Blasphemy said:
"Ps - din rollperson tänder på she-males, he-femmes eller liknande."
Jo, alltså tanken jag hade just där var att det är ett sätt att få in diskussioner och reflektion i spelet om man vill ha sånt: "Varför trodde lustdemonen att jag skulle vara dragen till en man med en vagina? Jag gillar ju riktiga män! Eller?"
Dvs SL säger inte "din rollperson gillar det här", utan snarare att "monstret som läser av folks underliggande sexuella preferenser trodde att du skulle gilla det här". Sen är det upp till spelaren att reflektera över det, eller bara ignorera det och säga "demonen hade uppenbarligen fel!" Men det kräver en spelgrupp som kan hantera sånt.
Fast du har rätt i en sak. Det här är egentligen bara ett sätt att avskriva sig ansvaret. Istället för att i rollspelet ha med en sexistisk stereotyp så ger man spelaren alla verktyg som behövs för att själv stoppa in den sexistiska stereotypen. Man har så att säga inte tagit ställning emot en dålig norm, utan bara sett till att man inte tar ställning för den.
Det sagt så behöver det inte betyda att man innerst inne vill ha med de sexistiska stereotyperna: om några få tar ställning mot de dåliga sakerna och alla andra i alla fall slutar ta ställning för så har man kommit en bit på vägen.