att vi som köpte den svenska varianten av boken inte skulle mista någonting.

Är det någon som vet något om det?

- Zire
 

Wizball

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
5
Location
Västervik
Det skall väl sluta att göra spelet på svenska, och istället börja göra det på engelska, men det vet du nog, märkligt beslut iaf.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Märkligt beslut ? På vilket sätt ?

Engelska spel har en långt mycket större publik än de svenska spelen. Betänk ca 50,000 svenska rollspelare mot flera millioner engelskspråkiga där också de svenska ingår !
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Menar du extrareglerna i engelska The Dark Arts? Jo, de sa att de funderade på att lägga ut dem på internet så att de som hade köpt den möka magin inte skulle behöva köpa de´n också, men med tanke på hur mycket arbete de på Cell verkar ha tror jag inte att det blir verklighet på mycket länge.

Mirror, mirror on the wall | Who´s the master of them all? - Helloween
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Det är väl en fråga om kvaliteten också. enligt vad jag har hört är språket i de moduler som givits ut på engelska betydligt klumpigare än det i de böcker som har skrivits på svenska, vilket är föga förvånande. Det finns ytterst få infödda svenskar som kan författa en engelsk text som är lika bra som en de skriver på sitt modersmål, svenska, och även om man först skriver den på svenska och sedan översätter den så blir översättningen ytterst sällan lika bra som originalet, plus att det tar lång tid att arbeta så och att risken för fel ökar. Jag skulle inte kunna skriva ex. ett äventyr på engelska som var lika bra skrivet som ett jag skrev på svenska, och ändå har jag MVG i englska och går i första ring.

Vad gäller lönsamheten så verkar inte NeoGames, Rävspel eller Riotminds ha några större problem vad gäller efterfrågan (även om DoD 6 och Gondica suger...) så varför skulle det vara så ofördelaktigt för cell att ge ut Gemini på svenska och engelska, eller bara på svenska för den delen?

/Odd
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Men man skulle kunna skriva det på svenska för den svensktalande engelska publiken..... vet någon vad som är populärt i Finland apropå det? Är det Geminioulainen??

Douggie
--
<Plats för korkat och onödigt citat>
 

Erik B

Veteran
Joined
22 Dec 2000
Messages
12
Inte alls!

Ja, vi kommer lägga upp det på våran hemsida. Men då den engelska versionen inte är ute i affärerna ännu så kommer vi inte lägga upp den svenske före det. Sen hinner vi inte med det för tillfället.
Men det kommer.

Ang. varför vi har beslutat att göra Gemini på engelska. Den svenska rollspelsmarknaden är välidigt liten. Att trycka upp böcker kostar en massa pengar. Säg vi trycker upp 100 böcker och säljer 50, som vi endast kan sälja i Sverige. TRycker vi det på engelska kan vi skicka det vi inte säljer till andra länder istället. Hoppas ni förstår vad jag menar. Med andra ord är det ett ekonmiskt alternativ.

Vänligen
Erik - Cell Entertainment
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Inte alls!

Jag är - sorgligt nog - bättre på engelska än vad jag är på svenska så jag har inget emot det men jag har för mig - alltså inte säker - att Orschild innehöll allt annat än felfri, snygg engelska så ansträng er lite mer på det området.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jasså ? Har inte de svenska spelföretagen problem med lönsamheten ?

I sådana fall undrar jag hur det kan komma sig att i hela Sverige är det en eller två personer som LEVER på att skriva rollspel, övriga är inhyrda frilansare ?

En annan sak: Hur kommer det sig att svenska spelföretag som funnits länge i branschen överger den för något mer lönsamt, som exempelvis Cells tyngdpunkt på figurspel, Lancelots konkurs och Targets övergång till först figur- och sedan dataspel ?

Jag måste ha missat något.....
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad gäller lönsamheten så verkar inte NeoGames, Rävspel eller Riotminds ha några större problem vad gäller efterfrågan</I>

Njä, men Rävspel (och, såvitt jag vet, RiotMinds) <I>lever</I> inte på att göra spel - alla har vanliga jobb vid sidan om, så det spelar ingen större roll om det blir en svacka ett tag. Ett företag som Cell har helt andra faktorer att ta hänsyn till, typ, personalens överlevnad...

