Jag övervägde om jag skulle vara tyst och mest konstatera att vi inte håller med varandra.
Men det är några saker jag reagerar så kraftigt på att jag måste svara på dem.
Jag tycker att den där videon stinker av elitism och ett slags essentialism, där man säger att Batman absolut är och måste vara "silly" och för barn. Att det är något inbyggt i karaktären.
Jag köper ditt argument om Essentialism (även om jag inte riktigt håller med om det.)
Men Elitism?
Jag får inte Ihop hur du kan få argument för hur bör finnas Batman för alla som Elitism, snarare kan man väll om något beskylla det för populism?
Sedan blir jag förbryllad över att du antyder att det inte finns något fånigt "silly" inbyggt i Batman. Det handlar om en man som klär sig skrämmande och slår ner överdrivna skurkar på gatorna. Det är fånigt.
Det betyder som sagt inte att man inte kan göra väldigt djupa komplexa grejer med det, men det känns som en otjänst att låtas att det inte finns något fånigt inbyggt i karaktärer.
Jag skulle också vilja hävda att det finns något barnsligt inbyggt i karaktären också. Hela Batman iden känns som ett barns ide på hur man löser brottslighet. Liksom att tro att en vigilante är lösningen, påminner mig om barns ide om att lösa problem med mobbare genom att låta ett äldre barn skrämma upp och/eller slå ner mobbaren. Nu kan man såklart göra kommentarer på det, genom att ifrågasätta för en äldre publik. Men jag tycker inte dekonstruktions av karaktärer bör bli deras "riktiga" form.
Jag tycker också att han har helt fel när han pratar om Watchmen-karaktärerna som om de vore helt löskopplade från tidigare serier. Tvärtom är de ju inte alls helt nypåhittade; de är ju lätt förklädda varianter av gamla existerande seriekaraktärer. Det är precis samma sak som med Lamplighter och Apollo i The Authority: Alla som läser vet att de är Batman och Superman, och storyn skulle inte funka ens i närheten av lika bra om de inte vore det.
Nu kan jag inte tala för honom, men jag tolkade inte det som att han sa "watchman karaktärerna har inget med tidigare hjältar att göra" utan att han gör en skillnad mellan Nu version av samma karaktär och karaktär inspirerade av gamla karaktärer, och det i alla fall för mig gör all skillnad.