Nekromanti Snygga tjej-monster Do's and Don't:s

Zorbeltuss

Hero
.113 said:
Bara för att den klassiska succubus demonen är en kvinna så finns det väl inget som faktiskt säger att det inte kunde finnas manliga, sjukt förföriska varianter av samma demon. Vill man ha ett annat namn är det väl bara hitta på det.
Succubus/Incubus paret i historisk litteratur är inte särskilt oproblematiskt bara för att det finns en kvinnlig och en mannlig variant, Succubus är till för att säga åt män att undvika promiskuösa kvinnor och Incubus är till för att säga till kvinnor att inte vara promiskuösa, så bara för att det finns en kvinnlig och en manlig variant betyder inte det att det är jämställt.

/Luna Lovegood

.113

Swashbuckler
Robert Jonsson said:
.113 said:
Bara för att den klassiska succubus demonen är en kvinna så finns det väl inget som faktiskt säger att det inte kunde finnas manliga, sjukt förföriska varianter av samma demon. Vill man ha ett annat namn är det väl bara hitta på det.
Det finns. De heter Incubus.
Sant, det visste jag ju egentligen, plus att jag tror det nämndes tidigare också :gremtongue: Men där ser man ju, man behöver inte göra Hencubusar eftersom både manliga och kvinnliga varianter finns. Allt man behöver göra för att få balans är väl att se till att båda varianterna omnämns och dessutom aktivt finns med, där det passar (så att gruppen inte alltid möter succubusar tex).

Å huldrefolket betyder väl "det vackra folket" eller något sådant, eller så var det bara så de även kallades, men det viktiga är väl ändå själva kärnan att det fanns båda könen. Många likheter mellan t.ex. ett skogsrå och huldror men "Råare" var ju en sorts beskyddare över en plats, därav skogsrå, grottrå osv. Att "rå om något" kommer ju därifrån, på ett eller annat sätt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Blasphemy said:
Det här känns också lite som att det kommer bero lite på hur mycket i detalj man spelar ut sexscenerna.
Inte egentligen, utan det har mer att göra med vilka ämnen man är bekväm att diskutera i gruppen. Men även där kan man göra det på olika sätt.

Spelare: Jag flirtar med honom och försöker få upp honom till mitt rum för lite rummel i sänghalmen.

SL: Han följer med dig upp och ni sätter igång. Plötsligt inser du att trots att han i övrigt ser väldigt mycket ut som en man, har ett kvinnligt organ. När han ser att du ser det säger han "Jag tänkte att du skulle föredra det så här" sen känner du hur din livskraft börjar sugas ut ur dig genom hans beröring.

Jag tycker inte att behöver lägga så mycket fokus på själva sexet för att få in sånt här om själva konceptet faller inom vad gruppen tycker om. Jag ser inte införandet av det här elementet är besvärligare än exempelvis ett monster täckt av bröst med ett dussin snopptentakler istället för armar. Gillar gruppen sånna typer av monster och fenomen så går det att få in. Annars kommer det vara rätt svårt även om de i övrigt inte skulle ha några problem att agera ut sexscener.

Blasphemy

Swashbuckler
Inte egentligen, utan det har mer att göra med vilka ämnen man är bekväm att diskutera i gruppen. Men även där kan man göra det på olika sätt.

Spelare: Jag flirtar med honom och försöker få upp honom till mitt rum för lite rummel i sänghalmen.

SL: Han följer med dig upp och ni sätter igång. Plötsligt inser du att trots att han i övrigt ser väldigt mycket ut som en man, har ett kvinnligt organ. När han ser att du ser det säger han "Jag tänkte att du skulle föredra det så här" sen känner du hur din livskraft börjar sugas ut ur dig genom hans beröring.

Jag tycker inte att behöver lägga så mycket fokus på själva sexet för att få in sånt här om själva konceptet faller inom vad gruppen tycker om. Jag ser inte införandet av det här elementet är besvärligare än exempelvis ett monster täckt av bröst med ett dussin snopptentakler istället för armar. Gillar gruppen sånna typer av monster och fenomen så går det att få in. Annars kommer det vara rätt svårt även om de i övrigt inte skulle ha några problem att agera ut sexscener.
Det här är kanske ett sidospår. Men i scenen som du beskrev ovan vad har det kvinnliga könet på mannen för poäng? Det flörtas, de går upp, de blir hångel och sedan säng. Sedan visar sig han ha en vagina. Och försöker därefter döda rollpersonen.?