--
Åke
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Target games slutade med rollspelen eftersom de sög så hårt att ingen ville köpa dem. Vad gäller cell så vet jag inte varför de började med figur- och kortspel, men det har gjort att de knappt bryr sig om Gemini längre, vilket är negativt oavsett om det (gemini) är på svenska eller engelska

/Odd
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Inte alls!

Om det skall gå med vinst så att herrarna på företaget skall få en liten slant att köpa lite föda för så är inte märknaden i sverige sådär jättestor, och inte blir det lättare av att det trots allt finns ganska många fantasyrollspel, Gemini, Eon, Drakar och Demoner, Gondica (+Vägen), sedan finns tre bra gratis fantasyrollspel också, Västmark, Terra Draconis och Zhoria.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Tyvärr håller jag inte med om att Targets rollspel sög eftersom jag en gång var en inbiten Mutant Chronicles spelare...

Vad jag vill framföra är att det inte GÅR att tjäna pengar på rollspel i det här landet eftersom marknaden är för liten.
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Då får vi väl GÖRA den större.

Ropen skalla: ROLLSPEL ÅT ALLA!

/Horus - RIP Blümchen
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Det gick uppenbarligen att gå med vinst på den gamla goda tiden då det var klassiska DoD som gällde. Vad gäller rollspelen från Target så var det väl primärt DoD Chronopia som sög (svartgasstridsvagnar och cybernetiska orcher-yes!), vad gäller Mutant Chronicles så är världen i grunden ganska cool, om än stundtals väldigt oigenomtänkt och dåligt beskriven (som att man i grundboken påstod att datorer inte användes alls (mer eller mindre), vilket väldigt få brydde sig om i praktiken tycktes det då Imperial hade robothundar och mishima cybernetik och stridsrobotar...), men reglerna... Det faktum att automateld alltid innebär avlossning av 10 skott och att max tre av dessa kan träffa har drivit mången spelare som investerat i en gatlingkulspruta till vansinne....

/Odd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det gick uppenbarligen att gå med vinst på den gamla goda tiden då det var klassiska DoD som gällde.</I>

Jo, men det var då det. I mitten av 80-talet var det <I>trendigt</I> med rollspel, och det var inte ovanligt med mellanstadieklasser där samtliga grabbar spelade DoD.
Sen dess har branschen dykt flera gånger; den första gången var '88, det kom en till kollaps '90/91 (den som dödade Lancelot Games) och sen fortsatte försäljningen att minska stadigt under större delen av 90-talet.  Det var en ganska vanlig branschuppfattning att Target skulle ha gått i kånken 1990 om inte dotterbolaget Casper hade fått sin succé med 'Rappakalja'.

--
Åke
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Chronopia var en BRA värld. Det bröt med gör-det-nya-rollspelet-EXAKT-likadant-som-alla-andra-trenden. Det verkar oftast vara det som folk retar upp sig på.

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
banbrytning

Håller helt med dig (även om jag var mycket kritisk till Chronopia när det kom älskar jag det numera!).
Det är ju det annorlunda som gör rollspel interessant (iaf mig).
Chronopia, Chronicles, Gemini, Gondica, Khelataar. Alla är de ju säregna och ganska nischade (och väldigt välgjorda och genomtänkta) men det är dessa spel som är verkligt interessanta. Visst hederlig happy-high-fantasy á la Eon, Ereb och D&D har väl sin charm men man får aldrig känslan av att man sitter och läser nånting riktigt häftigt.
Det tråkiga med nischade spel är att man kan ana en orolig trend bland dem. Chronopia, Chronicles och Khelataar tillhör ju som ni vet historien och både Gemini och Gondica verkar ha problem med utgivningen. *snyft*

Nya DoD verkar dock hoppfullt, även om regelsystemet inte riktigt gör mig upphetsad, tycker jag att det verkligen är kul att de satsar på en värld med en gemensam nämnare istället för att göra som med Ereb och Mundana där man verkar ha försökt klämma in så mycket som möjligt.

/weatherman, som nästan helt tappat smaken för standardfantasy (om man inte spelar den på en löjlig oseriös nivå med äventyr som Krugal Svylses förbannelse!)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Chronopia var INTE en innovativ spelvärld. Det var, och är, bara en dålig kopia av AD&D PlaneScape med några influenser av steam punk.
 
Top