Nekromanti Snyggaste rollspelsnamnet

DODswe4

Hero
Re: när det ändå är på tapeten...

Gryningstid finns det en Dia Psalma skiva som heter bara så du vet, men namnet är fint

Daniel Andersson

Swordsman
Agone är ett vackert ord, spelet verkar också mysigt.
Earthdawn tycker jag också är ett mysigt ord (kanske påverkas jag också lite av att jag tycker det är en väldigt trevligt spel också).
Nephilim var ett namn som fick mig att skaffa spelet, som jag dock aldrig blev särskilt förtjust i.

Daniel

Johan K

Gammal & dryg
Humm, jag får nog säga att Västmark låter trevligt faktiskt..Sedan så msåte jag säga att Vildhjarta är åxå ett synnerliget mysigt namn, trotts att det inte är rollsepl utan ett äventyrsnamn.

Rising

Vila i frid
Det är ju en helt klockren titel, då den direkt anspelar på kampanjvärldens kärna - dvs att tiden rör sig i cykler om 10 000 år
Precis som Mutant handlar om mutanter, och Tellus utspelar sig på jorden. Jag tyckte att de var tråkiga, de också. "Eon" må passa jättebra till rollspelet, men det skulle lika gärna kunna vara ett namn på ett rollspel som inte påminde ett dugg om Eon, utan som bara hade det här med eonerna gemensamt med Neogames Eon. Och när du tänker på det så kommer du nog på att det här med eoner ju inte är särskilt talande för ett rollspel.

Jag tycker Eon är säljigt. Ett bra namn om man väl lyckats etablera det, vilket Neogames har, men ändå ack så tråkigt. Skulle jag hitta ett rollspel imorgon i en rollspelsaffär som hette "century" så skulle jag tycka att det var ett himla tråkigt namn. Sedan kan det förstås vara passande, det är inte det jag talar om.

"All flesh must be eaten" kan man inte kalla särskilt många rollspel, och jag gissar att de flesta tänkbara rollspel som skulle passa ihop med det namnet också skulle vara rätt lika vårt AFMBE. Se där alltså, ett grymt namn.

Ceram

Hero
stavelser och annat namnigt

Först måste jag ju bara kommentera: Jag borde gilla Eon, om det inte var för att alla betonar den första stavelsen...

Det där är ett riktigt världsproblem. Jag brukar alltid betona eÅN extra tydlig när min främsta konkurrent på området säger Éånn. Antagligen är det bara jag som ser det som ett diskret språkkrig och sen säger vi inte Eon speciellt ofta heller...

Och så lite annat....

För att jag verkligen ska digga en speltitel bör det vara på svenska eller något überkomplicerat ord som jag kan skjuta bort som ett nonsensord. Det bör vara få stavelser också så att det slipper förkortas. Typ Kap Horn, Kines, Zaire, Tavoy, Clowneri, Sultan, Abram eller Proletär...

/Ceram, cyklar...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att namnen på mina egna spel, "Skymingsläge" och "Vintervaka" är ganska vackra.

Drakar och Demoner tycker jag låter schysst, likaså Dungeons & Dragons. De är mysiga, speliga namn.

"Undergångens Arvtagare" låter skithäftigt, och de två senare delarna i kampanjen - "Kaisers Testamente" och framförallt "Hindenburg, min älskade" är också väldigt stämingsfulla.

Men det vackraste ordet jag vet är "Vildhjärta". Det är passande att världens bästa äventyr också ska ha världens vackraste namn.

I Forgotten Realms finns det många fina, engelska namn. Datorspelet "Neverwinter Nights" måste ha det finaste datorspelsnamnet någonsin. "Baldurs Gate" är ett bra spel och ett väldigt annorlunda och bra namn på en stad.

- Vulf

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bah...

...låt nu Krille stå i skamvrån och sluta försöka bortförklara det. :gremtongue:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Mina två ören...

Jag har ett par favoriter.