Är inte den sexuella delen något som ska komma innan för det ska vara relevant.

För att poängtera. Jag tycker det är helt okej med snygga tjej-monster som har sexuella undertoner. I am all for that!

Det jag däremot inte tycker om är dels monster som bara består av penisar, bröst, tentakler och sådant. Typ ta allt från warhammers slaaneshdemoner:

Eller personer som är klädda på ett väldigt sexuellt sätt men det är "bara" för att de ska vara snygga och det har ingen som helst relevant för storyn. Det är inte så att deras sexualitet är knuten till deras karaktär, att de har någon anledning utan det är bara som det ska vara.

Exempelvis:

Det här tycker jag är mer provocerande. Eftersom det finns ingen logisk anledning att någon skulle gå klädd såhär.

Så snoppmonster, rinbrynjebrudar och liknande som bara ser ut så men inte har någon egentlig tanke varför i spel känns knasigt.

Likaså, om nu demonen som förför folk och dödar dem gör det genom sexualitet så är det ju helt okej. Om det finns en logisk tanke bakom det och passar historien. Att göra det mer jämställt genom att bara säga att tjejen har en snopp och killen har en snippa tycker jag endast är en illusion.

Ram

Skev
Det bästa sättet i mitt tycke är att låta det handla om deras agenda och låta den form de tar och deras metoder handla om det.

En demon som vill stjäla en mans säd gör sig troligen lämpligast i kvinlig form. En demon som vill sätta ett barn till världen kan välja form beroende på om man själv vill bära och föda barnet eller ej. Om denne vill placera ut ett yngel i en kultur så gör den sig bäst som man, vill man sätta en arvinge till världen som man vill ha hos sig och uppforstra själv så får man endera bära den eller ta den efter födsel. Om det handlar om att stjäla sexuell energi så väljer man form efter den man vill stjäla ifrån. Önskar man förföra för att kontrollera så väljer man även då den form som är lämpligast.

Sedan kommer det att påverkas av sammanhanget också, hur världen är funtad. Om samhället är mansdominerat så finns det troligen störst vinst med att förföra män. Man får större möjligheter att påverka om man har kontroll/påverkan över någon i en viktig position.

Don efter behov helt enkelt. Jag tycker i de fallen inte att de finns något att klaga på. De spelar för att vinna. Helt rimligt i mina ögon.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Blasphemy said:
Det här är kanske ett sidospår...
Alltså, det fördes fram att införandet av i grunden könlösa sexdemoner skulle kunna innebära att man missar massa icke heteronormativa sexrelationer. Något jag inte tycker är nödvändigt utan jag menar att sexdemoner som anpassar sin kropp efter offrets läggning istället ger ökad möjlighet för sånt, och dessutom inför möjligheten för SL att slänga lite intressanta kurvbollar på spelarna om denne så vill.

Sedan lyftes tanken om att möjligheten till att använda sånt här beror på hur mycket man vill gå in på sexscenerna, varpå jag vill lyfta fram att ingående beskrivningar inte är nödvändigt för att få in det.

Vad användningen är vet jag inte, för jag är inte särskilt intresserad av sånt här från första början, utan vill mest lyfta fram möjligheterna som jag ser för de som kan ha användning för sånt.

Blasphemy said:
Men i scenen som du beskrev ovan vad har det kvinnliga könet på mannen för poäng?
Mannen med snippan var enbart ett exempel på en utveckling av de icke heteronormativa möjligheterna och "sexscenen" ovan var bara ett exempel på att man inte ingående behöver spela ut sexakten för att få in något sådant om man vill det.

Vill du diskutera poängen med det får du hitta någon som är intresserad av att göra en poäng av det i rollspel. Jag vill mest döda drakar och leta skatter, personligen.

(Det är inte sant, för drakar är egentligen för episka för min smak. Jag vill slåss mot typ orcher och ett och annat troll).

Blasphemy

Swashbuckler
Vad användningen är vet jag inte, för jag är inte särskilt intresserad av sånt här från första början, utan vill mest lyfta fram möjligheterna som jag ser för de som kan ha användning för sånt.
Jo. Men det är ju det klassiska att nån blir iväglurad för snusk och så är det en vampyr, succubus, varulv, bakhåll, fälla eller så dyker bara Jason upp.

Och jag hör dig. Som sagt försökte inte såga din teori på något sätt. Men ska man slänga in något så känns det bara som att det ska ha en relevans.

