Jag är vansinnigt ambitiös när det gäller handouts. Jag gillar smådetaljer, som att någon hittar en bunt gamla dokument eller ritningar som det är kafferingar på och små anteckningar med bläckpenna i marginalen osv. Jag lånar gärna en gammal skrivmaskin och skriver ut informationsblad med, eftersom det blir lite fult och ser mer äkta ut än om man bara skriver med Courir i Word.
Ett annat knep jag har är att airbrusha mina papper med gul färg så att de ser patinerade ut. Fantasykartor och liknande blir mycket vackrare om de ser lite gamla ut, och jag sveddar gärna kanterna på dem också, vilket ger dem en lite irregulär form som ser häftig ut.
Foton tar jag alltid och behandlar i photoshop innan jag skriver ut dem, jag är väldigt förtjust i att göra dem sepiatonade och lite brusiga så att de ser gamla och sönderblekta ut.
En gång gjorde jag egna körkort i datorn, skrev ut och klippte ut dem för att sedan laminera dem så de såg ut som riktiga körkort. (Dock hade jag ritat bilderna för hand så det var ingen risk för att jag skulle fällas för förfalskning, direkt) Dessa gav jag spelarna i inledningen och sade "ni hittar det här i era plånböcker" typ. Mycket populärt.
Som sagt, handouts är roliga. Jag använder dem iofs rätt mycket för att imponera på mina kompisar, det här är ju vad jag jobbar med så det är lite som att jag gör reklam för mig själv... Jag tycker iaf att man inte bara ska göra allt i datorn, utan försök få till handoutsen så de ser använda och verkliga ut. Bara en småsak som att ge spelarna hemliga papper i en mapp av något slag, istället för bara enskilda lösblad, kan åstadkomma underverk.
Det viktigaste med handoutsen är i mitt tycke att det inte bara skall finnas information som spelarna skall behöva i äventyret. Det är allt runtomkring som gör en handout riktigt spännande. Min mest lyckade handout var en filofax som jag gav spelarna. Där fanns det massor av kontakter, telefonnummer och inplanerade aktiviteter. Det fanns inte mycket i filofaxen som spelarna behövde i äventyret, men alla småsaker hjälpte dem att verkligen kunna kartlägga vem filofaxens ägare hade varit och det gjorde äventyret så mycket verkligare och påtagligare.
Mitt tips för att göra handouts är att veta vad man kan göra innan man skriver själva äventyret. Genom att kolla runt på hobbyaffärer och sitta och leka vid datorn lär man sig massor av kewla trix och får en massa inspiration till vilka handouts man skulle kunna tillverka. Sedan kan man, när man skriver äventyret, plocka in de där idéerna och få till fina handouts. Om man ska ha en idé om en handout men sakna medel för att tillverka den blir man nog snarare bara galen och ödslar en massa tid i onödan. Jag hade en idé om att gömma ett hemligt meddelande innuti en lerskulptur som föreställde någon sorts äcklig gudabild och låta spelarna knäcka skulpturen och hitta meddelandet, men jag visste inte riktigt vilken lera jag skulle köpa och hur jag skulle formge skulpturen. Då tänkte jag att jag skulle gå ner och kolla runt i mystiska affärer efter någon billig gudagrunka som jag kunde såga upp, gömma meddelandet i och sedan limma ihop bitarna, men jag hittade absolut inget som passade.
Där slösade jag bara bort en massa tid i onödan.
Försök ha en massa idéer först, annars kommer du bara bli frustrerad när du söker runt på nätet efter medeltida teckensnitt, grandiosa bibelanfanger eller apokalyptiska kopparstick som passar i ditt äventyr. Det är urjobbigt.
/Rising