Nekromanti Snygga tjej-monster Do's and Don't:s

Arfert

Facit
Ymir said:
nä, det finns Conan-stårys från 80-talet där hon är med som bikaraktär och både är kool och relativt påklädd (jag kan gräva fram specifika titlar om så önskas). Those where the days...
Gärna, intresserad.

God45

#PrayersForBahakan
Jag älskar hur dåliga två av lösningarna som presenterat i den här tråden är :gremlaugh:

Dålig lösning 1: Ha med inkobus demoner.

Er lösning för att göra grejer mindre sexistiska är att ha med en våldtäkts demon som våldtar kvinnor? Det är på riktigt er lösning för att göra saker mindre sexistiska? :gremwink:

Personligen diggar jag inkubus demoner och brukar ha dem som den där själsligt mörke men tilldragande mannen som visar sig ha hovar när man ser honom i en spegel. De är perfekta när det kommer till att ta över adelshus och hela kungariken.

Dålig lösning 2:

Göra dem icke-heteronormativa. Så att när jag slår ihjäl dem med en yxa kan vi lägga till nyanser av gay bashing! :gremtongue: Det påminner mig om Cornelis Vreeswijk:

I maj 1975 dömdes han till en månads fängelse för misshandel och olaga hot. Bakgrunden var att han hade raggat upp två tjejer och tagit med sig dem till sin lägenhet. Men där hade det visat sig att de två var transvestiter och Cornelis hade blivit så upprörd att han tagit fram en kökskniv och sagt åt dem att försvinna. Den ena mannen blev lindrigt knivskuren. Detta har Cornelis skildrat i låten Balladen om hurusom Don Quijote gick på en blåsning.[7] Ett märkligt faktum är, att han flera år tidigare skrivit visan Den falska flickan, som handlar om en man som av misstag raggar upp en transvestit.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/saCKmQH8tqQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/saCKmQH8tqQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Blasphemy said:
"Ps - din rollperson tänder på she-males, he-femmes eller liknande."
Jo, alltså tanken jag hade just där var att det är ett sätt att få in diskussioner och reflektion i spelet om man vill ha sånt: "Varför trodde lustdemonen att jag skulle vara dragen till en man med en vagina? Jag gillar ju riktiga män! Eller?"

Dvs SL säger inte "din rollperson gillar det här", utan snarare att "monstret som läser av folks underliggande sexuella preferenser trodde att du skulle gilla det här". Sen är det upp till spelaren att reflektera över det, eller bara ignorera det och säga "demonen hade uppenbarligen fel!" Men det kräver en spelgrupp som kan hantera sånt.

Fast du har rätt i en sak. Det här är egentligen bara ett sätt att avskriva sig ansvaret. Istället för att i rollspelet ha med en sexistisk stereotyp så ger man spelaren alla verktyg som behövs för att själv stoppa in den sexistiska stereotypen. Man har så att säga inte tagit ställning emot en dålig norm, utan bara sett till att man inte tar ställning för den.

Det sagt så behöver det inte betyda att man innerst inne vill ha med de sexistiska stereotyperna: om några få tar ställning mot de dåliga sakerna och alla andra i alla fall slutar ta ställning för så har man kommit en bit på vägen.

Blasphemy

Swashbuckler
Det sagt så behöver det inte betyda att man innerst inne vill ha med de sexistiska stereotyperna: om några få tar ställning mot de dåliga sakerna och alla andra i alla fall slutar ta ställning för så har man kommit en bit på vägen.
Världen bygger på sex, kärlek, pengar och våld.

I rollspel så brukar det vara rikligt med våld och pengar, ingen kärlek och sexet är vanligen att kvinnor är snygga och klädda i lite kläder (på bild).

Så att anspela på sex men göra det mer på det "sexuella" sättet och då är det ingen fara att använda skrämmande, monstruös sexualitet eller att de används lite som en lockelse tycker jag är bara bra! Så länge jag slipper chainmail-bikini! Eller ett snyggt tuttmonster som är ett tuttmonster men bara till utseendet och utan funktion.

Sedan tycker jag att kärlek och relationer är jättefint om man kan få in mer än bara "jag är kär i bla bla bla".

Men tycker att rollspel rör sig åt det hållet. Det tycker vi om.

.113

Swashbuckler
Nä, så klart blir det inte automatiskt jämställt bara för att det finns en av varje, det jag menade var mer att det är lätt att använda det som faktiskt finns och göra något eget av det. Vill man ha förföriska demoner går det använda dom, eller hitta på egna så klart, men dom finns ju redan. Hur pass förföriska och/eller våldsamma eller vilken agenda de har med sitt agerande går ju också passa efter eget tycke, är det en moraliskt fördärvande sak dom gör eller försöker dom skapa demon barn eller äter dom bara upp dom efteråt? Upp till dig.

Vill man ha olika väsen i skogen finns det ju samma där, de kan vara mer eller mindre vildsinta osv. Ville bara få fram att det faktiskt finns flera alternativ av de flesta saker.

Personligen så har jag kört med alver som verkligen anses som näst intill onda av människor eftersom de ser ner på dem så pass mycket (Alv vs människa är ungefär som människa vs apa). Men det är ju en personlig tolkning av det bara :gremsmile:

olaberg

Hero
När vi säger att vi vill motverka sexism i spelet, vad menar vi? Att presentera spelvärlden mindre sexistisk, då kanske avköning är att föredra. Eller kvotera jämlikt. Eller införa ett tredje kön.

Eller handlar det om att göra oss i den verkliga världen mer medvetna om sexism genom att den spelas upp i världen i någon form som tydliggör den? Då är inte våldtäktsdemoner ett dåligt verktyg.

Eller har någon av parterna i en sexistisk värld en emancipatorisk agenda? Här passar t ex sköldmöer och amazoner som klassiska mönsterbrytare. Eller varför inte män som sysslar med galder och annat kvinnligt?

Känns som att kontexten är helt avgörande här. Samma lösning kan förbättra eller förvärra beroende på vad man vill.

Att motverka sexism kan vara många olika saker.

Recca

Femme Fatale
olaberg said:
Eller handlar det om att göra oss i den verkliga världen mer medvetna om sexism genom att den spelas upp i världen i någon form som tydliggör den? Då är inte våldtäktsdemoner ett dåligt verktyg.
Då är det väl bättre att hålla det så realistiskt som möjligt, istället?

Obs. Nu kanske jag misstolkade din vision bara, men när du skriver våldtäktsdemoner så är min första tanke en sån där löjlig tecknad demon med ett gigantiskt könsorgan och en massa tentakler samt jällt pipande glosögda flickor i obskyra sexpositioner strödda kring sig. Och det känns ju inte så obehagligt som det borde försöka vara om det ska avtäcka* det sexistiska samhället.

*För att i sammanhanget är det ett bisarrt ordbruk.