Om en rollperson märker att personen denne ska ha sex med är av "fel" kön så blir denne säkerligen förvånad. Men inte lika förvånad som när denne börjar suga livet ur denne.

Men man kan ju göra det lite mer obehagligt. Exempelvis att en hetro rollperson känner sig övernaturligt dragen till en annan av samma kön. En slags magisk förtrollning där den hårdnackade riddaren plötsligt finner sig i armarna på en skäggig skogskarl och hur denne inte kan hejda sig utan det blir ett ohejdad Brokeback mountain moment som sker där i buskarna. Sedan visar det sig att skogskarlen har planterat sin demoniska säd i honom och nu växer något där... Då blir det mer... creepy kanske. Jag vet inte. Bara fabulerar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Blasphemy said:
Men ska man slänga in något så känns det bara som att det ska ha en relevans.
Jag gillar i och för sig att slänga in något "random wild card" också, som inte har någon faktiskt relevans utan bara råkat korsa handlingens stig med sin egen motivation. Just en lustdemon (jag hade nog inte försökt göra någon större grej könsnormer av det hela dock) som bara är ute efter lite käk låter som ett perfekt vildkort att slänga in. Självklart med lite egen backstory och lite mer plats än bara ett krogragg som slutar i en strid i sovrummet, men fortfarande helt utan relevans.

Någon form av lustdemon känns på något sätt som ett väldigt passande monster att dras till en bunt äventyrare. Det känns som att äventyrare är ju lite av ett nexus av kraft av alla möjliga sorter och olika former av kraftvampyrer borde flockas till dem som kråkor till soptunnorna utanför MacDonalds.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag gillar i och för sig att slänga in något "random wild card" också, som inte har någon faktiskt relevans utan bara råkat korsa handlingens stig med sin egen motivation.
Ah. Ja men jag tänkte med koppling till tråden. Varför (om man ska ha med en lustdemon) låta den se ut som ett kön men visa sig vara en pre-op transsexuell varelse just för chockens skulle.

Min tes är lite att ska man ha snygga tjej monster så ska de ha en förklaring till hur de fungerar och varför de använder sin sexualitet och snygghet och inte ha dem så bara för att. Att försöka "rädda" en sådan situation som kan tyckas misogyn genom att slänga in en penis/vagina känns som lite meningslöst.

Likasom att överraskningen att sängkamraten har fel kön bleknar rätt så fort om man jämför med att denne försöker äta upp en.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Blasphemy said:
Varför (om man ska ha med en lustdemon) låta den se ut som ett kön men visa sig vara en pre-op transsexuell varelse just för chockens skulle.
Det är mest för att belysa användbarheten. Bästa sättet, enligt mig, att få in sexiga kvinnodemoner som använder sex för att lura till sig äventyrare utan att det ska kännas hopplöst sexistiskt är att göra dem till könlösa varelser som antar den skepnad de behöver för att förförra sitt offer (som jag skrev tidigare; oavsett om den skepnaden är en kvinna, en man eller en get).

Om äventyraren är en sexistisk jäkla mansgris innebär det att demonen antar formen av en överdrivet bystig, i övrigt anorektisk bimbo utan att det för den delen behöver bli någon slags framställning av att alla kvinnor är monster, med den extra bonusen att man utan problem kan få in precis vad som helst mellan och bortom manligt och kvinnligt allt efter vad man vill lyfta fram eller vad som är relevant beroende på vad man är ute efter.

Dvs chockvärde är inte min huvudpoäng utan bara en trevlig extra bonus konceptet ger en tillgång till, utan att man för den delen behöver ha YTTERLGIARE ett speciellt monster som kommer att dömas ut som ett monstrifierande av transpersoner.

Genom att göra det könlöst har man så att säga avhumaniserat monstret, och låter det istället vara en kommentar om sexuella stereotyper som anspelar på våra förväntingar. Samtidigt som det låter en ha med snygga "tjej"-monster utan att det bara känns ruttet.

Dvs chockvärdet är inte poängen, det är bara en liten sidolinje. En lite "bonus" om man nu vill ha den.

