Nekromanti Snyggaste rollspels framsidan

God45

#PrayersForBahakan
Eftersom vi har en tråd där vi säger vad vi tycker om de nya D&D omslagen, varför inte ha en tråd där vi pekar ut de snyggaste rollspelsomslagen? Jag är mest intresserad av fantasyomslag här eftersom det lättare jämför med de nya D&D framsidorna men har ni annat så prata om det också. Min personliga favorit är Blue rose grund boken:

Det är snyggt, fångar känslan i spelet (här ljust och romantiskt) och sätter tonen direkt. Enda nackdelen är att det har två viktiga npc:er för världen på framsidan istället för en äventyrar grupp. Blue rose companionen är inte riktigt lika snygg (fortfarande jäkligt snygg dock) men har en typisk äventyrargrupp på framsidan vilket ger pluspoäng från mig:

Så, vilka är era favoriter?

kloptok

Pensionerad astrolog
Det omslag jag direkt kommer att tänka på är till Trudvangäventyret Vildhjarta. Den stämning som omslaget sätter är magisk och är för mig ett destillat av den stämning som är Trudvang.

Sedan gillar jag omslaget till Carcosa. Enkelt men mystiskt.

Gillar i allmänhet när omslag och innehåll matchar varandra i stil, så att boken får ett enhetligt tema.
God45 said:
Carcosas framsida är jäkligt snygg och sätter den där dömda, mystiska stämningen direkt.
Rob said:
Carcosa är verkligen evokativ man får lust att spela direkt man ser omslaget.

Ymir

Liten kantbaron
Kommentar överflödig:

Vad svenska rollspelsomslag beträffar är mängden awesome mer begränsad, jag skulle säga att Eon IV antagligen är det fetaste som presterats, nya Western är väldigt nära och egentligen skickligare tecknat, men förlorar eftersom dess design är så rörig och ofokuserad:

Sen gillar jag egentligen sparsmakade diskreta omslag allra bäst, av dessa är antagligen gamla Vampire: The Dark Ages det absolut snyggaste. Till syvende och sist är detta mitt favoritomslag genom tiderna (det slår nog till och med det godawesome CoC-omslaget ovan), det andas skönhet, mystik och awesome, och det är så här alla rollspelsomslag borde se ut:

Gnosis said:
+ På EON, Western och Dark Ages. Mycket bra, på sina olika sätt, omslag.
Arfert said:
Det första Vampire hade snyggast omslag i den genren, tycker jag.

Tre solar

Hero
Fate of the Norns:

Bland svenska spel är nog Trudvang bäst:
Rob said:
Jag gillade hur FotN såg ut när jag tittade på det på SF-bokhandeln men det var dyrt som fan och spelet verkarde vara väldigt komplext så det blev inget inköp.

Trudvang omslaget faller in i kategorin för stora drakar men det är fint hantverk.
wilper said:
Mmm, FotN var verkligen riktigt snyggt!
kloptok said:
FotN har inte bara snyggt omslag, det har sjukt snygga illustrationer (kartorna är helt fantastiska!) och verkar vara ett genomgående väldigt snyggt spel.
Tre solar said:
Det jag gillar med Trudvang-omslaget är att Draken mest är en fond. Det riktiga dramat är att äventyrarens häst har gått ned sig i myren och han är helt "NEEEEJ! PÅLLE!" vilket är en sjukt stark scen för alla oss som växte upp med Den oändliga historien-filmen.

Varje gång jag spelleder Trudvang är det den här känslan jag försöker få fram.
Arfert said:
Fate of the Norns har nog den bästa illustrationen på ett rollspelsomslag. Ur konstnärlig synvinkel.

Rob

Veteran
Min favorit är omslaget till Advanced Dungeons & Dragons Playerhandbook från 1978:

Omslaget är ett wraparound omslag så man kan inte se hela bilden här men på baksidan kan man se att det är en stor grupp äventyre precis som det skall vara i tidiga D&D. Det är just det att omslaget så väl illustrerar vad spelet går ut på som gör att jag gillar den så mycket om man tittar på till exempel Mentzers omslag till den röda basic lådan så är det en stor disconnect med vad som finns på omslaget och hur det är tänkt att man skall spela spelet (läckert att krigaren och tjuven (?) står och konsulterar kartan(. Jag gillar naturligtvis också kontrasten med den flinande primitiva statyn i orange mot den svarta bakgrunden som gör att bilden står ut och jag gillar även att det finns en mängd intressanta detaljer i bilden (de olika äventyrarna).

Tyvärr dog Trampier som målade bilden nyligen.

Eksem

Champion

The Thieves of Fortress Badabaskor. Otroligt effektiv med sina tydliga färgplattor, mystiska men tilldragande berg i en främmande öken och solen som klättrar över horisonten.
Tre solar said:
Jag är helt knäckt över hur snyggt det är.
Eksem said:
Jo, det är lite så jag undrar om de själva ens fattade hur snyggt det blev, det där omslaget. Det är som en perfekt storm av amatördesign på något vis.

kloptok

Pensionerad astrolog
Sedan tycker jag Holmes-boxen är oerhört charmig (titta på trollkarlen!), även om den kanske inte har det snyggaste omslaget.

