Nekromanti Snygga handouts

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har blivit besatt av att göra handouts till spelarna den senaste tiden och efterlyser nu knep och tips som underlättar och påskyndar handoutskapandet. Hur gör ni andra? Hur pass ambitiös bör man vara?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag är vansinnigt ambitiös när det gäller handouts. Jag gillar smådetaljer, som att någon hittar en bunt gamla dokument eller ritningar som det är kafferingar på och små anteckningar med bläckpenna i marginalen osv. Jag lånar gärna en gammal skrivmaskin och skriver ut informationsblad med, eftersom det blir lite fult och ser mer äkta ut än om man bara skriver med Courir i Word.

Ett annat knep jag har är att airbrusha mina papper med gul färg så att de ser patinerade ut. Fantasykartor och liknande blir mycket vackrare om de ser lite gamla ut, och jag sveddar gärna kanterna på dem också, vilket ger dem en lite irregulär form som ser häftig ut.

Foton tar jag alltid och behandlar i photoshop innan jag skriver ut dem, jag är väldigt förtjust i att göra dem sepiatonade och lite brusiga så att de ser gamla och sönderblekta ut.

En gång gjorde jag egna körkort i datorn, skrev ut och klippte ut dem för att sedan laminera dem så de såg ut som riktiga körkort. (Dock hade jag ritat bilderna för hand så det var ingen risk för att jag skulle fällas för förfalskning, direkt) Dessa gav jag spelarna i inledningen och sade "ni hittar det här i era plånböcker" typ. Mycket populärt.

Som sagt, handouts är roliga. Jag använder dem iofs rätt mycket för att imponera på mina kompisar, det här är ju vad jag jobbar med så det är lite som att jag gör reklam för mig själv... Jag tycker iaf att man inte bara ska göra allt i datorn, utan försök få till handoutsen så de ser använda och verkliga ut. Bara en småsak som att ge spelarna hemliga papper i en mapp av något slag, istället för bara enskilda lösblad, kan åstadkomma underverk.

Det viktigaste med handoutsen är i mitt tycke att det inte bara skall finnas information som spelarna skall behöva i äventyret. Det är allt runtomkring som gör en handout riktigt spännande. Min mest lyckade handout var en filofax som jag gav spelarna. Där fanns det massor av kontakter, telefonnummer och inplanerade aktiviteter. Det fanns inte mycket i filofaxen som spelarna behövde i äventyret, men alla småsaker hjälpte dem att verkligen kunna kartlägga vem filofaxens ägare hade varit och det gjorde äventyret så mycket verkligare och påtagligare.

Mitt tips för att göra handouts är att veta vad man kan göra innan man skriver själva äventyret. Genom att kolla runt på hobbyaffärer och sitta och leka vid datorn lär man sig massor av kewla trix och får en massa inspiration till vilka handouts man skulle kunna tillverka. Sedan kan man, när man skriver äventyret, plocka in de där idéerna och få till fina handouts. Om man ska ha en idé om en handout men sakna medel för att tillverka den blir man nog snarare bara galen och ödslar en massa tid i onödan. Jag hade en idé om att gömma ett hemligt meddelande innuti en lerskulptur som föreställde någon sorts äcklig gudabild och låta spelarna knäcka skulpturen och hitta meddelandet, men jag visste inte riktigt vilken lera jag skulle köpa och hur jag skulle formge skulpturen. Då tänkte jag att jag skulle gå ner och kolla runt i mystiska affärer efter någon billig gudagrunka som jag kunde såga upp, gömma meddelandet i och sedan limma ihop bitarna, men jag hittade absolut inget som passade.

Där slösade jag bara bort en massa tid i onödan.

Försök ha en massa idéer först, annars kommer du bara bli frustrerad när du söker runt på nätet efter medeltida teckensnitt, grandiosa bibelanfanger eller apokalyptiska kopparstick som passar i ditt äventyr. Det är urjobbigt.

/Rising
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
jo jag gillar oxå handouts men vissa spelare tycker det är lite fånigt, fast det kan vara bra om man ska ge hemliga förberedelser under spelets gång, glömde att använda handout när jag körde en gång med att en av spelarna igentligen var imot en annan i gruppen för att han fått ett medelande av sin gillesmästare! men kan verka lite överambitiöst ibland. man kan bli klassad som Rollspelsnörd om man har med oerfarna rollspelare!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Argh! Du höjer ribban för alla oss andra SL.

Mina "handouts" brukar bli snabbt ihopkastade kartor på rutpapper. En gång när jag var tokseriös så skrev jag ner en rollpersons drömmar på papper istället för att bara berätta dem för honom.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hjälp! Snacka om ambitiöst! Jag håller med om att det betyder mycket för stämmning och känsla, men jag undrar om det verkligen är så många spelledare som både orkar och har tillgången till de resurser som du har. Jag har hört att man ska kunna få papper att gulna och se lite brända ut i ugnen och med hjälp av kaffe. Någon som vet om det stämmer?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har hört att man ska kunna få papper att gulna och se lite brända ut i ugnen och med hjälp av kaffe. Någon som vet om det stämmer?

Jag föredrar att göra den proceduren med te. Blöt pappret i te och torka över plattan. Vips, så har du ett funky-looking dokument! ^_^

Observera dock att man gör detta innan man skriver på pappret. Det lärde jag mig den hårda vägen då jag skrivit två-tre A4 med text. Vattenlösligt. ;_;

Storuggla, gillar te
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,328
Location
Helsingborg
En snygg handout höjer stämningen och får iaf. mig att bli mer seriös.. Har jag en bra idé på hur jag kan fixa till en handout så gör jag det men jag sitter knappast och påtar på en bild i någon timme bara för att ha med den en gång under ett speltillfälle..

Tycker det Rising skriver "Det viktigaste med handoutsen är i mitt tycke att det inte bara skall finnas information som spelarna skall behöva i äventyret." är något man ska tänka på..
Det är precis som om man visar en karta över ett område.. Spelarna vet att de är på rätt spår.. Spelarna kan dessutom känna att de har blivit tvingade till ett ställe bara för att SL ska kunna ge en handout (även om så inte är fallet).. Nackdelen med handouts är precis som med SLP:er och häftiga scener.. Man kanske inte får använda dem och kan inte återanvända de i senare äventyr, men viktigt är att man aldrig tvingar på någon en handout..
Gu'.. Kanske skulle skrivit "moralkakevarning" i titeln?

Har för mig det finns några tips på roleplayingTips.com..

/[color:448800]Han</font color=448800> som sällan har med handouts
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nackdelen med handouts är precis som med SLP:er och häftiga scener.. Man kanske inte får använda dem och kan inte återanvända de i senare äventyr, men viktigt är att man aldrig tvingar på någon en handout..

<hr></blockquote>


Men bara för att en handout är snygg och läckert utformad så behöver den inte vara relevant för äventyret. Det är ju trist när spelarna inser att "det här är en viktig ledtråd, den är gräsligt fräck och snygg". Om du inte får användning för dina snygga handouts i ett äventyr; släng in dom som "red herrings" i ett annat. Handoutens kvalitet skall inte avslöja deras viktighet.

tycker Widde
 
Top