Ymir

Liten kantbaron
Det känns som att äventyrare är ju lite av ett nexus av kraft av alla möjliga sorter och olika former av kraftvampyrer borde flockas till dem som kråkor till soptunnorna utanför MacDonalds.
Heh. Gamla DoD hade en varelse, Guludursk styggelse, som bara var till för att äta upp julgransrollpersoners magiska föremål. Dess kroppspoäng ökar i takt med dess Psyke, och den får +1 i Psyke för varje effektgrad av artefakter och besvärjelser den suger i sig. Den kan med andra ord bara dödas med icke-magiska vapen, och försöker man slå den med något annat (eller påverka den med magi) kommer den bara bli mäktigare och mäktigare hela tiden. Vem som än designade det monstret var smått briljant i sin sadism :gremwhistle:

Arfert

Facit
Blasphemy said:
Arfert said:
Red Sonja-bilden är kalkerad från ett foto i ett 80-talsnummer av Playboy. :gremwink:
Hade hon svärd där med?
Eller är det ett tillägg?
Nej, det var samma pose, minus svärd och metallbikini. Lat tecknare troligen.. :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
Genom att göra det könlöst har man så att säga avhumaniserat monstret, och låter det istället vara en kommentar om sexuella stereotyper som anspelar på våra förväntingar. Samtidigt som det låter en ha med snygga "tjej"-monster utan att det bara känns ruttet.
Jo jag förstår vad du menar.

Men det blir lite skevt i mina ögon. Det är lite som Harlequin-romaner där det finns en beskrivning av den kvinnliga huvudpersonen som: "En stark och självständig kvinna med egen vilja och många intressen." Allt som sedan händer i boken och hur hon beter sig strider helt och hållet mot det som har sagts om henne. Hon verkar inte alls stark, hon förlitar sig på mannen och hänger upp allt på hans kärlek.

Lite samma sak blir det att man vill ha med en sexig kvinna som är ett monster. Men eftersom man inte vill vara sterotypisk så säger man att den sexiga kvinnan inte egentligen är en kvinna utan antingen är könlös eller har en snopp osv. Detta för att rädda situationen.

Det som dock skulle göra det sexiga kvinnomonstret intressant var ju om det faktiskt hade en egen historia, en förklaring till hur och varför den använder sin sexualitet osv osv. Då blir det mer relevant.

På samma sätt som att kvinnan i Harlequin-romanen hade varit mer intressant om hon faktiskt hade varit en stark och självständig kvinna och det inte bara blev sagt om henne.

Så jag menar att en sådan illusion inte är mycket värt i mina ögon.

Ymir

Liten kantbaron
nä, det finns Conan-stårys från 80-talet där hon är med som bikaraktär och både är kool och relativt påklädd (jag kan gräva fram specifika titlar om så önskas). Those where the days...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men jag tycker det känns som att du missförstår mig =)

Demonen/monstret är i sig könlöst i den bemärkelsen att det varken är manligt, kvinnligt eller ens en blanding däremellan i mänsklig bemärkelse. Om monstret tar formen av en kvinna så har den formen allt som krävs. Dvs kvinnoformen är inte könlös och har inte heller en snopp.

Det är först om offrets sexuella preferenser är en kvinna med en snopp som monstret blir en kvinna med en snopp. Eller en man med en snippa.

Din liknelse med harlqeuinromaner förstår jag inte alls i sammanhanget.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men jag tycker det känns som att du missförstår mig =)
Ja jag tror nog att jag har missförstått dig ja! Om monstret är tvekönat för att rollpersonen tänder på det blir det en helt annan sak. Fast det känns ju som något man måste prata igenom med spelaren för det blir weird att säga "Ps - din rollperson tänder på she-males, he-femmes eller liknande."

Min Harlequin-liknelse var bara för att belysa ett fenomen. Just det fenomenet att om det är något som man tycker är lite problematiskt såsom att kvinnliga monster blir sexistiska eller att kvinnor i kärleksromaner är passiva så försöker man lösa det med lite fernissa. Dvs man SÄGER att kvinnor i kärleksromaner är starka och aktiva kvinnor (fastän de inte beter sig på det sättet i berättelsen) och att man således i kvinnomonstrets liknelse gör någon liten ändring såsom att ge den ett manligt kön eller göra den könlös och på så sätt löser problemet... Fastän man bara fixar det lite på ytan.

Som sagt. Det hade väl egentligen inget att göra med det du skrev eftersom jag missförstod dig (my bad) men var bara en liknelse jag kom att tänka på.

Det blir lite: "Jag vill ha med det här i mitt rollspel men jag vill inte riktigt stå för det men om jag bara ändrar lite på nån detalj här och där så kanske jag kan komma undan med det."