Recca said:
"Huh!? You can't be in here! I sleep here..."

chrull

Stockholm Kartell
Några favoriter:

Hollow Earth Expedition har bra omslag:

roboman

Veteran
Båda mina favoriter finns redan nämnda här - Mouse Guard och Vildhjarta.

Skulle jag lägga till någon stämningsfull favorit ytterligare skulle det bli denna:

Gnosis

Veteran
# Trail of Cthulhu - De flesta omslagen till detta rollspel. Stämning, atmosfär, skräck.
http://upload.wikimedia.org/wikiped...thulhucover.jpg/200px-TrailofCthulhucover.jpg

# Gemini - En svensk halvdoldis, likt vampire the Dark Ages är det enkelt och stilrent.
http://img.tradera.net/images/755/186905755_2fe321dc-11df-43a8-9234-86726aaaa546.jpg

# Mouseguard - Omslaget man kanske studerat allra mest.
http://www.mouseguard.net/wp-content/uploads/2011/02/rpgcover-large.jpg

# Gondica - Berättar allt vi behöver veta om spelet, vilka man är, vad man gör, och var/när man gör det.
http://www.unispel.com/catalog/images/rollspel/gondica/gondica.jpg

# Det mesta med Paul Bonner.

# Sist, jag är svag för superenkla omslag. De flesta gamla World of Darkness, Drakar & Demoner (Svart, Expert etc), Operation Fallen Reich och så vidare. Men jag har inget emot flådiga boxar som man kan gömma dom i :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag älskar Travellers enkelhet.

Andra utgåvan av Kult i amerikatt hade överlag sjukt snygg grafisk form (om än stundtals svårläst), och framsidan var också snygg:

Och en sån här tråd är givetvis inte komplett utan Nobilis:

Magnus Seter said:
Det som är bra med Traveller är att de sammanfattade vad det handlade om i en enda mening på omslaget!
DeBracy said:
Övervägde en "In before Nobilis" tidigare. ^^

Also: Traveller fuck yeah! Svenska doldisen Teknochock gör ju en något glammigare tagning på samma typ av enkelhet.
krank said:
Technochock är hemskt snyggt det också, ja.

Och en annan fin sak med Traveller är att omslagets form skapar precis rätt förväntan: Detta är ett rymdspel av och för ingenjörer, det är lite stelt och avskalat och inte så humanistiskt, men det är hårt och "realistiskt"...
Arfert said:
Traveller har ett sjukt snyggt omslag.
Andy said:
Nobilis, plus 1.

Men Traveller är så tråkigt så klockorna stannar. Inte ens en AD kan tycka att det är minimalistiskt snyggt, eller? ;)
Arfert said:
Det är därför du inte är AD och jag är det. ;)
krank said:
Jag skulle inte säga "tråkigt". Det utstrålar funktionalism, tradition, och ger helt korrekt känsla av "det här spelet är gjort av och för ingenjörer". Det är inte speciellt flashigt, men till just det spelet vore en flashig framsida helt fel. När jag kollar på Travellers framsida ser jag direkt vad det är för slags spel, och huruvida det skulle passa mig, huruvida jag är sugen på just det. Ibland är jag sugen på ingenjörs-scifi, och då är det Traveller jag plockar upp.

Så inte "roligt" kanske, men rätt för spelet.
nyvinter said:
Tråkigt? Nej. Jag älskar omslaget till Traveller. Färgvalen, typografin, allt. Får mig att vilja spela reparatörgrupp på ett gigantiskt generationsskepp direkt.

God45

#PrayersForBahakan
chrull;n21460 said:
Raggi postade för ett tag sedan ett blogginlägg där han konstaterade att de flesta rollspelsomslag är antingen Doom Metal eller Heavy Metal och något om att han ville ha mer Death Metal. Själv är jag nog gladast när det är så lite Heavy Metal som möjligt. Blogginlägg här: http://lotfp.blogspot.fi/2014/02/cov...-and-legs.html
Jag läste också den artikeln men jag tycker tvärtom. Desto mer Heavy metal desto bättre!

Tror inte att någon håller med mig, men jag gillade omslaget till svenska utgåvan av Chill dvs. Chock. Det var så mycket gammal skräckserie från 60/70-tal. Annars är New Tales of the Miskatonic Valley mitt favoritomslag.

Arfert

Facit

Där har ni facit. Några frågor på det?
Rymdhamster said:
Hm. En man i boob armor. Där ser man.
Bolongo said:
Och en posing pouch.

DragonQuest är ju annars en bra kandidat för att studera typografi..... NOT!
Arfert said:
Tycker typografin är awesome. Helt rätt. Och det omslaget var en klar inspiration till omslaget till Fantasy!