Unknown Armies är rätt hett just nu för jag lär känna den världen och namnet har lite mystisk klang över sig. Gemini får en rätt fin klang osm väcker trevliga associationer i mitt huvud. Till skillnad från Krille har jag inget emot engelska namn :gremwink:

Mutant: Undergångarnas Arvtagare. Kort och koncist, med en häftig undertitel. Till skillnad från Krille har jag inget emot undertitlar :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Hur ett namn tillkommer

Innan ni slaggar namn alltför mycket så ta er en funderare på hur namn uppkommer. Låt mig exemplifiera med ett rätt så dåligt namn: Generica.

OK, det är ett beskrivande namn med en viss melodi, men det är rätt så tråkigt.

Hur kom det till?

Antagligen på samma sätt som 90% av namnen kommer till: man hittar på ett arbetsnamn och efter ett tag så har det fastnat så mycket i huvudet att man inte har hjärta att ändra det.

Man väljer alltså oftast inte namn för att det är det bästa utan för att det är det första.

G

Guest

Guest
Den här diskutionen har fått mig att komma på att jag ogillar de flesta namnen, men fortfarande gillar jag A/State väldigt mycket.

A som i en stat eller första staten eftersom det inte finns någon annan.
Har tyvärr bara gratisversionen än så länge.

Troberg

Sinister eater
...alltså, 30 inlägg och ingen som ens kommenterar "Dunder & Drakar"...
OK, jag tycker att du kunde förkorta det till Dund & Drak. Nöjd?

Rosen

Myrmidon
Eon - andefattigt, färglöst och/eller obegripligt? Det är ju en helt klockren titel, då den direkt anspelar på kampanjvärldens kärna - dvs att tiden rör sig i cykler

Inte speciellt direkt anspelning, dock - spelet hade ju funnits ute i flera år innan de införde den detaljen.
Jag kommer ihåg en gammal spelnamnsdiskussion på Gemini-forumet där jag tog upp just varför spelet egentligen heter "Eon" (förutom att vara bolagets "neo" med omkastade bokstäver, alltså). Marco svarade att det skulle komma ut ett supplement om nåt år eller så, som skulle ge en förklaring på det. Och det gjorde det ju.

--
Åke, som gillar när namn har nåt med spelet att göra (inklusive de som heter som sin spelvärld). Är det någon som har lirat RuneQuest och faktiskt questat efter runor..?

Rosen

Myrmidon
Namnuttal

Det är väl en nackdel i sig om det blir oklart hur ett namn ska uttalas? Å andra sidan älskar jag att samla på konstiga uttal (och stavningar) av Khelataar.....

Å tredje sidan brukar folk ha problem med icke-påhittade ord i namn också (Eon, eller Forgotten Realms, som det har gjorts en del rätt imponerande tungvrickare på).

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
De namn jag gillar

Mechanical Drems
Exalted
Kult
Dungeons&Dragons
Tunnels&Troll
Saga
RuneQuest

...men favoriten är nog ändå Stormbringer.

M.

entomophobiac

Low Prep High Play
Finns många namn jag gillar. De flesta antingen nonsensnamn, egennamn eller enstaka ord.

Whispering Vault
Spycraft
Call of Cthulhu

etc.

Men som någon annan sa så är ju de flesta namnen man gillar förknippade med något annat än namnet i sig... Vilket ju egentligen borde vara självklart.

Dimfrost

Special Circumstances
Sammanfattning och slutsats

Sammanfattning: det finns folk som gillar korta namn och de som gillar långa namn, de som gillar abstrakta namn, poetiska namn, sammansatta namn, namn på rätt och fel språk, melodiska namn, lökigt reklamiga namn, annorlunda namn och vanliga namn. Slutsats: det spelar ingen roll vad man kallar sitt rollspel, det finns alltid folk som gillar och ogillar det ändå. Smaken tycks vara extremt delad i den här frågan. :gremsmile:

/Dimfrost