banbrytning
Håller helt med dig (även om jag var mycket kritisk till Chronopia när det kom älskar jag det numera!).
Det är ju det annorlunda som gör rollspel interessant (iaf mig).
Chronopia, Chronicles, Gemini, Gondica, Khelataar. Alla är de ju säregna och ganska nischade (och väldigt välgjorda och genomtänkta) men det är dessa spel som är verkligt interessanta. Visst hederlig happy-high-fantasy á la Eon, Ereb och D&D har väl sin charm men man får aldrig känslan av att man sitter och läser nånting riktigt häftigt.
Det tråkiga med nischade spel är att man kan ana en orolig trend bland dem. Chronopia, Chronicles och Khelataar tillhör ju som ni vet historien och både Gemini och Gondica verkar ha problem med utgivningen. *snyft*
Nya DoD verkar dock hoppfullt, även om regelsystemet inte riktigt gör mig upphetsad, tycker jag att det verkligen är kul att de satsar på en värld med en gemensam nämnare istället för att göra som med Ereb och Mundana där man verkar ha försökt klämma in så mycket som möjligt.
/weatherman, som nästan helt tappat smaken för standardfantasy (om man inte spelar den på en löjlig oseriös nivå med äventyr som Krugal Svylses förbannelse!)